AkkuLog

Tovább szárnyal az R-BAG GROUP – beszélgetés Van Baaren-Horváth Éva ügyvezetővel és Heckenast Kornél kereskedelmi igazgatóval

Tovább szárnyal az R-BAG GROUP – beszélgetés Van Baaren-Horváth Éva ügyvezetővel és Heckenast Kornél kereskedelmi igazgatóval

Újabb két országgal bővült az R-BAG GROUP és a QATAR AIRWAYS CARGO sikeres üzleti kapcsolata: Lengyelország és Ausztria megszerzésével immár 10 országra terjed ki az együttműködés. A cégcsoport egyedülálló régiós lefedettséggel rendelkezik a légi szállítmányozás terén a Baltikumtól a Balkánig és Ausztriától Bulgáriáig. A közép-kelet-európai térségen túl tavaly két új irodát is nyitottak Nyugat-Európában. Az új területek jelentőségéről és sikerük titkáról kérdeztük a cég első embereit.

– Honnan indult az R-BAG?

Van Baaren-Horváth Éva (VBH. É.): – A cégcsoport 2001-ben alakult, azzal a céllal, hogy Budapest központtal közép-kelet-európai lefedettséget érjen el a saját leányvállalatain keresztül kizárólagos értékesítési és szolgáltatási vezérügynökségként (General Sales and Service Agent, GSSA) a légi áruszállítás területén. Ezt mára sikerült megvalósítani: 10 országban vagyunk jelen. Küldetésünk az alapítás óta nem változott: szerettük volna meggyőzni a légitársaságokat, hogy a régiót stratégiailag egyben kezeljék és meglássák benne a cargopotenciált, emellett eddig nem létező útvonalakat akartunk kiépíteni, illetve üzletileg támogatni. Azt gondolom, hogy mindkettő sikerült, mivel mára egy nagyon érett és nagy volument kezelő térségről beszélhetünk.

Heckenast Kornél (H. K.): – A kezdetek óta nagyon sokat utaztunk, jártuk a világot, hogy népszerűsítsük Budapestet a légitársaságok és a speditőrök körében és meggyőzzük őket arról, hogy a Budapest Airportnak meghatározó jövője van a térségben mind földrajzilag, mind gazdaságilag. Kicsit ugyan lassabb ütemben valósult meg mindez, mint ahogy szerettük volna, de végül mára megtörtént. A folyamat különösen onnantól gyorsult fel, miután a reptéren felépültek a mai modern cargo-kiszolgálásnak megfelelő minőségű és méretű létesítmények. Ezután már nem volt akadálya, hogy a BUD a megfelelő súllyal kerüljön fel a globális air cargo térképére.

– A Qatar Airways-zel 2021-ben kötött szerződés alátámasztja ezt. Mennyiben jelentős, hogy április 15-től ez az együttműködés Ausztriával és Lengyelországgal is kiegészül?

H. K.: – Az, hogy a világ legjobb légitársasága egy egész régiót egyetlen cégre bízzon, példa nélküli. A QATAR AIRWAYS CARGO-val idestova 2,5 éve dolgozunk együtt, ennek a közös munkának a megkoronázása az újabb 2 elnyert ország. Emellett ez a szerződés azt üzeni a többi légitársaság számára, hogy ha ezt a régiót egyben kezelik, annak megvannak a versenyelőnyei. Ráadásul nemcsak számukra, hanem a speditőri társadalom számára is előnyös ez a fajta gondolkodás, mivel összehangolt szolgáltatást kapnak, például a kapacitások megfelelő elosztása révén.

– Úgy fogalmazott, hogy az együttműködésük megkoronázása a két ország képviselete. Miért?

H. K.: – Több ok miatt is. Egyrészt Bécs azért még mind a mai napig egy kifejezetten erős gyűjtő-elosztó központja a térségnek, és ezzel a bővítéssel összekapcsoljuk az egész régiót, egyben kiterjesztjük a régiós együttműködési lehetőségeket. Emellett optimalizálni tudjuk azt a nem mindig célravezető versenyt Bécs és Budapest között, amiből sokkal nagyobb és többrétű előnyök származhatnak az egész szállítmányozói társadalom számára. Lengyelország pedig önmagában is kiemelkedik a közép-kelet-európai országok dimenziójából, egyrészt pusztán a méretével, lélekszámával, másrészt a gazdasági fejlettségével és földrajzi diverzifikációjával, aminek ellátása sokkal összetettebb feladat, mint más, centralizáltabb berendezkedésű országoké.

