AkkuLog

Túlméretes szállítási igényeket is lekövető szolgáltatás-portfólió – beszélgetés Kovácsné Törőcsik Dorinával, a BI-KA Kft. ügyvezető-helyettesével

Túlméretes szállítási igényeket is lekövető szolgáltatás-portfólió – beszélgetés Kovácsné Törőcsik Dorinával, a BI-KA Kft. ügyvezető-helyettesével

Kovácsné Törőcsik Dorina 2024 elején, a ranglétra megfelelő fokain végighaladva vált a BI-KA Kft. ügyvezető-helyettesévé, amely pozíció magában foglalja a fuvarozási, szállítmányozási és gazdasági osztályok igazgatói szinten történő vezetését. Interjúnkban bemutatja többek között, hogy miként változott a túlméretes szállítások iránti ügyféligény, milyen intézkedéseket hozott a vállalat a megnövekedett megrendelői igények kezelésére, és mikor várható a túlméretes szerelvények flottába integrálása.

– Az Ön által vezetett szállítmányozási és fuvarozási terület a BI-KA Kft. szolgáltatás-portfóliójában a két legkiemelkedőbb elem. Milyen szolgáltatásokat nyújtanak még partnereik részére?

– Az 1991-ben történő cégalapítás óta folyamatosan törekszünk a portfóliónk szélesítésére, a partneri igények figyelembevétele mellett. A csaknem 15 milliárd forintos árbevételű, 250 főt foglalkoztató cégcsoportunknál az árbevétel sorrendjében a legnagyobb üzletág a nemzetközi közúti szállítmányozás, amelyet a saját eszközeinkkel végzett nemzetközi közúti fuvarozás követ. Ezenkívül belföldi szállítmányozást és fuvarozást is végzünk, legfőképp autóipari és mezőgazdasági gépgyártó cégek megbízásából, emellett jelentős a raktár-logisztikai szolgáltatásunk is, amelyet jelenleg két helyszínen végzünk: Szolnokon és Dunaharasztiban, összesen 40 ezer négyzetméteren. Kisebb arányban, de nyújtunk belföldi disztribúciós szolgáltatást, végzünk nemzetközi gyűjtőszállítmányozást, és folytatunk vámtevékenységet is partnereink részére.

– Gondolkodnak jelenleg portfólió-bővítésben?

– Törekedve a szolgáltatási paletta diverzifikációjára, illetve koncentrálva a meglévő ügyfélkör logisztikai jellegű és ehhez kapcsolódó igényeire folyamatosan gondolkodunk új szolgáltatáselemek nyújtásában vagy a már meglévő, ám még csekély volumenben jelen lévő szolgáltatásaink fejlesztésében. Azt tapasztaljuk, hogy a szakmában egyre fokozódik a verseny, ezért célunk, hogy hozzáadott értéket nyújtó szerepkörben legyünk jelen a szállítmányozási és fuvarozási piacon. Példaként tudnám felhozni a túlméretes küldemények szállításával kapcsolatos szervezési feladatainkat, amely üzletág az elmúlt időszakban a stratégiánkkal egybehangzóan kiemelt fókuszt kapott.

– A túlméretes szállítások új szolgáltatáselemként vannak jelen cégüknél, vagy vannak már tapasztalataik?

– Cégünk már régóta nyújt megoldásokat túlméretes küldemények továbbítására, a munkatársaink magas színvonalú szakmai tapasztalattal rendelkeznek e területen. A túlméretes szállítmányozás egy sajátos világ, amelyben csak kellő szakértelemmel lehet eligazodni. A túlméretes rakományok között lehetnek többek között mezőgazdasági gépek és azok elemei, építőipari termékek, előregyártott épületelemek is, amelyek szállítása különleges kezelést igényel a kapacitásdelegálástól kezdve, a küldemény berakodásán, a szállítási folyamaton, az engedélyek beszerzésén, a szakértők bevonásán át, egészen a kirakodásig. Mindemellett fontos feladat a megfelelő humán erőforrás kiválasztása, a kellő szakértelemmel rendelkező tehergépjármű-vezetők állományban tartása is, hiszen az a cél, hogy egy-egy speciális küldemény gördülékenyen és akadálymentesen érjen el a feladótól a címzettig.

