Óriási magyar kereslet a dohai átrakásra

Óriási magyar kereslet a dohai átrakásra

Ez a cikk a NavigátorVilág márciusi számában jelent meg.

Tavaly a Qatar Airways cargo üzletágának teljes kapacitása 7 százalékkal nőtt, 2016-hoz viszonyítva. A hálózatuk teljes rakománytömege 19 százalékkal haladta meg 2017-ben az előző évi értéket. A kapacitásaik bővítésével kihasználták a nagyon erős piaci igényből fakadó lehetőségeket, különösen a csúcsidőszakban. Világszerte 11 személyszállító járatot indítottak, és 8 rendeltetési helyre indítottak áruszállítókat, tudtuk meg Gauillaume Halleux üzletágvezetőtől.

– Hogyan teljesítettek az egyes régiók?

– Európában tapasztaltuk a legnagyobb növekedést 2017-ben, ami 23 százalékkal meghaladta a 2016-os értéket. Ezt Ázsia követte 22 százalékos bővüléssel, majd Amerika, ahol 15 százalékos növekményt értünk el. Indiában és a Közel-Keleten összességében 14 százalékot javultunk, míg Afrika 8 százalékos növekedést produkált. A Kína–Európa, Kína–Észak-Amerika és Európa–Ázsia közötti forgalmakban jelentős erősödést láttunk, és számottevő piaci igényt a gyógyszerkészítmények, a gyorsan romló áruk és más termékek expressz szállítására. Emellett jelentős kilengéseket tapasztaltunk az e-kereskedelemi küldemények terén is.

– Hogyan változtak a magyar rendeltetésű/feladású volumeneik az elmúlt években?

– A statisztikák jelentős légiforgalmi növekedést mutattak Magyarországon, amely 2016-ra 10 százalékkal, 2017-re pedig további 5 százalékkal nőtt. Magyarország első 5 kereskedelmi partnere közé Kína, Dél-Korea, Thaiföld, India és Brazília tartozik, és mi kihasználjuk annak előnyeit, hogy a legnagyobb teherszállítók, amelyek Magyarországot ezekhez az országokhoz kötik, a dohai központunkon keresztül zökkenőmentesen rakodnak át. A Qatar Airways Cargo termékei és szolgáltatásai iránt óriási kereslet mutatkozik a magyar piacon. 2016 márciusától, amióta heti 2 alkalommal érkeznek Budapestre az Airbus A330-as teherszállítóink, folyamatosan nő az ezen az útvonalon kezelt rakomány mennyisége, és úgy látjuk, hogy a nagy hozzáadott értékű áruk (például gyógyszeripari termékek, elektronikai és járműalkatrészek) exportja nő. Emellett az árufuvarozási szolgáltatás kulcsfontosságú kapu Ázsia és Kelet-Európa között. A hatalmas kereslet kielégítése érdekében újabb járatot vezettünk be, ami a magyar exportőröknek és importőröknek kedvez. A teherszállítók csütörtökön, pénteken és vasárnap indulnak Dohából, és megállnak Budapesten és Prágában, mielőtt visszatérnének Dohába. A rakomány kapacitása egyenlően oszlik meg a két kelet-európai cél között.

– Milyen fejlesztéseket hajtottak végre e piac kiszolgálása érdekében?

– 2016 októberében bemutattuk a harmadik, heti gyakoriságú áruszállítási szolgáltatást Dohától Budapestig, hat hónappal később pedig hetente kétszer tartó teherfuvarozási szolgáltatást indítottunk Budapestre, amely mintegy 180 tonna heti teherfuvarozási kapacitást biztosít a magyar légi árufuvarozási piacra. Ezzel a dedikált kapacitással kiegészítve a Doha–Budapest közötti, napi kétszeri személyszállító szolgáltatásunkat a saját kiterjedt hálózatunkon keresztül jelentősen javítottuk a hazai vállalkozások számára a globális piacokhoz való hozzáférést. Ezeket a lehetőségeket nagyon jól fogadta a piac, és nagymértékben kihasználták; átlagosan több, mint 90 százalékos terheléssel dolgozunk. A közeljövőben a gyógyszerforgalmazás potenciális növekedését várjuk Magyarországról és ide irányulva egyaránt. A Hamad International Airport (HIA) újonnan megnyitott légkondicionált központjában a hőmérsékletérzékeny rakományokra kiterjedő légiforgalmi átrakodás lehetőségével évente 285 ezer tonna mennyiséget tudunk vállalni.

 – Mi a véleménye a Budapest Airport cargofejlesztési stratégiájáról?

– Örömmel üdvözöljük a Cargo City építését és megvalósítását a budapesti repülőtéren. Ez a fejlesztés új magasságokba fogja emelni a repülőtér rakományképességét, és naprakész együttműködési lehetőséget biztosít a vezető európai repülőterekkel. Figyelembe véve a gyorsan növekvő gyógyszerpiacot és a hőmérsékletszabályozott áruk légi szállítmányozásának növekedését, Ferihegyen a legkorszerűbb hőmérsékletszabályozott kezelőberendezések bevezetése óriási előnyöket biztosíthat ebben az iparágban Magyarországon.

– Tapasztalható-e munkaerőhiány a légi áruszállításban?

– A légi fuvarozás még mindig hagyományosan emberközpontú iparág az utóbbi években is, a digitalizáció és az e-szállítmányozás kényszere ellenére. A földi kiszolgálóktól, a foglalási ügynökökön át, a légitársasági pilótákig mindenkinek kulcsfontosságú szerepe van a gyümölcsöző fejlődés és növekedés biztosításában. A vezető rakományhordozók egyikeként arra törekszünk, hogy vállalatunk a munkatársaink és a légi árufuvarozó iparágak számára is választás legyen.

 – Várható-e a piac további konszolidációja?

– A multinacionális és a virtuális startup cégek, mint például a globális online kiskereskedők, bizonyos mértékig átalakították az ellátási láncot a logisztikai cégekkel való partnerségük révén, hogy kialakítsák és javítsák termékeik szállítását. A piaci szereplők közötti egyesülések és felvásárlások szintén versenyképes dinamizmust jelentenek a logisztikai cégekkel és fuvarozókkal szemben. A Qatar Airways Cargo szövetségei az elmúlt öt évben folyamatosan nőttek, bizonyítva, hogy a légi árufuvarozóknál hosszú távú partnerkapcsolatok állnak fenn. Megállás nélkül új lehetőségeket keresünk annak érdekében, hogy további szinergiákat hozzunk létre a csoportunk számára