A menetrendkönyvektől az internetes keresők felé fordultak az utasok

Buszmegállóban vagy vasútállomáson állva ma már egyre ritkábban nézzük meg a menetrendi laptáblákat vagy bonyolultnak tűnő számsorokat. Az utasok közül egyre kevesebben tudják, hogy a körbe foglalt kalapács, az inverz 31-es szám vagy a hópihe éppen milyen menetrendet jelöl. Ma egyre többen a kedvenc applikációban nézik mega menetrendet okostelefonjukon, amelyeknél komoly harc folyik a háttérben.

A nemzetközi tendenciákat követve a MÁV-START is abbahagyta az éves menetrendkönyvek gyártását, így 2017 után 2018-ban sem tarthatunk már kezünkben teljes, országos kiadványt. A hagyományos kiadvány helyét ugyanis mindinkább az elektronikus utastájékoztatás veszi át, a korábban kiadott formátumot pedig az interneten lehet elérni, valamint ennek kivonatát az állomásokra helyezik ki, de ezt az utasok már alig-alig tudják értelmezni. Az új menetrendek bevezetésekor elvileg a vasút szórólapokon tájékoztatja az utasokat, de a gyakori menetrendi módosítások (vágányzárak) miatt mindig érdemes lenne a hirdetményeket is átböngészni. Az egyre kaotikusabb tájékoztatások között könnyen elveszhet az egyszeri utazó. Érdemes az elektronikus csatornákon informálódni, ahol az Elvira menetrendi keresőben minden vasúti információhoz gyorsan hozzá lehet férni. A MÁV Csoport honlapján a főoldalon, valamint a Vonatinfo applikáció letöltése esetén mobil eszközzel megtervezhető az utazás, a menetjegy árát pontosan meg lehet ismerni, valamint bizonyos esetekben már az e-vonatjegyek is megvásárolhatók. A kereső valós menetrendi információkat is tartalmaz a már elindult vonatokról, valamint az adott állomásra tervezett vágányszámról. Nagyon hiányzik a vonatokon elérhető szolgáltatások (légkondicionálás, kerékpárszállítás lehetősége, vonat-összeállításstb.) előzetes megismerése, holott ez elektronikus formában minden vonatra rendelkezésre áll a vasútnál (e-VTK). Az államvasúti kereső csak az állomások és megállóhelyek közötti utazásra tervez, így feltételezi ezek nevének és elhelyezkedésének pontos ismeretét.

A Volánbusz oldalán a szolgáltatási területen lévő településekre lehet rákeresni, és az adott számozott vonal teljes menetrendje elérhetővé válik. A honlapról könnyen elérhető az országos kereső is, amely egy külön oldalra vezet. Ez a menetrendek.hu, amely a vasút és a VOLÁN Egyesülés korábban kötött stratégiai együttműködési megállapodásának köszönhetően – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szakmai támogatásával – működik. Az új, integrált menetrendi kereső a következő információkkal szolgál a vonatokra, helyközi autóbuszjáratokra és a BAHART hajókra vonatkozóan: indulási és érkezési pontra vonatkozó adatok, átszállási lehetőségek, utazási és várakozási idők, térképes megjelenítés a megállókkal, valamint a célállomás időjárási adatai.Keresés után a járatokat több szempont szerint (például utazási idő vagy átszállások száma, de menetdíjra nem) lehet szűrni és rendezni, hogy könnyen kiválasztható legyen az optimális járat. Az állami koordinálásban összefogott honlap ugyanakkor nem ismeri a vasúti díjszabási adatokat (ezeket a MÁV-START nem adja át az adatcsomagban, és néha a vágányzári adatok sem frissek), és természetesen jegyet sem lehet vásárolni rajta. Külön gond, hogy például egy Budapest–Kapolcs útvonalat megtervez veszprémi átszállással, de a Veszprém vasútállomás és Veszprém autóbusz-állomás közötti három kilométeres távra nem ad utazási ajánlatot (időtartamot, menetrendet, árat). Egyszerűen az utasra bízza, hogy a rendelkezésre álló 15 vagy 30 perc elegendő-e az átjutásra (helyi Volán járattal) és a csatlakozó járatra történő előzetes jegyvásárlásra stb. Az apró buktatók ellenére a honlap egy jó kezdeményezés az állami szolgáltatók közötti integrációra, amelyet érdemes továbbfejleszteni a jegyvásárlási funkciókra és a helyi közlekedési lehetőségre.