– Milyen a piaci igény a túlméretes küldemények szállítása iránt?

– Az elmúlt évben kis híján 300 túlméretes küldemény szállítását oldottuk meg sikeresen Európa-szerte, főként Németországba, Franciaországba, Angliába, Lengyelországba és Bulgáriába. Az ügyfélkörünk igényei folyamatosan bővültek, például az idei év I. negyedévében 2023 azonos időszakához képest 50 százalékkal növekedett a túlméretes áruk szállításával összefüggő feladataink száma – a bővülő ügyféligényre pedig azonnal reagálnunk kellett.

– Milyen intézkedéseket hoztak?

– Ebben az évben is stratégiai szinten kezeljük a járműbeszerzések témakörét. Korábban is vásároltunk már speciális eszközöket, jelenleg a túlméretes szállítások ütemének növekedéséhez igazodó, túlméretes eszközök beszerzése mellett döntöttünk, amelyek flottánkba integrálását 2024 II. negyedévére tervezzük. A szerelvények 20 és 40 lábas ISO-konténerek szállítására is alkalmasak, valamint kiválóan szállíthatóak velük hosszú acélszerkezetek, gerendák, járművek és vázak is. Mivel nagyszámú, minősített alvállalkozói körrel dolgozunk együtt, több alternatív, esetenként multimodális megoldást tudunk kínálni ügyfeleink számára.  Büszkék vagyunk a szakértői-tanácsadói szolgáltatásunkra, amely magában foglalja azt is, hogy a küldemények szállítóeszközön történő elhelyezését szinte milliméteres pontossággal, CAD-programban tervezzük. Szakembereink felkészültek az ügyféligények kezelésére, az elmúlt időszak túlméretes szállítási feladatainak és több új projektnek a sikerre vitele és a bővülő megrendelői igény motivál bennünket abban, hogy a legmagasabb szakmai színvonalon és hozzáadott értékű szolgáltatásnyújtás mentén tudjunk teljesíteni – immáron saját túlméretes szerelvényeinkkel.

– Ez a partnerigényt lekövető, szakértői hozzáállás lehet az, ami megkülönbözteti a BI-KA-t a versenytársaitól?

– Előnyként éljük meg, hogy a vállalat méretéből adódóan és a széles szolgáltatás-portfóliónknak köszönhetően képesek vagyunk gyorsan, rugalmasan, testreszabottan reagálni a megrendelői igényekre, ugyanakkor a kisebb vállalkozásoktól eltérően megfelelően strukturált és jól szervezett folyamataink vannak, ami lehetővé teszi a stabil és minőségi vevőkiszolgálást. Munkatársaink szakmai kiválóságok, akik egyedi megoldásokkal tudnak értéknövelt szolgáltatást kínálni megrendelőinknek.

– Hogyan épül fel a flotta, milyen a vállalat eszközparkja?

– Fuvarozási tevékenységet 2011 óta végzünk, ekkor szereztük be az első tehergépjárművünket. A flottánk jelenleg csaknem 120 db korszerű, alacsony átlagéletkorú járműből áll. Filozófiánk szerint olyan járműveket üzemeltetünk, amelyek speciális igényeket is kiszolgálnak. A járműparkunkban szerepelnek nagyobb térfogattal rendelkező áruk szállítására alkalmas megaszerelvények, dupla rakszintes, 3 tengelyes meganyerges félpótkocsi, tandemszerelvények, könnyűszerkezetes felépítményű pótkocsik, amelyek jelentősen csökkentik megbízóink logisztikai költségeit és a környezeti terhelést. Saját innovációban a mezőgazdasági gépek pótkocsira történő rakodásához mobilrámpát alkalmazunk, amelyet évekkel ezelőtt különleges vevői igényeket kiszolgálva fejlesztettünk ki. Az új tehergépjárműveink beszerzésénél és a flotta működtetése során a biztonság és az ergonómia mellett környezettudatossági szempontokat is mérlegelünk, így törekszünk az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra és a lehető legkisebb mértékű környezetterhelésre. A flottánkat folyamatosan korszerűsítjük, a legmodernebb tehergépjárműveink alacsony átlagéletkorúak.

