KözútVilág konferencia

Kabinban aludtál? Fizess!

221 ellenőrzött járműből 47 büntetés – ez a februári hollandiai közúti razzia mérlege.

Akár 1500 eurós bírság

A holland Infrastrukturális és Vízügyi Minisztérium irányítása alatt működő Életminőség és Közlekedési Felügyelet a múlt hónapban 221 gépjárművet ellenőrzött, és 47 esetben szabtak ki pénzbüntetést arra hivatkozva, hogy a tehergépkocsi-vezetők a jármű kabinjában töltötték a pihenőidejüket. Az ellenőrzéseket az ország egész területén, az A1, A2, A16, A20, A58, A59 és A67 autópályák mentén végezték, a kiszabható büntetés maximuma 1500 euró. A felügyelet a továbbiakban is folytatja a közúti akciókat, kiemelt figyelmet fordít a hétvégi pihenőidők betartására, és konzultál a közlekedési ágazatok szereplőivel a parkolóhelyeken hagyott járművek biztonságos elhelyezésével kapcsolatban. A hatóságok főként a kelet-európai gépjárművezetők megfelelő munkakörülményeire összpontosítanak majd.

Az ellenőrzések előzménye, hogy az Európai Unió Bírósága 2017. december 20-i, a járművezető pihenőideje, a napi pihenőidők és a csökkentett heti pihenőidők lehetőségét szabályozó 561/2006/EK rendelet tárgyban hozott ítéletében azt a következtetést vonta le, hogy az európai uniós jogszabály tiltja, hogy a járművezetők a rendszeres heti pihenőidejüket a járműben töltsék.

Hatósági erődemonstráció

Hogy a szankcionált 47 esetből (az ellenőrzött mennyiség 21 százaléka) mennyire lehet általános következtetéseket levonni, az nehezen megmondható, jelentette ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. A fuvarozói érdekképviselet ebben a kérdésben következetes álláspontot képvisel: bár az Európai Unió Bírósága 2017. december 20-i ítélete egyértelműsíti a szabályt, azzal kapcsolatosan az 561/2006/EK rendelet hatályba lépése óta nem volt tapasztalható nyugat-európai tagállami számonkérés, ellenőrzés, szankcionálás. Mivel a nemzetközi közúti fuvarozás az elmúlt évtizedekben bizonyos szokványokhoz alkalmazkodott, ilyen jellegű intézkedést ad hoc módon nem lehet ráerőltetni a szakmára. A szabály következetes alkalmazását meg kell hogy előzze a szükséges infrastruktúra kiépítése, a jármű- és árubiztonság feltételeinek teljes körű megteremtése. Nem véletlen, hogy az európai uniós jogalkotási folyamatok is felvetik a tagállami „tanúsított” parkolók kialakításának szükségességét. Mindaddig, amíg a jármű- és árubiztonság feltételei az egyes tagországokban nem állnak rendelkezésre, az ilyen jellegű hatósági erődemonstráció a tagállami protekcionizmus egyértelmű megnyilvánulása, emelte ki Dittel Gábor.

Egyébként az óriási kikötőforgalmat bonyolítóHollandiában a www.transparking.eu portál szerint összesen három olyan biztonságos,elkerített,kivilágított, kamerával megfigyelt parkoló van – alig több mint 500 parkolóhellyel –,ahol a gépkocsivezető meg is tud szállni.

Elnökségi ülés EP-képviselővel

2018. március 21-én 10 órátólrendkívülisajtónyilvános elnökségi és FB ülésre kerül sor a NiT Hungary budapesti székházának konferenciatermében, melyneknapirendi pontja az európai uniós jogalkotással, a Mobilitási csomaggal kapcsolatos fejlemények áttekintése. Az ülésen tájékoztatást tart Deli Andor EP-képviselő, a TRAN (közlekedési és idegenforgalmi bizottság) állandó tagja, a bizottság mobilitási csomaggal kapcsolatos árnyék-jelentéstevője.

 

utononline.hu