2017. december


A tartalomból:

Fókuszban a munkavállaló

Összefoglaló a 2017-ben történt, szakmát érintő, legfontosabb változásokról. Mi várható 2018-ban?

Szaktudásnál több szükséges

Gáldi Zoltán, a DHL Freight Magyarország ügyvezető igazgatójának interjúja

Megfelelő gyakorlati hozzáállás és szemlélet nélkül a szaktudás holt értéknek minősül a piacon – állítja a globális szolgáltató szakembere. Gáldi Zoltán, a DHL Freight Magyarország ügyvezető igazgatója e havi címlapsztorinkban a „nehézipari” és „kézműves” megoldások létjogosultságáról is beszélt.

Integrált szolgáltatással a kapacitáshiányos környezetben

Barényi Sándor, a Schenker Kft ügyvezető igazgatójának interjúja

Barényi Sándor 2013 óta a Schenker egyik ügyvezető igazgatója. Ismeretes, hogy a társaság többes ügyvezetéssel működött a múltban, a korábbi társügyvezető, Vásárhelyi Árpád távozásával némiképp átalakult a cég szervezeti struktúrája, az operatív ügyvezetői feladatkört immár egyedül Barényi Sándor látja el. Nagy örömünkre szolgál, hogy bemutathatjuk őt Olvasóinknak.

A kelet-nyugati reláció közúti gyűjtőforgalmának specialistái

Póti Miklós, a EUROGATE Logisztikai Kft . ügyvezető igazgatójának interjúja

A EUROGATE Logistics szállítmányozási céget 1990-ben Angliában alapította meg Nagy György, amely az évek során 6 országban 15 irodát
nyitott, és mintegy 150 főt foglalkoztat. A magyar leányvállalat 2009-ben alakult meg, amelynek élére ez év október 15-én nevezték ki Póti Miklóst.

Raktár robottechnológiával

A debreceni székhelyű Trans-Sped Cégcsoport a vállalat fejlődése mellett az innovációban is remek példát mutat: a jövőt hozza el Magyarországra. A társaság ugyanis az első olyan hazai logisztikai szolgáltató lesz, amely saját erőből fejleszt automatizált technológiával működő raktárat.

Konténervonatok Kínába

Az „Egy övezet, egy út” miniszterelnöki csúcstalálkozó alkalmából november 27-én, a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-ről útnak indult az első két, közép-európai árukkal megrakott konténervonat Kínába. A transzkontinentális vasúti összeköttetés és a tengeri útvonal létrejötte hosszú évek kemény munkájának a gyümölcse.

A régió legkorszerűbb raktárlogisztikája Dunaújvárosban

Selmeczi László, a Hamburger Hungária készáru-logisztika vezetőjének interjúja

A Dunaújvárosi Papírgyárat 1958-ban alapították, az első papírgép 1966-ban indult be. A privatizáció során, 1990-ben előbb kisebbségi, majd 1995-ben többségi tulajdonos lett az osztrák családi kézben lévő Prinzhorn Csoport a Dunapack néven ismert cégben. A Hamburger Hungária elnevezést 2007-ben, egy új papírgép építésekor vezették be a piacra. Az új gyárat 2009-ben adták át, amelynek máig regionálisan is egyedülálló logisztikai érdekessége a teljesen automatizált raktára. A társaság készáru-logisztikai vezetőjét elsősorban a vasúti iparvágányok helyzetéről kérdeztük.

Az iparvasúti mozdonyok karbantartói

Dankó Szabolcs, a Nyír-D-Tech Kft . ügyvezetőjének interjúja

A vasúti logisztika egyik legnagyobb kihívása az „utolsó kilométerek” problémája. Sok iparvágányon szükség van a beállított kocsicsoport rendezésére, mozgatására a ki- és berakodáshoz, amihez iparvágányi tolatómozdonyt használnak. Az üzemeltetők a mozdonykarbantartási munkák elvégzéséhez külső, megfelelő szakmai orientáltsággal és jogosultságokkal rendelkező cégeket is megbízhatnak, amilyen a Nyír-D-Tech is.

A Budapest–Belgrád vasútvonal az árufuvarozás szolgálatában?

Noha a fi nanszírozási szerződésen elméletileg még elbukhat a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának teljes átépítése és erőteljes kapacitásnövelése, erre azért egyre kisebb az esély, gőzerővel halad az előkészítés. Vasúti árufuvarozási szempontból a beruházás legnagyobb kockázata, hogy a jelenlegi forgalmi igényekből indultak ki, az üzemi funkciók elvárt szintjét a MÁV határozta meg, egyetlen más vasútvállalattal sem egyeztetve róla.

Piacvezető, erősödő versenyben

A német állami vasutakkal konkuráló áruszállító vasúti társaságok 2016-ban 1,2 százalékponttal növelték piaci részesedésüket az előző évihez képest. Ezzel immár 41 százalékban részesülnek a tonnakilométerre vetített közlekedési teljesítményből – derül ki a legújabb piackutatási elemzésből, amelyet három vasúti szövetség tett közzé. A DB Cargo vitathatatlanul továbbra is piacvezető maradt.

