NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

ABB vontatási áramellátási megoldást szállít az Egyesült Királyságba

Az ABB 20 millió dollár értékű megbízást nyert a Network Rail-től pálya menti erősáramú elektronikai megoldás szállítására nagysebességű villamos motorvonatokhoz.

Az Egyesült Királyság kiemelkedő jelentőségű vasúti fővonala, az East Coast Mainline (ECML) Londont és Edinburgh-t köti össze. A vasúti infrastruktúra tulajdonosa és üzemeltetője, a Network Rail arra készül, hogy közel 200 km/óra sebességgel közlekedő Hitachi Intercity Express vonatokat állít forgalomba. Az új szerelvények várhatóan 2018-tól állnak az utazóközönség rendelkezésére. Az új vonatok hibrid hajtásúak, egyaránt üzemeltethetők diesel olajjal és villamos energiával is. Doncaster közelében egy pályaszakaszon, illetve a Hitachi új gördülőállomány kiszolgálására létesítendő járműtelepén többlet vontatási teljesítmény biztosítására lesz szükség.

Az új szerelvények villamos vontatásához háromszor nagyobb villamos teljesítmény kell, mint amit a jelenlegi hálózat biztosítani tud. Ilyen esetekben az a bevett gyakorlat, hogy nagyfeszültségű hálózati csatlakozást építenek ki, ami azonban nagyon költséges és igen időigényes lehet. A szokásos megoldás helyett az ABB egy statikus frekvencia-átalakítóra (Static Frequency Converter / SFC) alapozott megoldást fejlesztett ki, amely a meglévő Northern Powergrid villamosenergia-elosztó hálózatról érkező áramot fogja átalakítani. A becslések szerint az új nagyfeszültségű hálózati csatlakozás kiépítési költségeihez képest az ABB megoldása 60%-os költségmegtakarítást jelent majd.

Az esetek többségében az SFC beépítésének az a fő célja, hogy segítségével inkompatibilis villamos hálózatokat kössenek össze. Az SFC alkalmazásának egy jellemző példája, amikor a 60 Hz-es fedélzeti hálózattal rendelkező tengeri utasszállító hajónak rá kell csatlakoznia a kikötő 50 Hz-en üzemelő parti villamos hálózatára.

Az ECML doncasteri szakaszán az SFC nem a hálózati frekvencia átalakítását végzi majd. Az SFC-nek az lesz a feladata, hogy a helyi elosztóhálózatról érkező 33 kilovoltos tápáramot a vonatok számára egyfázisú, 25 kilovoltos pálya menti tápárammá alakítsa. Az ABB komplett SFC megoldást szállít a Network Rail számára, ebbe beletartoznak a teljesítményelektronikai rendszerek, transzformátorok, kapcsolóberendezések és a kábelezés is. Az ABB a megbízást 2017 második negyedévében nyerte el.

Az ABB hasonló SFC alkalmazást épített ki az ausztráliai Brisbane Wulkuraka járműtelepén is. Az ABB megoldása biztosítja az áram-betápláló állomás korszerűsítését, és lehetővé teszi a Queensland Rail számára, hogy a délkeleti régióban valóra váltsa vasútbővítési terveit.