Két vasútállomás újul meg a Balaton déli partján

Az Európai Unió Kohéziós Alap támogatásával összesen 1.983.454.420 forint értékben valósul meg a balatonfenyvesi vasútállomás és Balatonszéplak-felső vasúti megállóhely újjáépítése és korszerűsítése.

A dél-balatoni vasútvonal 2010 és 2018 között megvalósult korszerűsítésével az ország egyik legfontosabb és legforgalmasabb vonala újult meg. Az 1861 óta létező vonalon ezt megelőzően legutóbb 1968-ban volt felújítás. A Lepsény és Balatonszentgyörgy közötti 83 kilométeres szakasz felújításával a dél-balatoni vasúti hálózat ismét versenyképessé vált a közúttal szemben. A több ütemben megvalósult fejlesztések összértéke nettó 73 milliárd forint.

A dél-balatoni vasútfelújításhoz kapcsolható a Balatonszéplak-felső vasúti megállóhely és a balatonfenyvesi vasútállomás rekonstrukciója, melyek megvalósítását egy külön uniós támogatási szerződés teszi lehetővé. Ezen beruházások kivitelezése indult meg 2023 tavasszal.

Balatonszéplak-felső esetében a vasúti megállóhely állomásépületét, míg Balatonfenyvesen a vasútállomás épületét teljeskörűen átépítik. Az épületek belsőépítészetileg is megújulnak – utasváróval, vizesblokkal, jegykiadó automatával/pénztárral, az üzemeltetéshez szükséges technológiai háttérhelységgel –, valamint korszerű épületgépészeti, épületvillamossági rendszerek kerülnek kiépítésre: napelemrendszer, hőszivattyús hűtés-fűtési rendszer, LED-es világítás.

A két projekt keretében az állomási előterek fejlesztése is megvalósul, ezen belül akadálymentesített parkolók lesznek (Balatonszéplakon 1 db, Balatonfenyvesen 1 db), biztosított lesz a kerékpártárolás (Balatonszéplakon 16 db, Balatonfenyvesen 18 db), valamint korszerűsítik az utastájékoztatási rendszereket, s ezeken túl környezetrendezést is végeznek. Balatonfenyvesen megújulnak a gyalogos felüljáró kapcsolatai is, közvetlen lépcső épül a peronhoz és új járdakapcsolat épül ki a kisvasút irányába.

Az építkezések várhatóan 2023 decemberében fejeződnek be, de a balatonfenyvesi peront érintő munkák már ezt megelőzően, a nyári főszezonig megvalósulnak, így nem kell számolni korlátozással a nyaralási csúcsidőszak alatt.

A fejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában valósult meg. A balatonfenyvesi vasútállomás rekonstrukcióját a Homlok Építőipari Kft. végzi nettó 1.387.720.416 forint összegben. A Balatonszéplak-felső vasúti megállóhely felvételi épület és előtér rekonstrukcióját a Mega-Logistic Zrt. hajtja végre, nettó 595.734.004 forint összegben.

Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszédében hangsúlyozta: a dél-balatoni vonal felújításával sokat javult a vasút, egyben a közösségi közlekedés versenyképessége. Az InterCity vonatok a Budapest és Balatonfenyves közötti távot két óra alatt teszik meg. Balatonfenyvesről egész évben közlekednek IC vonatok Budapest, Nagykanizsa és Keszthely felé, és közvetlen járatokkal a fontosabb dunántúli nagyvárosok is elérhetők, így például Győr, Kaposvár vagy Pécs. Idén arra számítunk, hogy a balatoni vonalak utasszáma a tavalyi több mint hárommilliós utazásszámrekordot is meghaladja. Hosszú idő óta 2022-ben fordult elő első ízben, hogy a balatoni utazáshoz ugyanannyian választották a vonatot, mint a személygépkocsit.