NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

Itt a világ első vezető nélküli villamosa!

Itt a világ első vezető nélküli villamosa!

A Siemens Mobility a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH-val közösen az InnoTrans 2018 szakkiállításon tárja a nagyközönség elé a világ első vezető nélküli villamosát bemutató kutatási projektjét.

Az önvezető villamos próbaútjára szeptember 18-tól 21-ig, a németországi Potsdam villamoshálózatának hat kilométeres szakaszán, valós forgalmi körülmények között kerül sor.

A VIP egy Siemens Combino villamost bocsátott a projekt rendelkezésére. A kísérleti jármű olyan összetett lidar-, radar- és kamerás érzékelőrendszerrel rendelkezik, mely „digitális szemként” rögzíti a villamost és annak környezetét. Ezzel egy időben komplex algoritmusok „agyként” értelmezik és értékelik a pillanatnyi üzemi helyzet által nyújtott adatokat, előre jelezve az adott helyzet további alakulását, majd megfelelő válaszreakciót adva a forgalmi szituációra. A mesterséges intelligenciájának köszönhetően a villamos a pályamenti jelzőberendezéseket is figyelembe veszi, megáll a villamosmegállóknál, és önállóan reagál az előtte áthaladó gyalogosok vagy járművek által okozott veszélyhelyzetekre.

A Siemens Mobility az első vállalat, mely kutatási és fejlesztési célból vezető nélküli villamost mutat be, ezzel demonstrálva azt is, hogy a társaság miként alakítja aktívan a közlekedés jövőjét. A vezető nélküli villamos a fejlesztés jelenlegi szakaszában már képes az alapvető üzemi feladatok ellátására valós forgalmi körülmények között. Többek között a németországi Ulm városában a „Siemens Villamos Asszisztens” ütközésre figyelmeztető rendszer az Avenio M típusú villamos fedélzetén alkalmazva már elérte kiforrottságát, s ez fontos mérföldkövet jelentett a vezető nélküli rendszerek területén. A vonatok és az infrastruktúra intelligenssé tételével garantálni lehet a helyi és távolsági közlekedés rendelkezésre állását, egyszersmind növelve annak biztonságát.

A világpremieren bemutatott, vezető nélküli rendszerrel rendelkező kísérleti villamost nem kereskedelmi használatra tervezték. A jelenlegi projekt a vezető nélküli rendszerek technológiai kihívásainak azonosítását, majd a megoldások kifejlesztését és tesztelését célozza meg, valós körülmények között.