NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

A trieszti terminál legújabb fejlesztései

Hogyan szolgáljuk ki jobban Magyarországot? címmel Marco Zollia, a Trieste Marine Terminal (TMT) marketing- és értékesítési vezetője arról beszélt előadásában, hogy miként javítható az intermodális kapcsolatok megbízhatósága.

Marco Zollia, a Trieste Marine Terminal marketing- és értékesítési vezetője

Az elmúlt hónapokban bizony nem nevezhetjük ötcsillagosnak a kiszolgálást, hiszen a nyugat-európai kikötőkben rendszeresek voltak a torlódások, a tárolókapacitások szűkültek, a szlovén–horvát–magyar határokat menekültáradat érintette, a terminál vasúti összeköttetésein műszaki hibák léptek fel, és a magyar belföldi terminálokat is forgalom-megosztás érintette.

Az értékesítési szakember hangsúlyozta: az intermodális kapcsolatok csak abban az esetben tehetők megbízhatóvá, amennyiben a teljes közlekedési és logisztikai értéklánc azzá lesz, beleértve a kikötői, vasúti és helyi termináli infrastruktúrát, a hajó-, vagon- és kamionflottákat és természetesen a mindezeket működtető embereket. Gyakran előfordul, hogy a technológia csak kullog a felmerülő piaci igények mögött, elemezni ezt is javasolt.

A piaci folyamatok feltérképezését követően a trieszti konténerterminál az alábbi megállapításokat tette. A hajótársasági szolgáltatásokat megbízhatónak értékelték, azzal együtt, hogy az adriai kikötőkkel szemben – sajátosságaiknál fogva – teljesen más elvárásokat támasztanak a megbízók, mint az északi terminálok vonatkozásában. Ugyanakkor az erőteljesen bővülő piac követelményeire – kapacitások rendelkezésre bocsátásával – megfelelő válaszokat kell adnia minden szereplőnek.

Ezekre a kihívásokra a TMT különböző megoldásokkal rukkolt elő. A kapacitásait folyamatosan növeli, az ez évi 550 ezer TEU kezelése mellett még vannak tartalékok akár 900 ezer TEU-éra is. A következő feladat a vasúti továbbítás megfelelősége (gyorsasága), amelynek terén a trieszti terminál szintén bír elegendő növekedési potenciállal: jelenleg évi 2200 vonatot kezelnek, de akár 11 ezerre is nyílik lehetőségük, míg maga a kikötő évente 9000 vonatot közlekedtet, és a kapacitása akár 13 ezerre is képessé teszi. Sőt, a kiegészítő szolgáltatások köre is rendelkezik pluszlehetőségekkel a GDP-előrejelzések nyomán a közeljövőben kilátásba helyezett többletfeladatok esetén.

Leginkább az irányvonati megoldásokat és a belföldi terminálokat szükséges fejleszteni a szakember szerint. Semleges operátorok bevonásával – amelyekre nyitott a trieszti terminál – a heti 3 vonat akár 7-re is bővíthető. Az útvonalak átszerkesztése is napirenden van Olaszország és Magyarország között: a szlovén–horvát irány helyett – nagyobb költségekkel ugyan, de megbízhatóbb szolgáltatással – preferált lehet az osztrák is.

Mindemellett megfelelő termináli személyzet biztosításával lehet hozzájárulni a szolgáltatási színvonal emeléséhez. A konténerkezelési folyamatok során ugyanis a versenyképesség elengedhetetlen feltétele a jó kommunikáció. A TMT önálló irodával rendelkezik Budapesten, az intermodális csapat Magyarországon és Triesztben is a forgalmak optimalizálásán munkálkodik.

Összességében tehát a trieszti terminál elegendően nagy megbízható szolgáltatást biztosítani, ugyanakkor elegendően kicsi ahhoz, hogy személyre szabott megoldásokat kínáljon.

A cikk a NavigátorVilág 2017. novemberi számában jelent meg.