Bemutatkozott a legújabb L-széria

Bemutatkozott a legújabb L-széria

Ez a cikk a NavigátorVilág júniusi számában jelent meg.

A nemzetközi szaksajtó május elején ismerkedhetett meg azzal az átfogó koncepcióval, amellyel a Scania a városi áruszállítók, kommunális járművek területén alkotott újat. Az L-széria minden porcikájában megfelel ennek a speciális felhasználási körnek. A városi alkalmazásokra fejlesztett fülkék a könnyű és kényelmes üzemeltetés adta lehetőségek mellett a svédekre oly jellemző módon a biztonságos közlekedést is előtérbe helyezték, míg az új motorok már a környezetvédelem egyre markánsabban megjelenő és jogos igényeit igyekszenek a lehető legnagyobb mértékben kielégíteni.

A Scania két évvel ezelőtt kezdett az addig is rendkívül sikeres járműveinek megújításába. Az akkor frissen bemutatott, hosszú távú fuvarozásra szánt S-széria el is nyerte Az év tehergépjárműve címet. Az S-szériával együtt szintén akkor mutatkozott be az eggyel kisebb R-fülkecsalád is. Az elmúlt évben megjelentek a kisebb járművekhez használható P- és G-fülkevariációk, valamint az építőipari felhasználásokhoz kiválóan alkalmazható XT-nehézgépsorozat is.

Az idei év az innovációban előremutató L-széria megjelenését hozta, amelyet kifejezetten városi alkalmazásokhoz készített a gyártó, új koncepcióval és egy új erőforrással együtt. A városi használat tehergépjárművek esetében rengeteg kompromisszummal jár: fontos a takarékos és csendes üzemeltetés, emellett a gépkocsivezető feladatainak ellátásához kell igazítani a fülkét, hiszen ezek a járművek gyakran rövid távokat tesznek meg, a gépkocsivezetőnek a munkavégzés során számos alkalommal kell ki- és beszállnia a fülkéből, ezenkívül a belső komfortnak is meg kell felelnie a mai kor követelményeinek. Az új L-fülke gyakorlatilag a korábban bemutatott P-fülkével megegyezik, azonban a járművön való elhelyezése egészen más. Az L-fülkés járműveken a kormányzott első tengelyt hátrébb helyezték, és a fülkét ez elé szerelték, tehát az első tengely gyakorlatilag a fülke mögé került.

Ez a megoldás lehetőséget biztosít arra, hogy a fellépők rendkívül alacsonyra kerüljenek. Ebből kétféle megoldás rendelhető. Az egyszerűbb kiviteleknél két lépcsőfokon át érhető el a vezetőállás, amelynek padlója mindössze 93 cm magasan van. A szofisztikáltabb kivitelű L-járműveknél csak egy lépcsőfok található a fellépéshez. Ezek a járművek a rögzítőfék aktiválásakor az első tengelyt automatikusan lesüllyesztik úgy, hogy a fellépő 44 cm alacsonyra kerül. Gyakorlatilag könnyebb beülni ezekbe a járművekbe, mint egy 3,5 tonnás furgonba. Szintén különlegesség – és más gyártóknál nem is jellemző –, hogy hasonlóan az új P- és G-fülkékhez, az L-fülke is három különböző magassággal rendelhető a felhasználói igényeknek megfelelően.

Az L vezetése rendkívül egyszerű, könnyen és jól kezelhetőek ezek a járművek. Az alacsonyra engedett első szélvédő és a szintén alacsonyra épített műszerfal kiváló, szinte holttérmentes kilátást nyújt előre. Az oldalsó kisablak sokat segít például a kistermetű gyalogosok észlelésében, a jól elhelyezett tükrök pedig az oldalsó területekre nyújtanak kiváló rálátást. Opcionálisan rendelhető hátsó kamera is, így a tolatással sem lehet probléma. A belvilág igazodik az új széria járműveihez, a műszerfal, a belső kialakítás és az ergonómia első osztályú. Az új járművekhez új motor is jár. A Scania legkisebb saját gyártású motorja a jól bevált 5 hengeres, 9 literes motor. Ez az alacsony építésű L-szériában nem alkalmazható, a motorsátor túl magasan lenne. A svéd gyártó régi partnerét, a Cummins-t hívta segítségül, és annak rendkívül kompakt, haszonjárművek százezreiben alkalmazott 7 literes, 6 hengeres motorját.

