Projektvonatok: zöld megoldás az ellátási lánc jobb kiszolgálására

Projektvonatok: zöld megoldás az ellátási lánc jobb kiszolgálására

A Rail Cargo Group innovatív, határokon átnyúló megoldást dolgozott ki a szórt küldeményeknek a közútival versenyképes vasúti fuvarozására. A nemzetközi projektvonatok rendszerének megteremtésével Európa második legnagyobb árufuvarozó vasútvállalata olyan terméket fejlesztett ki, amely a tevékenységek tökéletesebb tervezésére és szervezésére, valamint a rendelkezésreálló eszközök és erőforrások jobb kihasználására alapozva magasabb teljesítményt és jobb szolgáltatást nyújt a kis- és középvállalatoknak. Ezzel hozzájárul a közúti forgalmak vasútra tereléséhez,a vasúti infrastruktúra kihasználtságának növeléséhez, és csökkenti a környezetterhelést a közép-kelet-európai régióban.

 

Közútról vasútra

A nemzetközi projektvonatok célzottan kötik össze Európa egyes termelési és fogyasztási régióit egymással, úgy, hogy egyszerre több ügyfél fuvarozási igényeit teljesítik egyetlen integrált rendszerben. A megoldás lényege, hogy több országból, illetve régióból érkező egyedi vagonos küldeményeket vesznek fel, és ezeket egy megfelelő földrajzi gyűjtőpontba irányítják, ahol alkalmasak a feltételek irányvonatba való szervezésükhöz. Innen az irányvonatok a küldeményeket egy másik gyűjtőpontba több országon keresztül, akár ezer kilométer távolságra továbbítják, ahol a vonatokat feloszlatják, és az egyedi küldeményeket a régióban eljuttatják a címzetteknek.

 

Kiszolgálás végponttól végpontig

A szolgáltatás az ellátási lánc minden elemére kiterjed, mivel végponttól végpontig kielégíti a megrendelő fuvarlogisztikával összefüggő igényeit. Ennek a törekvésnek a jegyében hozta létre a Rail Cargo Group a Balkan Express vonatrendszert, amely a Nyugat-Európa legtöbb országában feladott egyedi vasúti küldeményeket Budapesten, Ferencváros rendező pályaudvaron gyűjti össze, és akár naponta induló vonatokban juttatja el a balkáni régióba, azaz Szerbiába, Macedóniába, Albániába, Bosznia-Hercegovinába, Bulgáriába és Görögországba. A Rail Cargo Group terméke az ügyfelek számára követhetővé, kiszámíthatóvá teszi a küldemény útját. Nagy előnye, hogy költségvonzata és a szállítmány eljutási ideje versenyképes a közúttal.

Hasonló megoldás a 2017-ben elindított Maria Theresia projektvonat, amely a cseh és dél-lengyel régiót köti össze a közép-magyarországi térséggel, szintén Budapest–Ferencváros szolgáltatási központtal. Ezt a szolgáltatást üzemviteli együttműködés keretében a CD Cargo cseh állami vasútvállalat és a Rail Cargo Hungaria együtt fejlesztette ki, és vezette be a négy érintett visegrádi országban.

 

Tranzitországból célország

A projektvonatok működtetése következtében megnövekszik az áruforgalom mennyisége az említett kelet-nyugati vasúti tengelyen. Ezáltal felértékelődik Magyarország szerepe: a hagyományos tranzitország funkciót egyre inkább felváltják a célországokra jellemző feladatokból fakadó, jelentős hozzáadott értékű szolgáltatások. Mindezek pozitív gazdasági hatásait a Rail Cargo Group mellett a magyarországi partnerek is élvezik.

Az innovatív vasútlogisztikai megoldások megfelelő infrastrukturális és technikai feltételek mellett működtethetők. A MÁV a magyar vasúti hálózaton és annak fontos csomópontjain, például Ferencvárosban az infrastruktúrát és a vasúti szolgáltatások meghatározó részét biztosítja a Rail Cargo Hungariának. A minőségi szolgáltatásokhoz modern, megfelelő állapotú rendszerek (korszerű rendezőpályaudvar, digitalizált irányítástechnika, modern mozdonyok és képzett személyzet) és korszerű technológiák (digitalizált kereskedelmi, illetve technikai folyamatok, telemetria) szükségesek, amelyek kialakítása, fejlesztése a jövőben folyamatos feladatot jelent majd.