Hogyan lehet eredményes egy hazai kkv az export piacon?

„Vajon mi a siker kulcsa az exportpiacon a KKV-k számára?” Magyarország exportteljesítménye fokozatosan növekszik. A Nemzetgazdasági Minisztérium legfrissebb adatai szerint azonban az export 80%-a a nagy multinacionális vállalatok nevéhez köthető, míg a kis- és középvállalkozások (kkv) szerepe elenyésző[1]. Az NGM által közreadott információk alapján bár a kkv-k teljesítménye javult az előző évekhez képest, de még így is kevesen képesek tartani a fokozatos növekedési tempót. A gépipar és gyógyszeripar húzóágazatok mellett, dinamikusan növekszik a szoftver- és szolgáltatásexport aránya, köszönhetően az innovatív vállalatok, köztük jellemzően sok kis- és középvállalkozás fokozatos térnyerésének. Kiváló példa erre az egyedi telematikai megoldásokat fejlesztő WebEye Telematics Group sikeres európai terjeszkedése. A cégcsoport 2014-ben elért 37%-os export bevételi aránya, az elmúlt években 14%-al növekedett, így 2017-ben várhatóan a cég történetében először a bevétel több mint fele (51%-a) a nemzetközi leányvállalatoktól fog érkezni. A WebEye Telematics Group konszolidált árbevétele az exportbevételek növekedésének köszönhetően 2016-ban várhatóan meghaladja a 4,2 milliárd forintot.

A kiváló termék alapfeltétel, de nem elég a nemzetközi sikerhez

Az informatika és kísérő ágazatai számára az egyik legnagyobb kihívás, a versenyképes egyedi megoldások értékesítése a megfelelő célpiacon.  A sikerhez idő, türelem és szakértelem szükséges. A hazai WebEye 10 éve nyitotta első romániai telephelyét, mára pedig a telematikai piac legnagyobb európai lefedettségével rendelkezik és összesen 14 országban van jelen megoldásaival. Németh Pál a cégcsoport nemzetközi piacokért felelős vezetője a WebEye exportpiacon szerzett tapasztalatait az alábbi módon foglalta össze. „Jelenlegi sikerünk hátterében, az egyedi igényekre fejlesztett telematikai szolgáltatásaink állnak, amivel bátran vettük fel a versenyt a piac más szereplőivel szemben. A nemzetközi piacot a hazaitól esetenként teljesen eltérő kultúra jellemzi, ami miatt az itt szerzett előnyünkért a mai napig keményen meg kell küzdenünk. Ennek egyik fontos része, hogy egy előre jól meghatározott stratégia mentén tervezzük a határon túli jelenlétünket. Idei terveinkben a meglévő hálózatunk erősítésének részeként a további földrajzi terjeszkedés megalapozása szerepel Dél-kelet és Nyugat Európában egyaránt.” nyilatkozta Németh Pál.

4 alaplépés a sikeres exporttevékenység érdekében:

  1. Ismerd a piacot: A lehetőségek teljes kiaknázása érdekében fontos, hogy kiismerjük a célpiacot, hogy tudjuk mivel lehetünk többek a versenytársakkal szemben.
  2. Légy jelen (ügyféltámogatás, képviselet): A nemzetközi piacon elsődleges szempont, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban tudjunk reagálni a partnerek igényeire. A WebEye 14 európai országban van jelen leányvállalatain keresztül, ahol az ott dolgozók a nyelvi akadályok elkerülésével tudnak segíteni partnereinknek. Egyes célpiacokon (pl. német és lengyel) hátrányból is indulhat egy-egy vállalkozás, ha nem egy nyelvet beszél a megrendelővel. Éppen ezért fontos, hogy helyi emberekkel, anyanyelvi szinten beszélő kollégákkal intézzük a helyi képviseletek operatív feladatait (pl. ügyfélkiszolgálás).
  3. Válassz jó partnert: Arra is van megoldás, ha nem tudunk, vagy még nem éri meg helyi irodát nyitni. Ebben az esetben érdemes olyan partnerekkel megállapodni, akikkel az adott vállalat kiegészíti egymás szolgáltatásait éshosszútávonközösek a céljaik. Figyeljünk arra, hogy termékünkkel, szolgáltatásunkkal hozzáadott értéket biztosítsunk a partnerünk számára.
  4. Szabd igényekre a terméked/ szolgáltatásod: Ne feledjük, hogy nem elég ha ismerjük a piacot! Szolgáltatásunkban is mutassuk meg azt a pluszt, amivel kitűnünk a versenytársak közül. Minden országban más és más trendek, igények kerülnek előtérbe, amelyekre a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal is kötelező reagálnunk a siker érdekében.

[1]http://www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/unios-forrasok-felhasznalasaert-felelos-allamtitkarsag/hy/megjelent-a-felhivas-az-exportkepes-innovativ-termekek-fejlesztesere

X