KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

„Megoldásközpontú módon szeretünk dolgozni” – interjú Árki Péterrel, az Airmax Cargo Budapest Zrt. légiexport-vezetőjével

„Megoldásközpontú módon szeretünk dolgozni” – interjú Árki Péterrel, az Airmax Cargo Budapest Zrt. légiexport-vezetőjével

Romlandó termékek és élő állatok is tartoznak az AIRMAX légi szállítási portfóliójába, amelyek különleges feladatokat jelentenek – mondja Árki Péter, aki tíz éve dolgozik a logisztikai iparágban, és 2018 óta erősíti a céget.

– Az AIRMAX tevékenységében milyen arányt képvisel a légi áruszállítás, ezen belül az export?

– A cég 1996-ban a tevékenységét légi szállítmányozással kezdte, előbb exporttal, majd importtal, de ma már tengeri, közúti és vasúti szállítással is foglalkozunk, és saját raktárlogisztikai központtal is rendelkezünk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vonzáskörzetében. Ma a vállalkozás bevételének körülbelül felét teszi ki a légi szállítmányozás. Tömegre és tételszámra vetítve az export és import aránya körülbelül egyforma, de árbevételben a légi export jóval nagyobb arányt képvisel.

– Az export nagyobb üzlet, de egyben több feladatot is kíván?

– Igen, elég összetett a munkafolyamat. A közúti osztályunkkal együtt dolgozunk az áruk felvételén, a saját vámcsoportunkkal az export vámkezeléseken, a raktári kollégáinkkal speciális csomagolási igények esetén. A légitársasági partnereinknél foglalunk helyet, és a reptéri árukezelő cégeknél adjuk le az árukat. Így a cégen belüli társosztályokkal és a külső partnereinkkel is szorosan együtt kell működnünk.

– Mely áruféleségek meghatározóak az exportszállításban?

– Minden árutípussal találkozunk, természetesen normál termékeket is kezelünk, de mi azt mondjuk: ha egy ügyfélnek speciális árufélesége van, amely különleges bánásmódot, szakértelmet igényel, akkor mindenképp hozzánk érdemes fordulnia. Szinte nincs olyan, amivel még ne kerültünk volna kapcsolatba a cég története során. A normál áruknál kiemelném az autóiparhoz, az elektronikai, illetve gépiparhoz tartozó alkatrészeket, berendezéseket.

– Milyen speciális kezelést igénylő termékek szállítását végzik?

– Erősek vagyunk a piacon a romlandó hústermékek légi szállítmányozásában, a csoportunkon belül dedikált kollégánk foglalkozik ezzel az üzletággal. Mindenféle sertés-, illetve baromfitermék, liba- és kacsamáj légi szállítását vállaljuk, ebben régóta piacvezetők vagyunk Magyarországon. A gyógyszeripari termékek mellett kimondottan erősek vagyunk még élőállat-szállításban: az elsők voltunk Magyarországon, akik élő állatot szállítottunk légi úton, és a mai napig piacvezetők vagyunk ezen a nagy törődést és odafigyelést igénylő területen.

– Mi okozza a legfőbb nehézségeket az effajta szállításban, és miként lehet teljesíteni a különleges feladatokat?

– Élő állatok gyakorlatilag a repülőgép rakterében utazhatnak. Minden légitársaság nagyon figyel arra, hogy erre a célra megfelelő, klimatizált és levegőkeringetéssel ellátott, dedikált rakterek álljanak rendelkezésre. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségnek, a IATA-nak külön szabályzata van az élőállat-szállításra is, amely kimondja: elsődleges az élő állatok épsége és jóléte. Ha lehetőség van rá, akkor csak közvetlen járaton lehet őket szállítani. Bár nincs minden desztináció irányába közvetlen járat, de ebben az esetben is mindig a lehető legrövidebb idő alatt kell az állatokat eljuttatni az úti céljukhoz. A legtöbb légitársaság a tranzit reptereken úgynevezett állatpanziókat üzemeltet. Ha például egy kutya Budapestről megérkezve bekerül egy ilyen panzióba, akkor megetetik, megitatják, sétáltatják, vagyis a légitársaságok is mindent megtesznek annak érdekében, hogy az állatok a lehető legkisebb stresszel juthassanak célba.

