ETML – az Egységes Európai Vasúti Üzemirányítási Réteg

Szakkönyv a múlt, a jelen és a jövő vasúti üzemirányításáról

Az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) fejlesztése 1989-ben kezdődött el, ám csak mostanra értünk el oda, hogy ennek egyes alrendszerei nagy számban, jelentős területet lefedve, itt-ott már össze is érve működjenek az európai országokban. Magyarország élen járt az egyes alrendszerek telepítésében, tesztelésében, ám a kezdeti szakmai sikereket több évnyi pangás követte. Az ERTMS három alrendszere közül kettő terjedt el széleskörűen, melyek a kommunikációért és a biztonságért felelősek. A kommunikációt a GSM-R rendszer biztosítja, melyet itthon most építenek ki, a biztonságot pedig az ETCS vonatbefolyásoló berendezés, melynek első szintje már működik egyes vonalakon, kettes szintjét az idei év végén adják át a bobai és székesfehérvári vonalakon. A harmadik láb kibontakozása, az irányítás egységesítése azonban csak sok évvel később, 1998-ban kezdődött meg, az EU és az UIC finanszírozásával. Az alrendszer célja, hogy Európában egységes módon kezelje a vonatközlekedést meghatározó, biztonságot nem érintő információkat, így az eszközök, a kapacitások és az információk menedzselését segítené elő, nem zavarva a már létező nemzeti és területi diszpécserközpontok munkáját. A cél az, hogy a nemzetközi vonatok az indulástól a megérkezésig az ETML rendszerben legyenek, ne az egyes országok közötti egyedi adatcserén múljon a vonatokról való előjelentés, a pályakapacitások elosztása, a rendkívüli helyzetekben a vasútvállalatok tájékoztatása és az ezzel kapcsolatos rendelkezések fogadása, kérése. Az ETML sikeres bevezetése elősegítheti a nemzeti utasításrendszerek összehangolását is.

Az ETML komoly fejlődésen megy keresztül, így egyes kérdéseinek megválaszolása a jövő zenéje.

Jóvér Balázs legújabb szakkönyve ismét sok évvel előzte meg a korát, úgy ismerteti több száz oldalon az ETML-t, hogy az a gyakorlatban még nem forrta ki minden részterületen teljesen magát. Nem volt ez másképp korábbi könyveinél sem: a GSM-R-ről 2010-ben jelent meg könyve, az ETCS-ről 2006-ban. Régóta fennálló hiányt pótol a könyv, minthogy a vasutak üzemirányítás szempontú szervezési, szervezeti és műszaki történelmi fejlődését is bemutatja a hőskortól kezdve napjainkig a hazai környezeten keresztül.

 

Technikai információk

Oldalak száma: 479
Borító: keménytáblás, cérnafűzött
ISBN: 978-963-89631-5-4
Kiadás éve: 2015

A kiadvány 7.350 Ft-os bruttó áron megrendelhető meg. Az ár nem tartalmazza a szállítás díját!