A keresési funkciókat tovább lehet bővíteni, ha pontos címek között működik a keresőmotor, azaz a két cím közötti teljes útvonalat megtervezi rágyaloglással, átszállással és akár több szolgáltató együttes menetrendjének vizsgálatával. Erre ma már képes a Googlekeresőóriás, amelynek térkép funkciója már tartalmazza az összes hazai vasútvonalat és vasútállomást, a teljes hazai helyközi autóbusz-hálózat közel 30 ezer kilométeres úthálózatát, a több mint 40 ezer megállóhelyet és a naponta több mint 40 ezer járatot. Egyébként a Google térkép 2007 óta szolgáltat tömegközlekedési adatokat a világ városaiban. A funkció 64 ország több mint 20 ezer városában érhető el, és több mint hárommillió állomás és megállóhely közlekedési információit tartalmazza. A helyi tömegközlekedési adatok már több magyar városban is elérhetőek, többek között Budapesten, Miskolcon és Pécsett. Példánk kedvéért a Budapest–Kapolcs útvonalat hasonló módon megtervezi, mint a korábban említett hazai oldal, de a csatlakozó helyi járat menetrendjét (illetve a menetrendileg illeszkedő helyközi járatot) is megjeleníti. A Google sem tud árakat kezelni (a szolgáltatók nem adják még át ezeket az adatokat), így a hazai pótdíjak és díjszabási kedvezmények tengerében még nem tud utat mutatni. A VOLÁN Egyesülés külön felhívja a figyelmet arra, hogy a Google térképes keresőjének a találatai időnként pontatlanok lehetnek, mert eltérően kezeli a megállóhelyek települési közigazgatási határon kívüli elhelyezkedését, illetve a kerülő- és az olyan útvonalakat is teljesítő járatokat, amelyek egy vonalra felfűznek olyan településeket is, amelyek nem egy útvonalon fekszenek.

Ha ennyire egyszerű lenne, hogy minden szolgáltató és tömegközlekedési vállalat menetrendje megosztható a Google Mapsen, és kész lehetne az országos menetrendi kereső, akkor miért nem tesszük? A válasz részben a bizalmatlanságon alapul. A gtfs formátumú menetrendi adatokat a szolgáltatók elérhetővé teszik a honlapjukon adatcsomagokban, ahová a honlap- és applikációfejlesztők tudnak fordulni. A szolgáltató viszont nem tud felelősséget vállalni, hogy valóban megtörtént-e az adatok frissítése, és azokat helyesen adják át az utasok felé. Így aztán a szolgáltatók a saját információs csatornájuknál szeretnék tartani a saját utasokat, nem beszélve ennek marketing értékéről. A honlapot használó utas egyértelmű kereskedelmi értékkel bír, hiszen többletszolgáltatás ajánlható számára, és persze azonnal minden fontos (utastájékoztatási) információ elvileg megadható a részére. A menetrendi adatok átadásával az értékek a szolgáltatók felé vándorolnak. Tavaly a cívisvárosban esett egymásnak a DKV Zrt. és a debreceni menetrend alkalmazás készítői, miután a város hivatalos applikációja nem volt kellően népszerű, a DKV leállította a menetrendi adatok szolgáltatását külső felek számára.

Az amerikai óriáskereső mellett nemzetközi szinten még a Rome2Rio oldalt érdemes megemlíteni, akik az egyik legnagyobb autóbuszos adatbázissal rendelkeznek olyan országokban is, ahol a keresők még nem kezelik a helyi egy–két buszos vállalkozókat. Ez az oldal átlinkeléssel segíti a jegyvásárlási lehetőségeket is, valamint közvetlen módon a szálláskeresésben is érdekelt. A fenti oldalak a repülőjegyek keresésében is aktívak, ahol világszinten nagy verseny zajlik a kayak.com, a skyscanner.com és társaik között. Érdekes, hogy a keresők többsége csak az egy jegyen kiadott repülőjegyeket keresi, míg más oldalakon akár a konkurens cégek közötti átszállással is lehet operálni. Pár oldal a fapados repülőjegyek összehasonlítására szakosodott, mint az azair.eu és a ryalive.com.

A városi közlekedésben érdemes megemlíteni a BKK Futár applikációját és térképes keresőjét, amely Budapesten belül valós idejű tervezést valósít meg, miközben az adatokat a Google mellett számos más szolgáltatónak szabadon átadja, így valós idejű infókhoz a Budapesti Menetrend és Winmenetrend felhasználói is hozzáférnek.