NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

A DAF tehergépkocsi-konvojozási kísérletében vesz részt

A DAF Trucks részt vesz majd egy kétéves tehergépkocsi-konvojozási kísérletben az Egyesült Királyságban, amelyet a TRL, az Egyesült Királyság közlekedési kutatólaboratóriuma vezet.

fotó: DAF

Partnereivel, a TNO-val, a Ricardóval és a DHL logisztikai vállalattal együtt a DAF Trucksot az Egyesült Királyság közlekedési minisztériuma választotta ki az autópályákat kezelő Highways England vállalattal közösen, hogy tapasztalatokat szerezzenek a tehergépkocsi-konvojozással Anglia stratégiai közúthálózatának kijelölt szakaszain. Az első konvojozó DAF tesztjárművek a tervek szerint az elkövetkező hónapokban kezdik meg kísérleti üzemelésüket az Egyesült Királyságban.

A tehergépkocsi-konvojozási kísérlet révén az Egyesült Királyság kormánya szeretne tapasztalatokat szerezni ezzel az új innovációval, amely javíthatja a közúti szállítás hatékonyságát.

A tehergépkocsi-konvojozásban a nagyon fejlett Wifi-P, radar és kamerák segítségével két vezeték nélkül összekapcsolt jármű kis követési távolsággal haladhat egymás mögött. A konvoj élén haladó tehergépkocsitól származó vezetési adatok használatával a többi jármű automatikusan tud gyorsítani, fékezni és kormányozni.

Sőt, a tehergépkocsi-konvojozási technológiák azt is lehetővé teszik, hogy személygépkocsik csatlakozzanak a konvojhoz vagy biztonságosan térhessenek le az autópályáról, még akkor is, ha keresztezniük kell egy tehergépkocsi-konvojt.

Nagy megtiszteltetés a DAF számára, hogy részt vehet az Egyesült Királyság kormánya megbízásából a TRL által vezetett közúti tesztelésben, amelyet egy három tehergépkocsiból álló konvojjal végeznek majd” – mondta Ron Borsboom, a DAF Trucks igazgatótanácsának termékfejlesztésért felelős tagja. „A kísérletek segítenek nekünk jobban megérteni és megismerni a konvojozás nyújtotta előnyöket, ugyanakkor támogathatjuk a közlekedési minisztériumot annak megmutatásával, hogy a konvojozás mennyire javíthatja a közúti szállítás hatékonyságát. De szeretném leszögezni: magától értetődően még nagyon sok műszaki fejlesztési feladat áll előttünk, mielőtt a konvojozást bevezethetjük a piacra. Azonban ez a kísérlet egy fontos és szükséges lépés, amelyet meg kell tennünk” – mondta.

Továbbá jelentős kérdések sorakoznak még a jogi szabályozás, a felelősségi körök és a nagyközönség általi elfogadás terén is.

A tehergépkocsi-konvojozás nem helyettesíti a járművezetőt, jelentette ki határozottan Borsboom. „Minden tehergépkocsi fülkéjében kell ülnie valakinek” – mondta, „alsóbbrendű utakon vagy lakott területen belül pedig a járművezetőnek kell irányítania a tehergépkocsit. A tehergépkocsi-konvojozás elsősorban a főutakon és autópályákon végzett hosszú távú fuvarozás számára hatékony megoldás, de még ott is speciális továbbképzést kapnak majd a járművezetők, hogy szükség esetén hogyan vegyék át az irányítást, illetve hogyan végezzenek egyéb munkával kapcsolatos tevékenységeket. A tehergépkocsi-konvojozás nem a tehergépkocsi-vezető szakma végének kezdetét jelenti, hanem csökkenti a volán mögött ülő személy munkaterhelését. A forgalom egyre sűrűbb, és egyre nagyobb igénybevételt jelent a járművezetőknek. Az olyan intelligens rendszerek, mint a tehergépkocsi-konvojozás, segítenek majd a járművezetőknek megfelelni ezeknek a követelményeknek.

A technológia élenjárója 2015 óta
A DAF Trucks 2015 elején mutatta be a tehergépkocsi-konvojozásról szóló EcoTwin projektet az NXP Semiconductors félvezetőgyártóval, a TNO-val (az alkalmazott tudományos kutatás holland szervezete) és a Ricardo biztonsági intézettel közösen. A DAF 2016-ban sikeresen részt vett az Európai Tehergépkocsi-konvojozási Kihívásban (European Truck Platooning Challenge), amelyet Hollandia infrastruktúrafejlesztési és környezetvédelmi minisztériuma kezdeményezett.