VBH. É.: – Hozzáteszem, hogy az R-BAG évek óta mindkét országban erőteljesen jelen van. A lengyel egységünk eddig is a legerősebb volt a cégcsoporton belül, illetve maga az irodánk, a csapatunk a lengyel piac legmeghatározóbb szereplője. Ezzel a szerződéssel azonban kétségkívül kimagaslóan az élre törünk. Az osztrák piacon pedig ezzel értünk fel a középmezőnyből az élbolyba.

– Milyen hatással van ez a bővülés az üzleti partnereik számára?

VBH. É.: – Szélesebb körben tudjuk kiszolgálni a meglévő ügyfeleink igényeit és üzleti tevékenységüket, például tágabb desztinációs kört tudunk biztosítani számukra. A QATAR AIRWAYS CARGO nagykapacitású áruszállító gépeket küld ebbe a régióba, amiket úgy kell megtöltenünk, hogy rentábilis legyen e járatok fenntartása és minél magasabb profitszinten működjenek. Persze arra mindig figyelünk, hogy olyan légitársasági portfóliót alakítsunk ki az egyes országokban, hogy a légitársaságaink ne legyenek közvetlen versenytársai egymásnak. Arra törekszünk, hogy minél kisebb legyen az átfedés, ami konfliktust okozna.

H. K.: – A GSSA mindig középen van. A légitársaságok bíznak meg minket, hogy a fennmaradó kapacitásukat értékesítsük, az ügyfeleink, a speditőrök pedig az árut biztosítják. A mi feladatunk, hogy ebben az üzletben mindkét fél nyerjen és elégedett legyen.

– Hogyan élték meg cégen belül ezt a megszavazott bizalmat?

H. K.: – Az, hogy az R-BAG világszínvonalú légitársasági tendereken indul, és a legtöbb esetben nyer is a „papíron” nálunk erősebb, régebbi múltra visszatekintő, nyugat-európai vállalatokkal szemben, jól mutatja, hogy nem szabad kishitűnek lenni, merni kell nagyot álmodni. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy sikerült ezeket az új képviseleteket elnyernünk. Úgy vélem, ezzel példát is mutatunk a magyar, illetve a régiós cégek számára, hogy a nemzetközi piacokon is van keresnivalónk.

VBH. É.: – Ráadásul a külföldi versenytársaink többsége komoly pénzügyi befektetői háttérrel rendelkezik, ezért velük szemben piacvezetői pozíciót elérni még nagyobb büszkeség számunkra. Jóleső érzés az is, amikor halljuk a külföldi konferenciákon, hogy mindenki úgy ismer bennünket, mint a régió éllovasait, ami egyedülálló a szakmában. Mi pedig rendületlenül visszük Budapest szerepének jó hírét. És természetesen továbbra is szem előtt tartjuk Széchenyi István mondását, ami az alapítónk, Kovács Ferenc mottója is volt: „Merjünk nagyok lenni!”.

– Mi az R-BAG sikerének a titka?

H. K.: – Véleményem szerint mindenekelőtt az elhivatottság: ezt a szakmát minden munkatársunk nagyon szereti. De ezenfelül van egy belső elképzelésünk és elvárásunk is, hogy mitől igazán professzionális nemcsak egy cég működése, hanem egy ügyfélszolgálat is. Ez pedig az, hogy az ügyfeleinknek mindig a maximumot nyújtjuk. Ha visszatekintünk a cég 23 évvel ezelőtti alapítására, akkor is az volt a célunk, hogy jobbak legyünk, mint a hasonló cégek. Ez jelenti az állandó rendelkezésre állást ügyfeleink számára, hogy igyekszünk mindig egy gondolattal előrébb járni, mint mások. Megtaláljuk, hogy mi az, amit a piac keres, amire szüksége van, ami több, mint amit eddig bárki adott. Ez pedig nemcsak a speditőrök felé igaz, hanem a légitársaságoknak nyújtott szolgáltatásainkra is. Ott is mindig azt kerestük és keressük, hogy mi az a többlet, amit hozzá tudunk tenni egy sima GSSA-együttműködésen túl. Ez a tökéletességre való törekvés és maximalizmus az, ami mindig is vezérelt minket. Szerencsére az egész cégcsoporton át tudtuk vinni ezt a hozzáállást. Mondhatni, ez lett az „R-BAG standard”, hogy ez a mentalitás tükröződjék minden téren, már a legelső telefonfelvételnél vagy e-mail-válaszban is.

