Helyzetkép az európai közúti áruszállításban

Helyzetkép az európai közúti áruszállításban

A TIMOCOM fuvarpiaci barométere az európai közúti áruszállítás alakulásáról ad képet. Az adatok a fuvarpiac jelenlegi változásairól megalapozott áttekintést, az idei évre pedig reális kitekintést nyújtanak.

IV. negyedévi adatok

A tavalyi év végén 18 százalékkal több fuvart regisztráltak az előző évihez képest. Az év végi növekedést többek között a kereslet bővülése okozta, különösen a szezonális tevékenységek – például a raktárak feltöltése és az ünnepek előtti fokozott fogyasztói aktivitás – következtében. Mivel számos fuvarozó csökkentette a kapacitását, a fuvar-raktér arány láthatóan nőtt, amint azt a TIMOCOM fuvarpiaci barométere is mutatta.

Éves áttekintésben

A 2023-as évet összességében az azonnali piacra történő fuvarbevitelek mennyiségének jelentős csökkenése jellemezte. Tavaly Európa-szerte 31 százalékkal, míg Németországban 40 százalékkal kevesebb fuvarigényt regisztráltak. A számos gazdasági intézet által 2023 elejétől várt gazdasági visszaesés tehát a fuvarpiacon is érezhető volt az elmúlt évben.

Ugyanakkor a IV. negyedévben nőttek a német piacon kínált fuvardíjak. A közúti fuvarozás árai akár 10 százalékkal is meghaladták az előző évi szintet, de elmaradtak a 2021-es csúcsértékektől. Ez a fejlemény elsősorban a megnövekedett bér- és energiaköltségeknek tulajdonítható. Ezenkívül a fuvarozók a IV. negyedévben az előző év azonos időszakához képest összesen 15,3 százalékkal csökkentették a raktérbeviteleket. Sőt, decemberben 21 százalékkal kevesebb rakteret kínáltak a rendszerben, mint az azt megelőző évben.

Növekedés tavasszal

A fuvarozószövetségek szerint 2024-ben jelentős mértékben emelkednek a fuvardíjak. A becslések szerint a növekedés mértéke 12 százalék lesz, amit elsősorban a többletköltségek, különösen a németországi útdíjak emelkedése okoz.

„Sok szállítmányozó nem hisz az ilyen mértékű áremelkedésben” – mondta Gunnar Gburek, a TIMOCOM szóvivője. „Ők legfeljebb 6 százalékos növekedéssel számolnak. Ezek az eltérő becslések kemény tárgyalásokhoz vezetnek majd a megrendelők és a szolgáltatók között.”

A sokéves megfigyelések és elemzések alapján feltételezhető, hogy legalább 2024 januárjában és márciusában magasabb lesz a raktér iránti kereslet, mint az előző év azonos időszakában. Februárra várják előzetesen az idei év legalacsonyabb szintjét. Ez a fejlemény szinte minden európai országban megfigyelhető lesz, és növelni fogja a nyomást a fuvardíjak további emelkedésére.

A tapasztalatok szerint a fuvarozás iránti kereslet márciustól ismét növekedni fog, ami a fuvararány megfelelő növekedéséhez vezet. Júniusig Európa-szerte stabil szinten maradhat a fuvarkapacitás iránti kereslet, és meghaladhatja a 60:40-es fuvar-raktér arányt (lásd az előrejelzést az ábrán). A 2021-es és 2022-es értékeket azonban valószínűleg nem éri majd el.