A szállítmányozók szerepének változása a vasúti árufuvarozásban

Milyen változásokra kell felkészülniük a szállítmányozóknak a vasúti környezetben? Milyen megoldások segíthetik őket a hosszabb távú piacon maradásban? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kereste a választ a november eleji Navigátorvilág konferencia előadásában a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) elnök-vezérigazgatója.

Vasúti szállítmányozás európai léptékkel

Ahogy Kovács Imre említette, elmosódtak a határok a vasútvállalati tevékenység és a vasúti szállítmányozás között, idehaza is. Amennyiben Európában három mamutvasút (DB, RCA, PKP cégcsoportok) marad, akkor a vasúti speditőrök szerepe vitathatóvá válik – mindezzel részben egyetértett, részben más oldalról közelítette meg Potvorszki Zoltán.

Az engedélyezett gazdálkodói (AEO) státusz változásai

A Vám Világszervezet dolgozta ki a nemzetközi ellátási láncok biztonságát növelő és a jogszerű kereskedést megkönynyítő, az Európai Unióban 2008. január 1-jétől bevezetett szabványrendszert. Ennek egyik eleme az engedélyezett gazdálkodói (AEO) program, ami a vámhatóságok és a vállalatok közötti együttműködésen alapul.

A veszélyes áruk fuvarozásának aktuális kérdései

Minden közlekedési ágazatnak megvan a maga veszélyesáru-szállítási szabályzata. Ebből fakad az a jelenlegi anomália, hogy mindegyik jogszabály más-más időpontokban változik, és eltérő hosszúságú átmeneti időszakokat tartalmaz, már ahol egyáltalán létezik türelmi idő.

Minden kilométer számít

A 2001-ben alakult WebEye olyan komplex telematikai alkalmazásokat
fejleszt, amelyek segítségével a fuvarozó, szállítmányozó és logisztikai partnereik hatékonyabban szervezhetik munkafolyamataikat, valamint gazdaságosabban használhatják fel erőforrásaikat.

Fejlesszünk és fejlődjünk!

A legújabb mobilapplikációs trendekről, célzottan a TABLOG alkalmazásról beszélt a közúti és vasúti szállítmányozást támogató rendszerek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó OLTIS Group cseh cégcsoport 2014-ben létrejött magyar leányvállalatának képviselője.

Nem biztos, hogy biztosított

Miért nem térül meg az árukár? Miért kap esetenként az árutulajdonos csak korlátozott kártérítést? Napi gyakorlatok tapasztalatai alapján a szállítmánybiztosítás vs. CMR témakörét járta körül előadásában az alkusz SCHUNCK GROUP Austria GmbH képviseletében Molnár Sándor.

Tudatosan a biztonságban is

Megfelelően képzett szakemberek és biztonsági tervek nélkül komoly károk érhetik a logisztikai cégeket, mégis erre a területre jut a legkevesebb figyelem, ezen spórolnak a társaságok. Hiányzik a tudatosság, pedig olcsóbb a bűnt megelőzni, mint a veszteséget realizálni, üzente Ujvári György előadása.

Jelentős piaci szereplő a balkáni szállítmányozásban

A 21 nyerőszám, és a G. Transport 96. Zrt., illetve jogelődje éppen 21 éve alakult. Ebből persze még nem következik egyenesen, hogy a társaság életében ne lettek volna törések, a vörösiszap-katasztrófa után például évekig a cég talpon maradása volt a tét. A krízisről, de természetesen a sikerekről is – amelyekből jóval több volt 21 év alatt – nyilatkozott lapunknak Kalmár István vezérigazgató.

Karácsony anno…

Ahogy telnek az évek, az ember már nem úgy várja a karácsonyt, mint régen, gyermekkorában. Annak, aki valaha is hajózott, talán éppen a hajón töltött ünnepnapok, az úton töltött év végi időszakok változtatták meg a gondolkodását. Amikor a hajón töltötte az ünnepeket, és a család, a barátnő, a feleség helyett a szőrös arcú, de kopasz gépész vagy a köpcös, kerekképű szakács volt az, akivel néhány szót válthatott a hajó szalonjában, amikor – sokszor csak lélekben – megszólalt a csengettyű.

Digitális dokumentumok

Hortobágyi Ágoston, a DO-Q-MENT ügyvezető igazgatójának interjúja

Levált a cipő sarka, és a visszacseréléshez nincs meg az eredeti blokk? Minden vásárlás alkalmával használva a DOQdrive-ot a papíralapú számlák digitalizálhatók, és az elektronikusan is eredetinek minősülő másolatokkal a vásárlói jogok maradéktalanul érvényesíthetők. Ezzel a szolgáltatással a DO-Q-MENT kilépett a B2B-szektorból. Ennek hátteréről kérdeztük Hortobágyi Ágoston ügyvezető igazgatót, és jutottunk az evangelizációs szemléletformálás válaszáig.

Cél a pontosság és a könnyű kezelhetőség

Szabó Lajos, az iData ügyvezető igazgatójának interjúja

A 2017-es év bővelkedett változásokban. Az iData Kft . felismerve ezeket szinte azonnal reagált új fejlesztésekkel, illetve adta meg a megoldásokat a felmerült új ügyféligényekre – tudtuk meg Szabó Lajos ügyvezető igazgatótól.