NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Noé vonata, a környezetbarát árufuvarozás nagykövete

Noé vonata, a környezetbarát árufuvarozás nagykövete

Bécsbe érkezett a Noah’s Train, azaz Noé vonata. A zöld mobilitás szimbóluma a katowicei világklíma-konferencia helyszínéről indulva a környezetbarát árufuvarozás fontosságát hirdeti európai körútjának állomásain: Bécs után január 24-én Berlinben, február 5-én Párizsban, február 20-án Brüsszelben.

A környezetvédelem és Noé bárkájának ősi története által inspirált,állatmotívumokkal díszített konténervonatot Alexander van der Bellen osztrák államfő, Norbert Hofer közlekedési, innovációs és technológia miniszter és Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) elnöke fogadta ünnepélyes keretek között. A figyelemfelkeltő kampányt a Rail Freight Forward (RFF) – számos európai vasúti árufuvarozó vállalat és érdekképviselet szövetsége – kezdeményezte.Az RFF célja, hogy felhívja a figyelmet egész Európában arra, hogy a vasúti árufuvarozás fontos tényező lehet az éghajlatváltozás által okozott problémák megoldásában. A közlekedés a környezetbe juttatott szén-dioxid-kibocsátással jelentős szerepet játszik az üvegházhatás előidézésben. Az árufuvarozás átterelése közútról vasútra a leggyorsabb és leghatékonyabb módja a szén-dioxid-kibocsátás és a környezetterhelés csökkentésének. A Rail Freight Forward szövetség arra törekszik, hogy a vasút részesedését az európai árufuvarozásban 2030-ig 30 százalékra növelje. Andreas Matthä, az ÖBB CEO-ja az esemény alkalmából hangsúlyozta: „Az éghajlatváltozás a társadalmunkat, a gazdaságunkat és a gyermekeink jövőjét is veszélyezteti. Most kell tennünk annak érdekében, hogy az árufuvarozás lehető legnagyobb részéta közútról átirányítsuk a sínekre!Ehhez azonban szükség van a vasút és a közút közötti versenyfeltételek kiegyenlítésére, beleértve például a vontatási áram adójának kedvezményessé tételét és Európa-szerte egyértelmű útdíjak bevezetését a teherautó-forgalomban.”

Norbert Hofer szövetségi miniszter az eseményen hangsúlyozta, a közlekedés átalakítása a leghatékonyabb módja annak, hogy csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Európában 2030-ig a közlekedési piac 30 százalékos növekedése várható. „Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy ez a változás elsősorban a síneken történjen. Ennek során Európában Ausztria– az infrastruktúra-fejlesztési befektetések és a közlekedéspolitikai intézkedések által – többszörösen vezető szerepet tölt be. Itt a vasút már most 30 százalékos részesedéssel rendelkezik az árufuvarozás területén.

Az eseményen elhangzott, hogy a vasúti szállítás körülbelül 85-ször biztonságosabba közúti fuvarozásnál. Egy teherautó miatt 21-szer több szén-dioxid kerül a környezetbe, mintha ugyanezt az árut vasúton juttatnák el a célállomására. A teherautó-forgalom következtében mindannyian mintegy 120 órát állunk évente dugóban.