2017. november

A tartalomból:


„Teljes körű szolgáltatásban hiszünk”

Kiss Péter, a METRANS Danubia ügyvezető igazgatója

Lépésről lépésre építette fel szolgáltatási palettáját teljes körűvé a METRANS: először vasúti operátorként, majd terminálüzemeltetőként, s végül vasútvállalatként jelent meg a piacon. Ezáltal ügyfeleik egy kézből juthatnak hozzá minden olyan szolgáltatáshoz, amely a magas minőségi színvonalú vasúti konténeres áruszállításhoz kapcsolódik. „Vállalatunk konzekvens munkával, a konkurencia tisztelete mellett megteremtette Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb intermodális vasúti hálózatát” – összegezte Kiss Péter ügyvezető igazgató.

Állomási tolatások már öt helyszínen

Takács Ferenc, a DB Cargo Hungária Kft. üzemeltetési igazgatója

Miközben a DB Cargo Hungária alkalmazottainak száma örvendetesen bővül, egyre jelentősebb hálózati lefedettséget biztosítva, ügyvezetőváltás történt a cégnél. A nyugdíjazott „cégalapító” Németh Nándor utóda egy rövid időre Vásárhelyi Árpád lett, majd október elsejétől Kopp Kristóf lett a társaság ügyvezető igazgatója – vele a nyári számunkban olvashattak interjút. Így most nem őt, hanem a cégnél annak alapítása óta dolgozó Takács Ferencet, az üzemeltetési terület vezetőjét mutatjuk be.

Ígéretes az intermodális piac

Lippai Viktor, a Rail Cargo Terminál – BILK igazgatósági tagja

A Rail Cargo Terminál – BILK menedzsmentje jelenleg háromfős igazgatósági tanácsban ölt testet: Miklósi Nóra és Ágh Miklós korábbi vezetők mellé (utóbbi a napi feladatokban már nem vesz részt, de jövő nyárig segíti a munkát) Lippai Viktor érkezett ez év nyarán az igazgatóság élére – ugyan mélyvízbe, ám a feladat átvételekor teljes mértékben biztosított volt a folytonosság.

Szárnyal a szállítmányozás földön, vízen, levegőben

A jövő évi kilátásokról Kossuth József, a Budapest Airport (BUD) cargo managere, Katona László, az MMV ügyvezető igazgatója, Vernes András, a Rail Cargo Logistics-Hungaria ügyvezető igazgatója és Varga Bálint, a Gebrüder Weiss dunaharaszti kirendeltségének vezetője válaszolt Andó Gergely, lapunk főszerkesztőjének kérdéseire. A kerekasztal-beszélgetést hagyományainkhoz híven rövidített és szerkesztett formában adjuk közre.

Merre tovább, szállítmányozás?

Francesco S. Parisi, a FIATA alelnöke és Iszak Tibor, az MSZSZ elnöke és a Raaberlog vezérigazgatója

A nemzetközi és a hazai szakszövetség képviselői áttekintették a jelenlegi speditőrpiacot, és elemezték a várható fejlődési tendenciákat globális, illetve hazai szinten. Egyetértettek abban, hogy a digitalizáció ma már megkerülhetetlen a logisztikai ágazatban.

Magyarország mikro- és makrogazdasági kilátásai

Vértes András, a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke

A magyar gazdaság elmúlt néhány évben befutott pályáját, a 2017–2020 közötti, évi 3–4 százalékos növekedéssel járó átmeneti élénkülés lehetőségeit és a 2020-tól várható bizonytalansági tényezőket elemezte előadásában a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke.

Újdonságok a vámeljárásban

Szabó Károly, a NAV vámszakmai szakfőigazgatója

A régebbi időkben mit csinált egy vámtisztviselő? – tette fel a kérdést nyitóelőadásában a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakfőigazgatója, és rögtön meg is válaszolta: köszönt, kérdezett, árut azonosított, korlátozásokat, tilalmakat érvényesített, minőségellenőrzést, növény- és állategészségügyi ellenőrzést végzett, kiszabta és beszedte a vámot, gondoskodott a szállítóeszköz tisztításáról, ápolásáról és az ügyfél pihentetéséről. Ma is találunk hasonlóságokat a vámhatósággal szembeni elvárások között, annyiban mindenképpen, hogy egy helyen, egy időben oldja meg a vámkezelést.

Országos Ipari Park Koncepció: az állami megoldás

Szarka Gábor, a NIPÜF Zrt. vezérigazgató-helyettese

A Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. (Inpark) állami vállalatként jelent meg egy olyan szegmensben, ahol alapvetően piaci szereplők működnek, és az állami lét előnyeit igyekszik a nemzetgazdaság érdekében felhasználni, jelentette ki a társaság vezérigazgató-helyettese. Szarka Gábor szerint egy állami cégnek is van helye az ipariingatlan-fejlesztés piacán, amire jó példa a néhány héttel ezelőtt átadott pátyi logisztikai beruházás.

