NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

„Gondolkodom, tehát Actros”, avagy egy vontató, amely megelőzi a korát

„Gondolkodom, tehát Actros”, avagy egy vontató, amely megelőzi a korát

Távolságot tart, megáll a dugóban, beveszi a kanyart, előre látja a domborzati viszonyokat, kormányoz – még nem autonóm jármű, de közel van ahhoz. Ez az új Actros, melyet Szabados Dávid, a Pappas Autó Magyarország Kft. Fleet Board specialistája és MB TRUCK Trainere mutat be a kozlekedesvilag.hu olvasóinak.

A Mercedes-Benz mindig úttörő márkának számított az autóiparban, nyilvánvalóan a digitalizáció korszakában sincs ez másképp. Nagy dobásra készülnek a haszongépjármű-szegmensben, de pontosan mekkorára is?

2014-ben álmodtuk meg azt az új generációs Mercedes-Benz Actrost, amely majd 2025-ben visszapillantó tükrök nélkül rója az utakat, és immár harmadik szintű autonóm közlekedésre lesz képes. Nos, ez a haszongépjármű az eredeti elképzelésünkhöz képest éppen hat évvel megelőzi a korát, hiszen 2019-ben fog legördülni a gyártósorról, ennek megfelelően az őszi hannoveri IAA szakkiállításon már be is mutattuk a nagyközönségnek. Az új Actroson kívülről csak nehezen lehet észrevenni a fejlesztéseket, mert kinézetre nagyon hasonlít a korábbi típushoz, ettől függetlenül még a laikusoknak is rögtön szembetűnik, hogy hiányoznak a tükrök. Ennek egyik előnye, hogy a jármű gazdaságosabban üzemeltethető, lévén kisebb a fogyasztás. Felmérések igazolják, a két nagy krómozott dudával közlekedő vontató megközelítőleg akár 1 dl plusz gázolajat jelent 100 kilométerenként a légellenállási tényezőket figyelembe véve. Ha ezt vesszük alapul, akkor könnyű kiszámolni: a két hatalmas oldalsó tükröt leszerelve, jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el.

 A jármű tervezésekor figyelembe vették a mára általánossá vált sofőrhiányt?

A közúti fuvarozás legnagyobb problémája a gépkocsivezető-hiány, ráadásul egy öregedő hivatásos sofőrállománnyal kénytelen szembesülni a szakma. Egyáltalán nem véletlen tehát, hogy az új Actros tervezői igencsak személyautós és fiatalos műszerfalat kreáltak, tablettel, érintőképernyős kijelzővel, aminek az az elsődleges oka, hogy a gyártó igyekezett a munkakörnyezetet, ahol a gépkocsivezető naponta akár kétszer négy és fél órát is eltölt, minél komfortosabbá és a fiatalok számára vonzóbbá tenni.

Miként felel meg az új Actros a biztonságos közlekedés jelentette kihívásoknak?

A közlekedésbiztonság jegyében egy igazi forradalmi újítással találkozhatunk a járműben, ez a 2006-ban bevezetett aktív vészfékezési asszisztensnek immár az ötödik generációja. A legnagyobb újdonság, hogy már nemcsak a rendszámtábla fölött elhelyezett kis radarok figyelik az utat és a jármű előtti forgalmat, hanem a szélvédőbe szerelt sztereókamera is gyűjti az információkat. Ezáltal a jármű képes különbséget tennimás járművek és személyek között, aminek segítségével 50 km/órás sebességig meg tud állni például egy parkoló autó mögül,takarásból, váratlanul az úttestre lelépő gyalogos előtt. A korábbi vészfék asszisztensek maximum 80 km/óráig dolgoztak az elérhető legjobb hibahatárral, az ötödik generációs berendezések viszont már 90 km/órás sebességtartományig is képesek megállítani a járművet egy álló kocsisor mögött.

Még mivel támasztaná alá, hogy a legújabb Actros valóban egy okos jármű?

Második szintű aktív vezetési asszisztens is elérhető a járműben, amelynek köszönhetően az autó minden kanyart önállóan be tud venni, ha legalább egy kéz rajta van a kormányon – a következő szinten már erre sem lesz szükség. Az új Actros „gondolkodik”, tudja, hogy mekkora a tömege, két kilométerre előre felismeri a kanyarokat, az útviszonyokat, hogy épp lejtő vagy emelkedő következik, és ennek megfelelően kalkulálja a váltást, a gázadást,  a gurulást, a tolóüzemet. Az autó ehhez igazítja a generátor- és levegőtöltést, a hűtést, észleli a térkép alapú sebességkorlátozásokat, városi viszonyok között pedig akár a kereszteződéseket is felismeri, ahol kötelező az elsőbbségadás, így odagurítva és lelassítva a járművet tovább segíti a járművezető munkáját. Az új autonóm vezetési pilótarendszer messze túlmutat a ma ismert, sávelhagyásra figyelmeztető, hangjelzést adó vagy ülést és/vagy kormányt rezgető rendszereken, egyszerűen visszakormányozza az autót a saját sávjába.

Tükrök nélküli vontatót eddig nem nagyon láttunk az utakon, ami elsőre talán ijesztő is lehet, főleg a biztonságos közlekedésért tenni igyekvő szakemberek szemében.

A visszapillantó tükrök elhagyásának a fogyasztásra gyakorolt kedvező hatását már említettem, de valóban felmerülhet a kérdés, hogy miként vált így biztonságosan sávot a járművezető. Erre szolgál egyrészt a más autókban is meglévő holttér-figyelmeztető rendszer, az Actrosban ugyanakkor a külső tükröket speciális kamerák helyettesítik, amelyek képét a sofőr a kabinban elhelyezett monitorokon látja. Az oldalvédelmi asszisztens nem engedi, hogy lassú tempóban a vezető ráhúzza a kormányt egy kerékpárosra vagy egy közlekedési táblára (elég sok 45 fokban megdőlt táblát lehet látni az utak mentén, valószínűleg rájuk kormányzott haszonjárművek a „tettesek”). Fontos szempont, hogy a kamerák kevésbé tudnak elkoszolódni, mint az esős, latyakos időjárásnak jobban kitett tükrök, ezáltal sávváltásnál, kanyarodásnál jobb kilátást biztosítanak a gépkocsivezetőnek. A kamerákat éjszaka is bekapcsolhatja a sofőr, ami egy parkolóban töltött pihenőidő esetén, gyanús mozgás, zaj érzékelésekor jelent előnyt, hiszen az ajtó kinyitása nélkül tudja megnézni, hogy mi történik az autó körül. A gyártó arra is figyelt, hogy az elhúzott függöny úgy legyen megvarrva, hogy körülölelje a belső monitort, ne takarja el annak a külső térről közvetített képét a sofőr elől. A külső kamerákat természetesen be lehet hajtani, nem kell félni, hogy letörnek.

Minden van ebben a járműben, de a technika fejlődése megállíthatatlan. Milyen terveik vannak a jövőre, illetve mire készüljenek a jövő Actros-felhasználói?

Ezzel az autóval szeretnénk megalapozni a 2025-ös víziónkat, a részlegesen már autonómkamion-gyártást. Rövid időn belül a járműveket wifimodullal fogjuk felszerelni, nem azért, hogy a tableten internetezzünk, hanem hogy a kamion adatait megosszuk az előtte és mögötte haladó szerelvényekkel. Ez a platooning, amikor kisebb követési távolsággal, konvojban közlekednek a gépjárművek, ezzel tovább csökkentve az üzemben tartók költségeit, egyszersmind gyorsítva a forgalmat.