NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Érvénytelen népszavazás a Koper-Divaca vasútvonalról

Érvénytelen lett a szlovén kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektjéről, a Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágány építéséről rendezett vasárnapi népszavazás – közölte a helyi sajtó.

Az előzetes eredmények szerint a választásra jogosultak valamivel több mint 20 százaléka szavazott – közölte az ország választási bizottsága honlapján a leadott voksok 95 százalékának feldolgozása után. A részvételi adatok alapján a referendum érvénytelen. A kérdésre, miszerint támogatja-e, hogy hatályba lépjen a Koper-Divaca vasútvonal második vágányának építéséről, igazgatásáról és gazdálkodásáról szóló törvény, amelyet a szlovén parlament 2017. május 8-án fogadott el, a szavazók 53,6 százaléka válaszolt igennel, 46,4 százaléka pedig nemmel.

A szlovén törvények szerint ahhoz, hogy a népszavazás érvényes legyen, a szavazásra jogosultak legalább egyötödének – 20 százaléknak – kellet volna ugyanarra voksolnia a kérdésben.

A népszavazást az adófizetők nem adják fel nevű civil szervezet és Janez Jansa volt szlovén miniszterelnök pártja, az ellenzéki, jobbközép Szlovén Demokrata Párt (SDS) kezdeményezte, mert szerintük túl drága a projekt kivitelezése, és teret adhat a korrupciónak.

Miro Cerar szlovén kormányfő korábban azzal érvelt, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 25 évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország – hangsúlyozta.

Szlovén lapok arról cikkezetek: a kormány 250 millió euró uniós támogatást veszített volna akkor, ha a népszavazás a nem szavazatok sikerével zárul.

A szlovén kormány szerint a projekt növeli az állami tulajdonban lévő koperi kikötő piaci versenyképességét, adriai-tengeri (Rijeka, Trieszt) és európai viszonylatban egyaránt. Az infrastrukturális igazgatóság már kiírta a kivitelezési feladatok ellátására a pályázatot, a kabinet pedig nemrég 44,3 millió euró uniós támogatást is nyert a vasútépítési projekt előkészítésére.

Amennyiben a referendumon elutasították volna a projektet, annak kivitelezését legalább egy évre elhalasztják. Valószínűbb azonban, hogy még hosszabb időre lekerült volna a napirendről, tekintettel a 2018 közepén esedékes parlamenti választásokra.

Miro Cerar vasárnap este a sajtónak úgy nyilatkozott: a referendum eredményét úgy értékeli, mint a kormányzati tervek jóváhagyását.

MTI