NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

Vége a Kánaánnak Ferihegyen

Vége a Kánaánnak Ferihegyen

A tavalyi 13,5 százalékos utasforgalom-növekedés a felére esett vissza az év első negyedévében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A most életbe lépett nyári menetrendben a légitársaságok 15 új járat elindítását jelentették be és nyolc esetben a meglévő járatok sűrítését is tervezik.

A nyári időszámítás bevezetésével egyidőben a légi közlekedésben is érvénybe lépett a nyári menetrendi időszak, ami egy sor új járatot is hoz a budapesti repülőtérre. Az újdonságok közül érdemes kiemelni, hogy június 7-től heti három alkalommal közvetlen légi összeköttetés indul Sanghaj és Budapest között a Shanghai Airlines Boeing 787-9 típusú Dreamliner gépével. Naponta közlekedő járatot indít egy új londoni repülőtérre, Gatwickre a Wizz Air (miközben megmaradnak a lutoni járatok is). Szintén napi induló járattal érkezik a FlyDubai légitársaság dubaji úticéllal. Heti 12-12 járatot indít a lengyel LOT Bukarestbe és Brüsszelbe is, valamint hét új járatot a Ryanair javarészt olasz és spanyol nyaralóhelyekre.A tavalyi évhez képest korábban tér vissza a nyári menetrendben az Air Canada Rouge torontói járata, az American Airlines philadelphiai járata, valamint ismét a korábbi kapacitással működnek a LOT lengyel légitársaság egész évben üzemelő New York-i (heti 4) és chicagói (heti 2) járatai. Nyolc légitársaság pedig a meglévő járatainak számát emeli.

A nyári menetrendi időszakra leadott tervek alapján úgy látszik, hogy lelassul a korábban kétszámjegyű utasforgalom-növekedés a budapesti repülőtéren. 2019 első három hónapjában a 2018-ban mért 13,5 százalékos bővülés a felére esett vissza, az első negyedévben 6,5 százalékosra mérséklődött a forgalom növekedése. A hazai légiforgalmi bővülés még így is meghaladja az EU 4,7 százalékos átlagos növekedési rátáját, de a Brexit miatt kialakult bizonytalanság egészen biztosan visszavetette a brit utasok számát Budapesten is, ahogy a törökországi gazdasági nehézségek is hozzájárulhattak a visszaeséshez.

A Budapest Airport számításai szerint a leadott légitársasági tervek alapján októberig összesen 12 400 000 ülőhelyet kínálnak a légitársaságok a nyári menetrendben, ami a gépek átlagos kihasználtságát alapul véve körülbelül 7 százalékos növekedést vetít előre. Budapest és Magyarország továbbra is vonzó turisztikai desztináció marad a külföldiek számára, de a jelek szerint az Európában is kimagaslónak számító kétszámjegyű forgalombővülés négyéves időszaka egyelőre véget ér a magyar főváros repülőterén.