Konzultáció a fuvarozási díjak korrekciójáról

A Rail Cargo Hungaria Zrt. Budapesten kollegiális eszmecsere keretében vitatta meg szállítmányozási partnereivel a vasúti árufuvarozás aktuális nemzetközi és hazai piaci helyzetét, a piac által kikényszerített díjkorrekció okait és következményeit.

A hatékonyság érdekében hozzá kell nyúlni az árakhoz

Dr. Kovács Imre, az Igazgatóság elnöke, CEO a vasúti fuvarpiac változásait elemezve elmondta, hogy. Magyarországon az ezredforduló óta a vasúti fuvarozás részaránya 24%-ról 17,5%-ra csökkent. Ezzel egy időben a bejegyzett vasútlogisztikai vállalatok száma a háromszorosára növekedett. A társaságok kénytelenek voltak racionalizálni: a csökkenő kereslethez igazították fuvarozási eszközeiket, visszafogták a fejlesztést, kevés figyelmet fordítottak a szakember-utánpótlásra és a képzésre. Mindez kapacitáshiányhoz, az eredményesség romlásához vezetett.

A helyzetet tovább rontották a pályaépítések miatti vágányzárak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által tervezett vágányzárak több kiemelten fontos vonalon a jövő évben is hónapokig fennmaradnak. A kerülőútvonalak jelentős többleterőforrást követelnek mind vontatási, mind humánerőforrás kapacitásban.

Növelni kell a jövedelemtermelő képességet

Dr. Kovács Imre rámutatott arra, hogy az elmúlt öt évben a fuvardíjak és költségeik közötti olló évről-évre még szélesebbre nyílt, aminek következtében kiadások jelenleg több mint 15%-kal meghaladják díjbevételeket, a működés hatékonysága pedig 20%-kal romlott.

Kijelentette: ezt a tendenciát meg kell állítani. A jelenlegi üzemméret fenntartása csak új eszközökbe történő beruházás útján valósulhat meg, amihez növelni kell a Rail Cargo Hungaria jövedelemtermelő képességét. A piac a szállítási kapacitások bővítése és a minőségbiztosítási befektetések iránti fokozott igényével kikényszeríti a fuvarozás fenntartható díjszerkezetének kialakítását. Ezért – főként irányvonatos forgalmakban – hozzá kell nyúlni az árakhoz.

Az igazgatóság elnöke végezetül elmondta, hogy az RCH a hosszú távú ügyfélkapcsolatok fenntartásában érdekelt. Az egyes kocsi szolgáltatás esetében pedig javítja szolgáltatását és Magyarországon egyedüli szolgáltatóként megőrzi az országos lefedettséget.

Új fuvarozási feltételek

A találkozón elhangzott, hogy a 2018. évi fuvarozási feltételekről a Rail Cargo Hungaria kereskedői üzletenként állapodnak meg a megrendelőkkel. Általánosságban a tervezett árudíjszabás 6%-os áremelést irányoz elő.