– Ügyvezető-helyettesként leginkább stratégiai feladatokat lát el. Adódnak olyan helyzetek, amikor operatív szinten is belép a napi munkafolyamatokba?

– A kinevezésem kapcsán a vezetőség stratégiai döntése mögött az állt, hogy a megbízásom alá tartozó osztályok teljes körű operatív vezetését és irányítását már korábban is elláttam, így a szélesebb körben megszerzett tapasztalatomat a szállítmányozás és fuvarozás, illetve a gazdasági osztály terén egyaránt kamatoztathatom. Míg a munkám nagy részében a vállalat és a hozzám tartozó területek jövőjének építésével foglalkozom, természetesen vannak olyan operatív feladatok, amelyekbe bekapcsolódom. A három nagy terület vezetésem alá kerülése jóvoltából a termelőterületeken, azaz a szállítmányozási és fuvarozási divízióban zajló műveletek, valamint az általuk generált pénzügyi teljesítések – a gazdasági területhez szervesen kapcsolódva – gyors és hatékony beavatkozást igényelnek folyamati és döntéshozatali szinten, így lehetőség nyílik arra, hogy a piacon tapasztalt legkisebb változásra is hatékonyabban és szinte azonnal reagáljunk.

– Leginkább milyen kihívásokkal kell szembenézniük a jelenlegi gazdasági környezetben?

– Természetesen nemcsak a szakmánkat érintően, hanem az élet számos területén érezzük a költségnövekedést és a kiszámíthatatlan mindennapok terhét. Ezen hatásokra hatékonyságnöveléssel, jövőbe mutató, strukturális átalakításokkal és automatizálással reagálunk. Az elmúlt időszak szervezeti átalakításainak köszönhetően kiemelt erőforrást fordítunk a stratégiánkban célul kitűzött jövőkép megvalósítására. Mindezek mellett továbbra is fontosnak tartjuk a szervezet változásképességének növelését és stabil, meghatározó vállalatként a korábbi évek növekedési ütemének folytatását.

 

NÉVJEGY

Kovácsné Törőcsik Dorina 2004-ben diplomázott a Budapesti Corvinus Egyetemen általános közgazdászként. Tudatosan keresett Szolnokon olyan fejlődési lehetőséget biztosító vállalatot, ahol a német és olasz nyelvtudását aktívan használhatja. A személyes interjú az akkor még BI-KA Bt. néven prosperáló vállalat tulajdonosával megerősítette benne, hogy megtalálta a megfelelő munkahelyet, így 2006-ban nemzetközi szállítmányozóként kezdte pályáját, majd nemzetközi fuvarszervezőként folytatta. 2007–2014 között – a gyermekei születése idején – külföldön élt a családjával. Hazatérve nem volt kérdés, hogy a BI-KA Kft.-nél szeretné folytatni. Új szervezeti egységként indították el a vállalatirányítási csoportot, amelynek vezetőjeként fókuszai közé tartozott többek között a vállalati stratégia, a minőségügy, a kontrolling és a folyamatok kezelése. Hamarosan pluszfeladatként gazdasági osztályvezetőnek nevezték ki.  2022-ben került a fuvarozási osztály élére, tavaly pedig átvette a szállítmányozási osztály vezetését is. 2024 elején kérték fel a BI-KA Kft. ügyvezető-helyettesének.