Budapest lehetőségei a légi szállításban

Kossuth József, a Budapest Airport cargo managere

Nagyon jó az együttműködés a magyar állam és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között, rendszeresek az egyeztetések a Külgazdasági és Külügyminisztériummal, valamint a Nemzetgazdasági Minisztériummal a projektekről, az új járatok indításáról, hiszen az ország és a Budapest Airport (BUD) gazdasági érdekei közösek, vezette be előadását a BUD cargo managere.

Trendek a Kína–Európa közötti árufuvarozásban, Magyarország lehetőségei

Pető Ernő, a ChinaCham Hungary elnöke

Jönnek a kínaiak, de ettől nem kell félni, inkább fel kell rá készülni, és számba venni, hogy ebből a tényből a magyar logisztikai és szállítmányozási szakma mit tud profitálni, hívta fel a figyelmet a ChinaCham Hungary elnöke. Pető Ernő szerint Magyarország akkor jár a helyes úton, ha a kínai gazdaságpolitikai prioritásokhoz Közép-Kelet-Európában elsőként tud megoldásokat ajánlani, mert ebben az esetben a kínaiak hazánkat fogják választani.

Hajózás és kikötők

Capt. Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége elnöke

Már a második világháború alatt is volt magyar tengerhajózás és tengerhajó-építés, egyszerre 3 „hazajáró” üzemelt, magyar lobogó alatt, magyar személyzettel. Az 1945 utáni időszak legfényesebb korszakában, a hetvenes–nyolcvanas években több, mint 900 tengerésszel a fedélzetén 23 magyar lobogó alatt futó tengeri hajó szelte az óceánokat és a tengereket, adott rövid áttekintést a múltról a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége (MDKSZ) elnöke.

A globális tengeri konténeres fuvarpiac tendenciái

Szatmári Éva, a Kühne + Nagel tengeri szállítmányozási vezetője

Globális számokról, növekvő logisztikai piacról és konténeres forgalmakról, a fuvardíjak emelkedéséről és ennek köszönhetően a hajóstársaságok profitabilitásának javulásáról, továbbá a menetrendek pontosságáról és a digitalizáció hajózásban történő térhódításáról tartott előadást a Kühne + Nagel tengeri szállítmányozási vezetője.

A trieszti terminál legújabb fejlesztései

Marco Zollia, a Trieste Marine Terminal marketing- és értékesítési vezetője

Hogyan szolgáljuk ki jobban Magyarországot? címmel Marco Zollia, a Trieste Marine Terminal (TMT) marketing- és értékesítési vezetője arról beszélt előadásában, hogy miként javítható az intermodális kapcsolatok megbízhatósága.

A sokoldalú tengeri kijárat Délen

Borut Semrl, a Koperi Kikötő magyarországi képviselője

A 2004. évi uniós csatlakozásuk óta a Szlovénia és Magyarország közötti forgalom jelentős mértékben nőtt. Az előadás bemutatta a Koperi Kikötő jelenlegi lehetőségeit és jövőbeni fejlesztési terveit egy olyan kikötői piacon, amelyen az utóbbi időben komolyan élesedett a verseny.

Új DHL Express központ a repülőtéren

Bándli Zoltán, a DHL Express magyarországi ügyvezetője

A DHL Express a világ piacvezető vállalata a nemzetközi expresszszállítás területén, amelynek magyarországi leányvállalata november 6-án ünnepélyes keretek között nyitotta meg új, 13 ezer négyzetméter alapterületű központját az I-es Terminál melletti Budapest Airport Business Parkban, ahova már 2013-ban beköltözött a DHL Global Forwarding és a DHL Freight. A zöldmezős beruházás összértéke 8 milliárd forint volt. Az átadáson exkluzív interjút készíthettünk a DHL Express magyarországi ügyvezetőjével, Bándli Zoltánnal, aki 2009 óta dolgozik a cégnél, amelynek 2016-ban lett ügyvezetője.

A legkisebb oroszlán

Idén ősszel a szaksajtó képviselői végre élőben is kipróbálhatták az MAN új járműszegmenst megcélzó járműveit, a TGE típuscsalád képviselőit. A legkisebb MAN a 3–5,5 tonna kategóriában még a tavalyi nemzetközi IAA kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek, idén ősszel pedig a maga valójában is kipróbálhatóak az új modellek.

A jövő: az önvezető fuvar-lebonyolítás

Az önvezető teherautók csak a kezdet. Gunnar Gburek szerint a jövő az önálló fuvar-lebonyolítás önvezető autókkal. Európa legnagyobb fuvarozási platformjának szóvivője kitekint a logisztika jövőjére.

Organikus és inorganikus növekedésnek köszönhető kiváló éves dinamika

Európa vezető vállalata a komplett rakományok (FTL) fuvarozásának piacán november közepén ismertette az idei III. negyedévének pénzügyi eredményeit.

Kalózok, rablók, szarkák…

Az elmúlt időszakban, már csak a magyar érintettség miatt is, újra hír lett a tengeri kalózkodás, az Afrika keleti és nyugati partjainál bekövetkező áru-, hajó- és emberrablások. Az egyik kereskedelmi televízió Szalma Botondot hívta meg, hogy beszéljen az ilyenkor szokásos protokollról, hogy mennyire gyakori, mekkora kárt okoz a modernkori kalózkodás.