NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Új kihívásokra új válaszokat ad a Petrolsped-csoport

Több jelentős változás történt a Petrolsped és leányvállalata, az MMV háza táján. Az MMV-től nyugdíjazása okán távozik Siska Imre üzemviteli és műszaki vezérigazgató-helyettes, ennek és a növekvő forgalom okán pedig módosul a vasúttársaság szervezeti felépítése. A cement és egyéb poranyagok szállítmányozásában a régióban meghatározó PULTRANS Vasúti Szállítmányozási Kft.-t értékesítette az eddigi tulajdonosa és legnagyobb megbízója, a CRH plc., az új tulajdonos pedig a Petrolsped Kft. lett. A változásokról Grébner Melindát, az MMV és a Petrolsped kereskedelmi vezetőjét kérdeztük.

Grébner Melinda, az MMV és a Petrolsped kereskedelmi vezetője

– A vasúti árufuvarozási piac ezekben a hónapokban gyorsabban nő, mint a piaci szereplők kapacitásai. Önök az elmúlt hónapokban egy kiváló üzemeltetési szakemberrel erősödtek, Katona Lászlóval, aki a társaság vezérigazgatója lett, ám egy meghatározó személyt sajnos vesztenek, hiszen Siska Imre nyugdíjba megy. Hogy hat e három tényező az MMV működésére?
– Az a döntés született, hogy Siska Imre feladatait szétosztjuk az egyes szakterületek vezetői között. A szakmai felügyeletet a jövőben Katona László vezérigazgató látja el. Az üzemeltetésen belül kettéválasztottuk a tervezést és a lebonyolítást, az előbbiért Kovács Attila felel (a vele készített portréinterjúnk ide kattintva elérhető. A szerk.), míg az operatív lebonyolításért új munkatársunk, Kalocsai Richárd felel, aki több évtizedes vasút-üzemeltetési tapasztalattal érkezett hozzánk, és az egyik legjobb elméleti és gyakorlati forgalmi szakembernek számít az országban. Külön pozíciót hoztunk létre az üzemeltetés kontrollingjára, Posnyák József a folyamataink teljesítményét és hatékonyságát fogja elemezni, támogatva ezzel az üzemeltetési terület vezetőinek munkáját; ő korábban szintén forgalmi területeken dolgozott a MÁV-nál különböző vezetői beosztásokban. A forgalmaink növekedése okán a diszpécseri szolgálat megerősítése elsőszámú prioritás lett, úgy a létszám, mint a minőség szempontjából. Egyre több ügyféllel kell folyamatosan kapcsolatot tartani, egyre több információ érkezik be és megy ki tőlünk, ehhez pedig már mindenképp szükség van az informatikai háttér fejlesztésére is. Az az állítása is igaz, hogy a forgalmak gyorsabban nőnek a piacon, mint a kapacitások, így a saját személyzet fontossága felértékelődött, hiszen a potenciális alvállalkozók is kapacitáshiánnyal küzdenek. Ezért saját költségünkre folytatjuk a mozdonyvezetők képzését (öt főt iskoláztunk be), illetve bővítjük a kocsivizsgálói és tolatásvezetői létszámunkat is. Ez utóbbi két munkakört sok esetben igyekszünk továbbképzésekkel összevonni, ezáltal a hatékonyságot növelni, illetve a képzett munkaerő hiányának való kitettségünket csökkenteni.

– Milyen megfontolásból vásárolták meg a PULTRANS-t?
– A Petrolsped vasúti és közúti szállítmányozóként, sok ugyanezen szektorban tevékenykedő versenytársával együtt, meghívást kapott a PULTRANS értékesítésére kiírt pályázatra. A PULTRANS Kft. 27 éve nyújt kiemelkedő minőségű szolgáltatást a régió vasúti poranyag-szállítmányozási és tartályvagon-bérbeadási piacán, így egyértelmű volt számunkra, hogy a társaság megvásárlása, különösen, ha figyelembe veszünk bizonyos szinergiahatásokat is, előnyös lesz mind a jelenlegi, mind a jövőbeni partnerek, illetve a PULTRANS és a teljes Petrolsped-csoport számára is. Megvizsgálva az addigi tulajdonos, az ír székhelyű CRH által szabott feltételeket, megtettük ajánlatunkat és bíztunk annak kedvező megítélésében. Végül hosszú egyeztetések után nyár közepére zárult a tranzakció. Az akvizícióból származó előnyök hamarosan a piacon is érezhetőek lesznek.

– A növekedés eszközfeltételét hogyan kívánják biztosítani?
– A PULTRANS akvizíciója is azt mutatja, hogy a saját vasúti tehervagon olyan érték a piacon, ami nélkül a szállítmányozási tevékenység versenyképessége csökkenhet. Így tervezzük a cégcsoport rendelkezésére álló kocsipark jelentős növelését is, bízva a fuvarpiac most tapasztalható fellendülésének tartósságában. A vontatási kapacitásaink bővítésére idén további mozdonyokat béreltünk, de jövőre új megoldásokat is vizsgálunk. Ez részben összefügg azzal is, hogy a tevékenységünk egyre diverzifikáltabb, így vonali villany- és dízelmozdonyok mellett állomási tolatómozdonyokra is szükségünk van.

– Az osztrák leányvállalatuk, a Körös Norbert által vezetett MMV Austria végre megkapta az Ausztriára érvényes vasútbiztonsági tanúsítványát. Ez min változtat?
– Az MMV Austria szeptember 25-től jogosult saját jogon is vonatokat közlekedtetni az osztrák hálózaton. Ezzel a jogával ettől a pillanattól kezdve élni is fog. Az osztrák szakaszok forgalmi diszpécserei eddig Budapesten voltak, hiszen a magyar MMV rendelkezett a szükséges osztrák tanúsítványokkal. Ők most átkerülnek az új céghez, fizikailag is: 4 fő kiköltözik Ausztriába, és a cég bécsújhelyi telephelyén fog dolgozni. A magyar MMV-re nézve ez azt is jelenti, hogy az osztrák szakasz bevételei és költségei kikerülnek a könyveinkből.

– Ön szerint mi fűti most a vasúti fuvarpiacot?
– A gyenge bázisév egészen biztosan! Többek között a gabona is sokkal jobban megy idén, mint tavaly. A belföldi út- és vasútépítések idén pörögtek fel igazán, tavaly csak jelképes volumene volt ennek is, ráadásul ebből az MMV minden korábbinál nagyobb mennyiségre tudott leszerződni – ami néhány versenytársunk jó szándékú aggodalma ellenére az eredményünkre is jó hatással lesz. A tranzitforgalomban is érezhető a volumen növekedése, ugyanakkor azt látom, hogy komoly torlódások keletkeztek miatta a határállomásokon. A piac széleskörűen összefogott ennek az üzemeltetési kihívásnak a kezelésére, a jelenlegi helyzet sokkal szorosabb összefogásra ösztönzi a vasúttársaságokat.

Andó Gergely

Az interjú a NavigátorVilág 2017. szeptemberi számában jelent meg.