KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

Saját eszközökkel a kapacitáshiány ellen

Ez a cikk a NavigátorVilág novemberi számában jelent meg.

A VTG Rail Logistics példátlan sikerességgel volt képes berobbanni és megkapaszkodni a vasúti szállítmányozás európai szinten is jellemzően csak néhány cég által lefedett világába. A VTG Rail Logistics ugyan épített a Kühne + Nagel egykori vasúti szállítmányozási készségére, illetve a VTG vasúti fuvarpiaci tapasztalataira is, a sikerhez azonban szükség volt egy tapasztalt szakemberekből álló csapat felépítésére is.

– A VTG Rail Logistics szinte a kezdetektől jelen volt tucatnyi országban, amivel lefedték a legnagyobb vasúti árufuvarozási potenciállal rendelkező EU-s országokat. Milyen szempontok alapján bővítik, fejlesztik a szolgáltatásaikat?

– Az első helyen az ügyféligények állnak, az ő igényeikre keresünk vasútlogisztikai megoldásokat, akár oly módon is, hogy több ügyfél igényeit konszolidáljuk egy-egy vonatrendszeren belül. A magasan képzett, több nyelven beszélő, a vasúti árufuvarozás szabályai mellett a helyi fuvaroztatókat és vasútvállalatokat is jól ismerő munkatársaink sikeresen tudják integrálni a helyben fellépő ügyféligényeket a nemzetközi hálózatunk kínálta megoldásokba. A VTG Rail Logistics erőssége, hogy több szegmensben is otthonosan mozgunk, így az ásványolajok, mezőgazdasági termékek, ömlesztett áruk fuvaroztatása esetén is komoly hozzáadott értékkel tudjuk segíteni a megbízók logisztikai folyamatait. Ma már a vasúti logisztika minden területét lefedjük: a VTG Csoport vagonparkjára alapozva, igény esetén tankkonténereket is biztosítva, a saját vontatási kapacitásunkat felhasználva kínálunk szállítmányozási szolgáltatást az egyeskocsi-forgalomtól az irányvonatnyi volumenekig.

 – Mi az Önök Retrack megoldásának a különlegessége, specialitása?

– Fontos tisztázni, hogy nemcsak az egyik nemzetközi vonatrendszerünket hívják így, de a saját vasútvállalatunknak is Retrack a neve. A Retrack vonatrendszer esetén egyaránt van lehetőség egyes kocsik, kocsicsoportok vagy irányvonatok továbbítására. Ez tehát valójában egyféle árufuvarozási korridort jelent, meghatározott feladási és kirakási helyekkel. Ma már három útvonalon közlekednek Retrack vonatok: az egyik a holland és belga kikötőket (Amszterdamot, Rotterdamot és Antwerpent) köti össze Törökországgal, a másik ugyanezeket a kikötőket kapcsolja össze Oroszországgal, a harmadik pedig a német kikötők és Törökország között teremt vasúti kapcsolatot. A kikötők mellett Kölnben, Drezdában és Győrben lehet vagonokat csatolni a vonathoz vagy lecsatolni róla. Ezeken a helyeken saját eszközzel és személyzettel vagy partnereink révén helyi tolatási tevékenységet is végzünk, a vagonokat a megfelelő rakodóhelyekre állítva. Fontos, hogy saját kézben tartsuk a hálózat működtetését, amihez olyan vasúti partnereket keresünk, akik osztoznak a víziónkban a minőség, a rugalmasság, a hatékonyság és – ami a legfontosabb – ügyfélközpontúság területén. A termékmenedzsereink folyamatosan azon dolgoznak, hogy növeljék a szolgáltatásaink színvonalát, sőt újakat is fejlesszenek az ügyfeleknek. A következő minőségi lépésünk az lesz, hogy „védett”, fi x, éves menetvonalakon közlekedtetjük majd a vonatokat az EU által kijelölt árufuvarozási folyosókon.

 – Az egyeskocsi-forgalom az Ön személyes missziójának is tekinthető, egy korábbi pozíciójában ennek európai léptékű „megmentésén” dolgozott. Hogyan látja most e szegmens jövőjét?

– A megbízók egy része számára újra fontos, hogy az egy vagy néhány kamionnyi árukat az útvonal nagyobbik részén vagy egészén vasúton továbbíttassák. Számukra a vasút jobb, biztonságosabb szállítási módot jelent, mint a közút. Ők olyan bázist nyújtanak, amire építve még több potenciális megbízó elérhető. Az egyeskocsi-forgalomban a magánvasutak csak marginális szerepet töltenek be, pedig a vasútvállalatok szélesebb körű együttműködésével jobb eredményt lehetne elérni. A szükséges állami szerepvállalás híján sajnos több állami cargocég sem képes tartani az elvárt szolgáltatási színvonalat és hálózati lefedettséget az első és utolsó kilométereken. Így egyes helyeken alternatívaként intermodális megoldásokban gondolkozunk.

 – Mit tehet egy vasútvállalati lábbal is rendelkező szállítmányozó az európai szintű kapacitáshiányok kezelésére?

– Az elsődleges feladatunk a meglévő ügyfeleink számára a szükséges kapacitások biztosítása. Ehhez Németországban már 18 mozdonyt üzemeltetünk, és további beruházásokat tervezünk, illetve megkezdjük a saját mozdonyvezetők felvételét és kiképzését. Ez év nyarán megszereztük Ausztria területére is a biztonsági tanúsítványt, így saját eszközeinkkel 2019-től Hegyeshalomig közlekedünk majd.