– Milyen állatokat utaztatnak a leggyakrabban?

– Legtöbbször kutyákkal találkozunk. Ügyfeleink egy része kutyatenyésztő vagy -kereskedő, akik a kiskutyákat a leendő új tulajdonosaikhoz szeretnék eljuttatni. Másik részük olyan magánszemélyekből áll, akik hosszabb-rövidebb időre külföldre költöznek, és nem szeretnék itthon hagyni szeretett házi kedvenceiket. A kutyák mellett rendszeresen szállítunk macskákat, valamint hüllők, madarak és más emlősök is megfordulnak nálunk. Állatkerti szállítás keretében volt szerencsénk utaztatni jegesmedvét és fehér tigrist is. Ezenkívül szállítottunk már lovakat és naposcsibéket is, ezekben is van már gyakorlatunk.

– Vannak versenytársaik Magyarországon az élő állatok légi szállításában?

– Rajtunk kívül még 4 szállítmányozó dolgozik ebben az üzletágban, természetesen ismerjük őket. Ez egy kicsi piac, úgyhogy jóban is vagyunk a konkurens magyar cégek kollégáival. Magyarországi irodával nem rendelkező külföldi szállítmányozók is ellátnak ilyen feladatot, tipikusan a naposcsibe-piacon találkozunk velük.

– Melyek a legjellemzőbb szállítási úti célok?

– Európán belül a közúti szállítás megfelelőbb egy állat számára, így légi szállítás során általában tengerentúli úti célok a jellemzőek. Élőállat-szállításban a mi piacunk elsősorban Észak-Amerika, de rendszeres szállításaink vannak a Távol-Kelet, Ausztrália, Új-Zéland és Dél-Amerika irányába is.

– Hogyan felel meg a társaság a szigorú szállítási szabályoknak?

– Büszkék vagyunk arra, hogy az élőállat-csoportban mind a négy kollégánknak van úgynevezett IATA LAR-vizsgája (Live Animal Regulations). Számukra ez nem is csak munka, hanem hivatás, mert mindannyian nagyon szeretik az állatokat. A IATA egyik új kezdeményezése a CEIV Pharma tanúsítvány, amellyel a gyógyszerszállításokra próbáltak egy olyan egységes sztenderdet kialakítani, amely minden partner – közúti alvállalkozó, szállítmányozó, árukezelő cég, légitársaság – számára egységes, szigorú feltételeket szab meg. Büszkén mondhatom, hogy 2022. június 3-án kaptuk meg a tanúsítványunkat. Ezt bő egyéves kemény munka előzte meg. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy bármilyen gyógyszerfuvar-rendelésünk van, még a feladás előtt szigorú útvonalkockázat-elemzést kell végeznünk. Minden lehetséges kockázatot fel kell térképeznünk, amit azután felvázolunk az ügyfelünknek, és ezekre megoldásokat is javaslunk. A gyógyszerküldeményekre javasoljuk például a hőpaplan használatát, amely meg tudja védeni a küldeményt a külső hatásoktól. Rendelkezünk passzív csomagolási megoldásokkal is. A saját raktárlogisztikai központunkban ezeket a hűtős csomagolásokat előkondicionáljuk, melyek 24, 48, 72 vagy akár 96 órán át garantálják, hogy a csomagolás belsejében lévő küldemény a megfelelő hőtartományban maradjon. Ha az ügyfél nagyon kockázatos helyre szeretné a termékét szállíttatani, esetleg a termék 0,1 °C-ot sem léphet túl a kért hőfoktartományon, akkor ún. aktív légi konténerben történő szállításra is kínálunk megoldási javaslatot. Július első felében például az egyik legnagyobb gyógyszeripari ügyfelünk megrendelésére 9 ilyen aktív konténert adtunk fel Dél-Koreába.

