NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

Tudatosan a biztonságban is

Megfelelően képzett szakemberek és biztonsági tervek nélkül komoly károk érhetik a logisztikai cégeket, mégis erre a területre jut a legkevesebb figyelem, ezen spórolnak a társaságok. Hiányzik a tudatosság, pedig  olcsóbb a bűnt megelőzni, mint a veszteséget realizálni, üzente Ujvári  György előadása.

Ujvári György, a Life-Guard ügyvezető igazgatója

A logisztikában és szállítmányozásban is fújó új szelek változásra serkentik  a piac által megkövetelt biztonságtechnikai eszközöket és rendszereket,  különös tekintettel a megelőzésre, hogy még a bűnelkövetés előtt  biztosítható legyen az áruk megfelelő védelme. Az ellátási láncok biztonsági kérdéseivel hazánkban sajnos érdemtelenül keveset foglalkozunk, még az  állami képzésekben is csak a felszínt kapargatják jogi szemszögből,  kidolgozott gyakorlatközpontú tematika nélkül, indította  előadását  Ujvári György. A szaktárca felkérésére, a vagyonvédelmi  kamarával közösen már kialakítottak egy új oktatási rendszert, amellyel a  leendő biztonsági szakemberek  ismereteit bővíthetnék – sajnos ez is a fiókban végezte.

Ezt a rést felismerve kínálja megoldásait a Life-Guard, mindenekelőtt képzésekkel, az adott ellátási lánc feltérképezésével (biztonsági audit), rámutatva a hiányosságokra, valamint mindezek nyomán biztonsági csomag kidolgozásával, védelmi rendszer kiépítésével, úgy, hogy az ellátási folyamatok gördülékenyek  maradhassanak.

Az audit során nemcsak a raktárak, a szállítóeszközök, a parkolók és maga a rakománykezelés (beleértve a nyomon követést) kerül górcső alá, hanem a  vállalat irányítási rendszere és belpolitikája is, hiszen számos káresemény vezethető vissza emberi mulasztásokra és trükközésekre; a  tapasztalatok alapján jelentős kockázatai vannak például a munkaviszony megszűnésének. Nagyon fontos tehát biztosítani az  információk hitelességét és visszahívását is, tette hozzá a szakember. Az így kialakított kettős védelmi rendszer megszünteti a belső és külső hibákból  eredő hiányokat, és valós eredményeket mutat a tulajdonosi körnek.

NEM ÁMÍTÁS

Az előadás részeként Papp László, a Life-Guard szakembere egy rövid bemutatót tartott a biztonságtechnikai rendszerek ellenőrzése  kapcsán. A magyar piacon elérhető belépőkártyák döntő többségére sajnos  igaz, hogy villámgyorsan, könnyűszerrel másolhatók. A hozott mintákat  felprogramozva egy beléptetőterminál egy kivétellel mindet beengedte, ám  egy egyszerű összecsatolással a jó kártya paramétereit az előadó lemásolta,  és a korábban megtagadott belépés is zöldutat kapott. A kártyák és  leolvasókészülékek zöme tehát csak vélt biztonságot nyújt, mindössze a kódokat jegyzik meg helyettünk. A hiba nyilvánvaló, a megoldás még várat  magára, mindenesetre érdemes előre tájékozódnunk a biztonság megfelelő garanciájáról.

JOGI MEGKÖZELÍTÉS

Grafl Fülöp Gyöngyi ügyvéd, külkereskedelmi szakjogász felvázolt  esettanulmányában egy légi fuvarozó egy budapesti raktárat bízott meg az  áruk kiszolgáltatásával (1. jogviszony), amelyet a raktározó által megbízott  biztonsági cég őrzött (2. jogviszony). Az utóbbi egyik alkalmazottja  hozzájárult a küldemény illetéktelen eltulajdonításához, ami  bűncselekmény, ezért a büntetőbíróság elítélte. A belföldi címzett károsult ezek után követeléssel élt, de a rendelkezésre álló két évet  elmulasztva nem a légi fuvarozó felé, hanem a raktározót és a biztonsági  céget perelte be, az ő felelősségüket firtatva. Egy felülvizsgálati bíróság elé  került az ügy, amely a szerződésen kívüli károkozás jogcíme alapján  megállapította a biztonsági cég mint a raktározó teljesítési segédje teljes  kártérítési felelősségét. Az eset jól példázza, hogy egy látszólag egyértelmű,  világosan szabályozott fuvarozási ügyben is maradhatnak biztonsági rések,  nyitott kapuk a kártérítési kötelezettségre, ha a logisztikai szolgáltatók nem  kellő gondossággal szerződnek.

Ez a cikk a NavigátorVilág decemberi számában jelent meg.