Szoftverekkel a vasúti és közúti közlekedésért

Szoftverekkel a vasúti és közúti közlekedésért

Kiadónk tavaly decemberben a járványhelyzetre tekintettel online módon megrendezett hagyományos speditőrfórumán Nagy Zoltán, az OLTIS Hungária értékesítési vezetője olyan újdonságokat mutatott be, amelyek a mostani különleges helyzetben még inkább hozzá tudnak járulni a modern közlekedésirányítás elősegítéséhez, hatékony szervezéséhez.

SIMON elnevezésű vasúti nyomkövető rendszerüket új típusú GPS-egységekkel látták el. Segítségével meg tudjuk nézni a közlekedések előzményeit, ábrázolását térképen, valamint nyilván lehet tartani vele a megfigyelt paramétereket.

Nagy Zoltán kiemelte: abban különbözik teljesen a hagyományos GPS-rendszerektől, hogy önmagában tartalmazza egész Európa vasúti infrastruktúra-adatbázisát. Ez lehetővé teszi, hogy a járműveken elhelyezett GPS-egységek csak bizonyos időközönként küldjenek pozícióadatokat a rendszer központjába, hiszen azokból – a pályahálózat valós hossza alapján, két földrajzi koordináta között – a rendszer már képes kiszámítani a futásteljesítményt, a közlekedési időket, távolságokat. Ezzel jelentős energiatakarékosság érhető el, így az egységek üzemelési ideje jelentősen megnő. Egy akkumulátor élettartama akár a 12 évet is elérheti.

A SIMON-rendszerben vezetékmentesen, a Bluetooth 5.0 beiktatásával külső szenzorok csatlakoztatására van lehetőség, és a rendszert 4G NarrowBand IoT adatkommunikációs modemmel is ellátták. A legújabb fejlesztés is rendelkezik ATEX-tanúsítvánnyal, vagyis alkalmazható robbanásveszélyes anyagot szállító járművek megfigyelésére is.

Az LWP szintén vasúttársaságoknak szánt komplex üzemviteli információs rendszer, amely jelentős változásokon esett át.  Kibővítése Magyarországon is megtörtént a TAF TSI szabványú adatkapcsolatokkal; korábban csak Csehországban és Szlovákiában lehetett ilyen kapcsolatot létesíteni. Ebben a formátumban például a vasúti társaság információs rendszeréből lehet menetvonalat igényelni, e formátumban közlekedési tényadatok fogadhatók, vonat-összeállítás és készre jelentés üzenetek küldhetők.

AZ OLTIS közúti áruszállítók számára kialakított nagy fuvarszervezési információs rendszere a LORI, amely számlázási funkciókkal bővült – tért át az értékesítési vezető a közúti szoftverekre. Ezzel már közvetlen az adatkapcsolat, s az így kiállított számlák közvetlenül bekerülnek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendszerébe.  A LORI-t eddig csak nagyvállalatok számára tudták ajánlani, de e rendszerből kialakítottak csomagajánlatokat, így az már kisebb cégek részére is elérhetővé vált.

A LORI diszpécsertábla hatékony eszköz a járattervezésre, a járatok lebonyolítására. A rendszer része a mobilalkalmazás, és a közlekedési dokumentumok kézbesíthetőek a diszpécserközpontba.

Nagy Zoltán összefoglalásként kiemelte: úgy véli, ezek a rendszerek jelentősen hozzá tudnak járulni a vállalati hatékonyság növeléséhez. Akár otthoni munkavégzés is lehetséges velük – tette hozzá, utalva napjaink járványhelyzetére is. A SIMON például szinte bárhonnan lehetőséget ad a járművek, illetve a közlekedés megfigyelésére, nyomon követésére. Az LWP-rendszer a beiktatott kommunikációs sztenderdekkel kiváló a központi kommunikációra, illetve a diszpécserek hatékony munkavégzésére akkor is, ha ők fizikailag különböző helyen tartózkodnak.

 

CÉGNÉVJEGY

Az OLTIS cégcsoport cseh székhelyű, és információs rendszerekkel foglalkozik. Tevékenységét a közlekedési és logisztikai szektorban az 1990-es évek elején kezdte meg, jelenleg 11 vállalat alkotja. Fő székhelye és fejlesztési központja Csehországban van, leányvállalatai Szlovákiában, Lengyelországban és Magyarországon működnek. Hazánkban 2014-ben alapították meg cégüket. Emellett képviseletekkel rendelkeznek Németországban, Ukrajnában, Oroszországban és Fehéroroszországban is. A csoport körülbelül 300 munkavállalót foglalkoztat, többségük felsőfokú végzettségű szakember.