– Sikerrel jöttek ki az elmúlt évek járványidőszakából, az elmúlt hónapok háborús válsághelyzetéből, vagy önök is megsínylik a gazdasági megtorpanásokat?

– Úgy látom, hogy a nehézségek ellenére nyertesként tudtunk kijönni a helyzetből. Hihetetlen mennyiségű szakmai többletmunkát jelentett kollégáinknak, hogy előbb egy pandémiás, majd most egy háborús helyzetben megfelelő megoldásokat kínáljunk ügyfeleinknek. Gondot jelentettek a különböző hatóságok, országok előírásai, a reptérzárak, a légitársaságok gépeinek földre parancsolása, de mi soha nem mondtunk nemet ügyfeleinknek, és próbáltunk az elvárásaiknak megfelelő megoldásokat találni. Mi egyébként is megoldásközpontú módon szeretünk dolgozni. Nem a saját portfóliónkba akarjuk beilleszteni az ügyfeleink szállításait, hanem utánajárunk annak, hogy az ügyfél kérése és igénye alapján miként lehet megvalósítani az adott szállítást. Attól sem riadunk vissza, hogy új ismereteket sajátítsunk el.

– Mindez hogy fest pénzügyileg?

– Az utóbbi időszakban a fuvardíjak egyértelműen megemelkedtek, akár légi, akár tengeri vagy közúti modalitásról beszélünk. 2022 végéig nem látunk esélyt e folyamat megváltozására, de a következő években lehet arra számítani, hogy a légi ipar konszolidálódik, és ezt a fuvardíjak mérséklése is követni fogja. Mi közvetített szolgáltatást kínálunk ügyfeleinknek, amit igyekszünk magas minőséget képviselő hozzáadott értékkel emelni. Mondhatnánk, hogy az áremelkedés minket nem érdekel, de ez egyáltalán nem igaz, hiszen nekünk is vannak olyan ügyfeleink, akik számára hosszú távra adtuk ki az árainkat. Mégsem az az elsődleges célunk, hogy ezeket az árakat megemeljük – ahogy azt megtették a légitársaságok –, hanem az, hogy tartsuk az ígért árakat, ameddig csak lehet.

 

CÉGNÉVJEGY

Az AIRMAX Cargo Budapest Zrt. 26 éves logisztikai tapasztalattal rendelkező, dinamikusan fejlődő, magyar tulajdonosokból álló vállalat, amely évek óta egyetlen magyar tulajdonú cégként szerepel a IATA magyarországi TOP 10 vállalata között. A magyar alapítók a mai napig aktívan részt vesznek a cég vezetésében, élükön a többségi tulajdonossal, Turu Gábor vezérigazgatóval. A 120 dolgozót foglalkoztató társaság piacvezető a különleges bánásmódot, speciális szakértelmet és precizitást igénylő áruk légi, tengeri, vasúti és közúti szállítmányozásában. A vállalkozás vezetőinek filozófiája szerint az ügyfél minőségi kiszolgálása a legfontosabb. Ehhez szakmailag magasan képzett, tapasztalt kollégákat alkalmaznak, és minőséget garantáló tanúsítványokat szereznek meg: IATA CEIV Pharma bizonyítvány, HACCP, Pszichotróp engedély, AAA, GDP, ISO 9001:2015, AEO.

A vállalat légi osztályán a légiexport-csoport a Magyarországról és a környező országokból exportra irányuló légi küldeményeket szervezi, a légiimport-csoport az országba érkező termékekkel foglalkozik, a time critical és aerospace részleg az időkritikus, gyors megoldást igénylő szállításokkal, valamint a repülőgép-alkatrészek fuvarozásával foglalkozik, az élőállat-csoport pedig az állatok export-import szállítmányozását intézi. Az AIRMAX Cargo tevékenységei közé tartozik a légi, tengeri, közúti és vasúti szállítmányozás, szolgáltatásai közé pedig a vámkezelés (hétvégén is), a logisztika és raktározás (normál és hűtött rakterekben is). A cég a ritka, nehezen megoldható szállítási feladatok specialistája.

 

Falus Tamás