– Miként változott az elmúlt évek során a légi szállítmányozási piac?

VBH. É.: – Nagyon sokat, köszönhetően az e-kereskedelem csaknem 10 évvel ezelőtti megjelenésének és egyre nagyobb térhódításának. Első körben a légitársaságok nem tudtak mit kezdeni ezekkel az online rendelésekkel, amik a nagyszámú, de kisméretű csomagok lévén merőben más hozzáállást igényeltek. Mindenki érezte, hogy nagy változás elé nézünk, és ebbe az irányba fog elmozdulni a légi ipar, de az, hogy ezt a légitársaságok hogyan fogják kezelni, nem volt egyértelmű. A budapesti repülőtér nagyon szerencsés földrajzi helyzetben van mind a general cargo tekintetében, kiszolgálva a gyártócégeket, mind az e-commerce esetében. Amire figyelnünk kell, hogy az európai kapu szerepében a Budapest Airport elsősorban a belga Liége repülőtérrel versenyez, ahol szintén olyan működést alakítottak ki, amelyben együtt mozog az online és az általános áruk kereskedelme. A Kínából beözönlő, online rendelt termék óriási kapacitást igényel, mivel ezek a cégek 72 órás szállítási időt ígérnek. Tavaly az összesen fuvarozott árumennyiség 20 százaléka már ilyen áru volt globális szinten; idénre 30 százalékot vetítenek előre. Viszont ezek fogadása, kezelése csak akkor fenntartható a budapesti piacon, ha ezeknek a repülőknek a kimenő lábai general cargóval vannak feltöltve, ugyanis e-commerce jelenleg visszafelé, Kínába szinte egyáltalán nem indul. Ezért nagyon fontos a mi szerepünk, hogy megteremtsük ezt az egyensúlyt.

H. K.: – Az is kihívást jelent a piac számára, hogy az áruszállító kapacitások szűkében vannak. A cargo légitársaságok elkezdték lecserélni a régi gépeiket hatékonyabb, fenntarthatóbb áruszállítókra, de mivel ez a folyamat még egy ideig elsősorban a típuscserére korlátozódik, ezért maga a kapacitásbővülés viszonylag lassabb. A mi régiónkban ugyan jelentős freighter-volumenek jelentek meg az elmúlt években, de még mindig vannak piaci rések, amiket be lehetne tölteni. Emellett egyre inkább beigazolódni látjuk azt a víziónkat, hogy a közép-kelet-európai régió nagyon fontos térség lesz a világgazdaság és a légi áruforgalom szempontjából. Amit remélünk és amiben bízunk, hogy a Budapest Airport mindenkori kapacitása ezzel lépést tud tartani. Tavaly a repülőtér rekordmennyiségű, 200 ezer tonnás áruforgalmat bonyolított. A növekedés – köszönhetően a dinamikusan erősödő import e-kereskedelmi volumeneknek – továbbra is stabil trendet mutat, így egyáltalán nem lepődnék meg, ha az éves forgalom akár már idén elérné a 250 ezer tonnás árumennyiséget. Ezzel a valós és reális lendülettel a BUD meglehetősen gyorsan megtöltheti a – közelmúltbeli létesítménybővítések eredményeképp – jelenleg évi 300 ezer tonnás maximális kapacitását.

– Milyen jövőbeni tervei vannak az R-BAG-nek?

VBH. É.: – A légitársaságainkkal és partnereinkkel való sikeres együttműködéseknek köszönhetően úgy éreztük, megérett a cégünk arra, hogy kilépjen a közép-kelet-európai régióból és megvessük a lábunkat más térségben is. Első lépésként tavaly megnyitottunk az irodáinkat Londonban és Amszterdamban, és idén sem tétlenkedünk majd.

H. K.: – Emellett persze továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk a régiónkra, mivel úgy gondoljuk, hogy Budapestben további nagyon komoly potenciál rejlik. Szép jövő előtt áll a hazai légi szállítmányozás, és a BUD egyértelmű fellegvára a térségnek, ami közös érdeme a szakma minden szereplőjének.

 

Ferentzi Tünde