Az erőforrásra a Scania felszerelte saját, hagyományosan alkalmazott, extramagas nyomású befecskendezőrendszerét és fixgeometriás turbó-feltöltőjét. Az eredmény egy alacsony magasságú, csak SCR-technológiával működő Euro6-os erőforrás. A 7 literes motor 3 teljesítményszinttel érhető el: 220, 250 és 280 lóerővel. Az új aggregát különlegessége, hogy rendkívül széles fordulatszámtartományban adja le a legnagyobb nyomatékát. Ez a 280 lóerős erőforrás esetében 1200 Nm, 1050–1600 főtengelyfordulat/perc között. Az új DC7-es motor jól alkalmazható a P-fülkés járművekben is, hiszen a motorsátor ezáltal itt is alacsonyabbra helyezhető, jelentős 93 milliméterrel. Érdekesség, hogy a legkisebb teljesítményű, saját 5 hengeres teljesítménye szintén 280 lóerő, azonban itt magasabb (1400 Nm) nyomatékteljesítménnyel gazdálkodhat a felhasználó.

A széles nyomatéktartomány rendkívül gazdaságos és rugalmas üzemeltetést ígér a DC7-es motor esetében, amelyhez a Scania OptiCruise automatizált sebességváltója és az Allison automata sebességváltója rendelhető. Az újonnan bemutatott motorok sorában megjelent a jól bevált 13 literes motor Otto-elven üzemelő gázüzemű variációja is, amely 410 lóerővel és 2000 Nm csúcsnyomatékkal rendelkezik, dupla LNG-tartállyal (folyékony földgázzal) a hatótávolsága elérheti az 1600 kilométert. Ezzel egyidejűleg az 5 hengeres, 9 literes motor is rendelhető gázüzemmel, 280 és 340 lóerővel. A gázüzemű motorok óriási előnye a csendesebb üzem és a 15–90 százalékkal csökkenthető széndioxidkibocsátás.

HOLTTÉRLÁTÁS FELSŐNÉZETBEN

Egy viszonylag nagytestű jármű városi környezetben való mozgása számos közlekedésbiztonsági kérdést is felvet. Az ilyen járművek holttere meglehetősen nagy, így könnyen megbújhat egy gyalogos vagy kerékpáros olyan helyen, ahol a gépkocsivezető nem látja. Ezekre a helyzetekre is talált megoldást a Scania, az utasoldali ajtóra szerelt külön ablakkal (ahonnan a távolabbi járdaszegélyre nyílik rálátás) és a járművet teljes mértékben körbemutató kamerarendszerrel (ami a manőverezések közben segíti a gépkocsivezetőt). Ez a berendezés 6 darab, a jármű sarkaira és az oldalára felszerelt kamerát használ ahhoz, hogy a műszerfalon elhelyezett monitoron egy teljes, 360 fokos felsőnézeti képet mutasson a járműről. Kamerák más módon is rendelhetőek ezekre a járművekre, például az első holttértükör kiváltására is alkalmazható kamerás megoldás.

ROHAMKOCSIKRA SZABVA

Említést kell tenni egy másik fülkemegoldásról is, amelyet kifejezetten különleges felhasználású járművekhez fejlesztett a gyártó. Ez a P-fülkéből kialakított csapatszállító fülke, amelyet például tűzoltó szerkocsiknál lehet kiválóan alkalmazni. Belső kialakítástól függően a megerősített duplafülkében 5–6 fő szállítható. A hátsó ajtóknál két lépcsőfokon lehet bejutni az utastérbe. A lépcsőfokok rendkívül szélesek, így akár teljes menetfelszerelésben, nehéz bakancsban is biztonságos a fel- és leszállás. Az alsó lépcső az ajtó nyitására automatikusan lebillen, majd az ajtó bezárásakor visszacsukódik a helyére. Ennek előnye, hogy menetközben nem lóg ki a jármű oldalsó síkjából, azonban lehajtva a szélessége megfelel a felhasználók igényeinek. A megerősített kapaszkodókat jól tapadó burkolattal látták el, és rikító sárga színre festették. A hátsó traktus padlózata sík, könnyen tisztítható borítással és belső lefolyókkal rendelkezik, így akár magas nyomású berendezéssel is elvégezhető a takarítás. Iparági újdonságként a dupla P-fülkét is felszerelték függönylégzsákokkal. A borulásos esetek sajnos gyakoriak a rohamkocsiknál, így a bent ülők védelme ilyen módon kiemelt szerepet kap a Scaniánál.