KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

Az időkritikus szállítások szakértői – beszélgetés Bálind Katalinnal, az Airmax Cargo Budapest Zrt. Time Critical és Aerospace Csoportjának vezetőjével

Az időkritikus szállítások szakértői – beszélgetés Bálind Katalinnal, az Airmax Cargo Budapest Zrt. Time Critical és Aerospace Csoportjának vezetőjével

Izgalmas és idegőrlő – így jellemzi saját és csapata munkáját Bálind Katalin, aki öt évvel ezelőtt érkezett az Airmaxhoz, és a légi import irányítását követően egy éve dolgozik jelenlegi munkakörében.

– Minden bizonnyal a time critical (TC) szállítások jelentik az izgalmasabb feladatokat munkájában…

– Az aerospace elnevezés repülőgép-alkatrészek szállítását takarja, de itt sem egyszerű az élet. Külön kezelési módot igényel, külön vámszabályokat kell ismerni. Ráadásul nemcsak Magyarországról és Magyarországra utaztatunk, hanem a világ bármely pontjáról bármely másik pontjára is szervezünk szállítást, anélkül, hogy az áru Magyarországot érintené. A időkritikus szállításokat legfőképp az elektronikai és az autóipar részére végezzük, amikor nagyon fontos, hogy az áru határidőre megérkezzen. Gyakran fordulnak elő csúszások a gyártásban, és a küldemény már a feladáskor is késésben van a megrendelő számára. Ebben az esetben nem csupán légi, hanem közúti szállításokról is beszélünk, a közúti osztállyal közösen végezzük a munkát.

– Mennyire jellemző az efféle szállítás?

– Megbízóinknak főként folyamatos és állandó szállításaik vannak, amelyek többnyire előre tervezhetőek, és általában időben érkeznek, de nyilván itt hosszabb tranzitidőről (célállomástól függően 3–7 napról)  beszélünk. A TC-szállítások a nem tervezett, váratlan események megoldásai, és inkább ad hoc jellegűek – de akkor nagyon sürgősek: aznapi, de legfeljebb 1–2 napos tranzitidejűek. Ide tartoznak még a projektszállítások, amikor nagy mennyiségű árut kell egy adott rövid időn belül, sürgősen elszállítani. A TC-szállítások a teljes forgalmunk mintegy 8–10 százalékát teszik ki. Azért is különváltan dolgozunk a légiimport- és légiexport-csoportunktól, mert bár e szállításoknál ugyanazokat a lépéseket tesszük meg, de rövidebb idő alatt. Az aerospace-szállításoknál az AOG (Aircraft On Ground) szituáció esetén nagyon sürgős megoldás kell, de a raktárkészletre rendeléseket nem kell sürgősséggel leszállítani, ott hosszabb határidővel dolgozhatunk.

– Hogyan fest a munkájuk a gyakorlatban? Hirtelen kell gépet, kapacitást szerezniük, foglalniuk?

– Sürgősségtől és szabad kapacitástól függően több lehetőséget is feltérképezünk. Első lépésként a kereskedelmi légitársaságoknál nézzük meg, van-e olyan lehetőség, ami megfelelő lehet az ügyfelünknek. Ha nincs, vagy még sürgősebb a feladat, akkor gyorsítunk a szállításon. Ilyen például a charterszállítás, amikor egy teljes repülőgépet bérlünk ki a szállítmány célba juttatásához. Ezenkívül az OBC (On Board Courier) szolgáltatással konkrétan egy futárt küldünk az adott desztinációra, vagy kérünk egy országból, ha importról van szó. Számára repülőjegyet vásárolunk, ő utasként száll fel a járatra, és személyes poggyászaként hozza vagy viszi a kereskedelmi árut. Szerződött futárokkal dolgozunk, akik bármikor útra készen állnak. Természetesen ez csak kis áruféleségek esetében alkalmazható. Minden esetben igazodnunk kell a légitársaságok éppen rendelkezésre álló kapacitásaihoz, menetrendjéhez, a helyi szabályozásokhoz is, de mindig igyekszünk megtalálni a segítséget jelentő megoldást – és többnyire meg is találjuk.

– Hány légitársasággal, cargocéggel állnak kapcsolatban?

– Az összes légitársasággal kapcsolatban állunk, amely Magyarországról szállít, illetve olyan partnerhálózati tagsággal, partnerkapcsolati rendszerrel rendelkezünk, amelynek tagjai a világ különböző pontjairól ugyanígy rendelkeznek a megfelelő légitársasági kapcsolatokkal. Az a cél, hogy a lehető leggyorsabban megtaláljuk a megfelelő megoldást, gyorsan tudjunk ajánlatot készíteni és az ügyfelünk megrendelése után a lehető leggyorsabban el tudjuk indítani a szállítási folyamatot. Idegőrlő a munkánk, de ezt szeretjük mind a heten, akik a csoportban dolgozunk.

– A gazdasági válság további kellő izgalmakat tud adni a munkájuknak…

– A munkánk jellege megköveteli az izgalmakat, bármilyen is legyen a gazdasági helyzet. Nálunk gyakran előfordul, hogy extrém feladatokat kell megoldanunk. Ritka a két ugyanolyan sürgős eset. Nonstop ügyeletünk van a nap 24 órájában, a hét minden napján. Az operációs kollégáink mindig készen állnak mind export-, mind importszállítások szervezésére, illetve a saját vámcsoportunk közreműködésével a szükséges vámkezeléseket is el tudjuk végezni bármikor az év 365 napján. Ez nagy segítség ügyfeleinknek például egy esti repülő érkezésekor, amikor nem kell reggelig várni a vámolásig, hanem a járat érkezését és a küldemények adminisztratív feldolgozását követően máris elkezdhetjük a vámkezelést, és akár még az éjszaka folyamán ki is tudjuk szállítani az árut.

 

Falus Tamás