Népszavazást írnak ki a szlovén Koper-Divaca vasútvonal építési projektről

A szlovén parlament megszavazta kedden, hogy népszavazást írjanak ki a kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektjéről, amelynek keretében a Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágányt építenének – közölte a helyi sajtó.

fotó: Luka Koper

A szlovén kormány szerint a projekt növelné az állami tulajdonban lévő koperi kikötő piaci versenyképességét, adriai-tengeri (Rijeka, Trieszt) és európai viszonylatban egyaránt.

Peter Gaspersic infrastrukturális miniszter a parlamenti szavazás előtt azt monda, hogy a projekt Szlovénia számára stratégiai fontosságú, mivel a gazdaságra sokoldalú és erősítő hatást gyakorolna.

Az adófizetők nem adják fel nevű civil szervezet és a legnagyobb ellenzéki párt, a jobboldali Szlovén Demokrata Párt (SDS) azzal érvelt a népszavazás kiírása mellett, hogy túl drágának ígérkezik a projekt kivitelezése. Kezdeményezésüket 80 ezren írták alá.

A népszavazást a parlament döntése alapján szeptember 24-én tartják meg.

Ljubo Znidar, az SDS egyik parlamenti képviselője élesen támadta a kormányt amiatt is, hogy 2TDK néven külön céget alapított a projekt levezénylésére. Ha Szlovénia vállalatot alapított volna minden 27 kilométernyi vágányszakaszra, akkor mára már 60 hasonló társaság lenne az országban – mondta.

A szlovén kormány nemrég 44,3 millió euró uniós támogatást nyert a vasútépítési projekt előkészítésére.

Miro Cerar szlovén kormányfő korábban azt mondta: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 25 évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország – hangsúlyozta.

Magyarország már jelezte, hogy kész anyagilag – mint a szlovén sajtó emlékeztet, akár 200 millió euróval – támogatni a projektet. Cserében a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötővé vált.

Amennyiben a referendumon elutasítják a projektet, annak kivitelezése legalább egy év halasztást szenved. Valószínűbb azonban, hogy még hosszabb időre lekerülne a napirendről, tekintettel a 2018 közepén esedékes parlamenti választásokra.

Ahhoz azonban, hogy a népszavazás érvényes legyen, nem elegendő az egyszerű többség, a szavazásra jogosultak legalább egyötödének, vagyis minimum 340 ezer szlovén szavazónak nemet kell mondania a kérdésben.
A Delo című ljubljanai lapban hétfőn megjelent közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek 56 százaléka elutasítja a projektet. Arra azonban nem tért ki a felmérés, hogy a népszavazás eléri-e majd az érvényességi küszöböt.

MTI