NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

A nagycsomagos szállítások szakértője – interjú Csiszár Zsolttal, a Gebrüder Weiss Kft. értékesítési és marketing részlegvezetőjével

A nagycsomagos szállítások szakértője – interjú Csiszár Zsolttal, a Gebrüder Weiss Kft. értékesítési és marketing részlegvezetőjével

A Gebrüder Weiss (GW) a korai piacra lépésével nemcsak követte az online kereskedelem trendjeit, hanem alakította is úgy, hogy a logisztikai szakma számára hosszú távon fenntartható sztenderdek jöjjenek létre. Ma már az sem újdonság, hogy a kereskedők fizikailag kimaradnak a szállítási láncból, a logisztikai szolgáltató egyenesen a gyárakból továbbítja a vevőkhöz az egyedileg konfigurált termékeket. Jellemzőek a rövidebb logisztikai utak, a készletszint és ezáltal a költségek alacsonyan tartása, így kínálva versenyképes árakat, hiszen a fogyasztó végső soron az ár alapján dönt – nyilatkozta lapunknak Csiszár Zsolt értékesítési és marketing részlegvezető.

– Hogyan jellemezné a globális és helyi e-kereskedelmi piacot?

– Nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar e-kereskedelem még mindig le van maradva jó pár évvel az amerikai piachoz képest: gyerekcipőben jár, van még hova fejlődnie. Másrészről pedig a fejlődési ütemét nézve – értelemszerűen ahhoz viszonyítva, ahonnan indultunk – ugrásszerű a növekedés. Már 2019-ben is, de még inkább tavaly hatalmasat bővült az e-kereskedelmi piacunk, a járvány kiváltotta ismert helyzet jókora lendületet adott a hazai növekedésnek, és jelentősen át is formálta ezt a piacot. Az online kereskedelem tulajdonképpen egyértelmű nyertese lett ennek az időszaknak. Termékkörre bontva 2020 I. félévében több hűtőgépet, fagyasztót és mosógépet vásároltak a fogyasztók, és nagyon megnőtt a különböző home office berendezkedéshez köthető költések (számítógépek, bútorok) aránya az online piactéren. Megtapasztalva ennek kényelmét, bátrabban rendeltünk az FMCG termékkörhöz köthető élelmiszereket vagy kozmetikai, háztartási termékeket is. Ezenfelül mivel mindenki hirtelen otthon ragadt, sokan fogtak lakásfelújításba, kicsit a kertre költöttek, tehát a barkácstermék (csináld magad, DIY, Do It Yourself) szegmens is nagyon megugrott. Az online kereskedelem 2020 egész éves átlagát nézve több mint 30 százalékkal bővült Magyarországon 2019-hez képest. A saját házunk táján a küldeményszám és a hozzárendelt házhozszállítási flottánk megduplázódott: míg 2019-ben 155 ezer, addig tavaly már 255 ezer nagycsomagos küldeményt kezeltünk.

– Mikor vágott bele a GW ebbe az üzletágba?

– Előbb a kiscsomag-küldés kultúrája alakult ki, majd konszernszinten a menedzsment már 10 évvel ezelőtt megfogalmazta, hogy a társaságnak aktívan részt kell vennie a B2C házhozszállítási piacon a nagycsomagos kategóriában is. Ma már a 30 kg-nál nagyobb tömegű termékek – például szórakoztatóelektronikai berendezések, fehér áru (háztartási gépek), barna áru (bútorok, barkácsáru) – B2C, azaz közvetlenül a fogyasztókhoz, végfelhasználókhoz történő kiszállítása is természetes, a profi logisztikai szolgáltatók levették a terhet a vásárlók és a kereskedelmi láncok válláról. E termékek házhozszállítását korábban kisebb, erre specializálódott, leginkább az egykori tehertaxis cégek utódaiként meghatározható fuvarozók oldották meg. Ezek a vállalkozások azonban a rájuk nehezedő árnyomás miatt csak olyan díjakon tudták elvégezni a feladatokat, amelyek nem biztosítottak számukra elegendő profitot a flottáik és szolgáltatásaik megfelelő fejlesztésére. A GW fokozatosan építette fel ezt a vonalat, olyan kiegészítő szolgáltatásokkal, mint például a nagyméretű gépek, tárgyak felvitele emeleti lakásokba, igény szerinti kicsomagolása, üzembe helyezése, illetve összeszerelése, a feleslegessé vált régi eszköz elszállítása. Nehéz áru esetén a sofőrrel együtt utazó rakodó segít az árumozgatásban. Mindez túlmutat a logisztikai szolgáltatói szerepkörünkön, de már volt benne tapasztalatunk, hiszen előzőleg a B2B szegmensben ilyen formában javítottuk az elektronikai eszközöket vagy telepítettük a helyszínen a telekommunikációs berendezéseket.

– Mi az a sajátosság, amiben a GW más, vagy többet tud nyújtani a versenytársaknál ezen a területen?

– Az e-kereskedelmi piac logisztikai kiszolgálása nagymértékű beruházással jár. Tőkeerős cégként szerintem nagyon jó időben léptünk be, míg a nagy versenytársak közül csak nagyon kevesen, inkább sok kisebb cég van jelen. Tehát mindenképpen piaci előny számunkra, hogy sikerült meglovagolni az érkező hullámot. Ezenkívül arra törekszünk, hogy gyűjtőalapú kiszolgálást építsünk fel és biztosítsunk ugyanazokkal a sztenderdekkel, amelyeket a kiscsomagos futárcégeknek az elmúlt közel 20–25 évben sikerült elérniük, tehát gyakorlatilag egy önműködő, szabályozott folyamatot működtessünk országos szinten. A nagycsomagos kategóriát a vásárlói oldalról is meg kell tanulni, és hozzá kell idomulni, mert ezek olyan termékek, amiket be kell vinni a rendeltetési helyre, nehezek, meg kell fogni – és a címzettnek otthon kell lenni, tehát ez bizonyos fokú kompromisszumot jelent a vásárlók részéről is.

– Az említett megkétszereződött forgalmat tavaly idehaza hogyan tudták lekövetni megfelelő infrastruktúrával?

– Ausztria, Csehország, Szlovákia, Románia, Horvátország és Szerbia mellett Magyarországon körülbelül 5 éve vagyunk a házhozszállítási piacon, külön flottával, apparátussal és önálló platformon üzemeltetjük, teljes mértékben függetlenül a GW hagyományos export-import gyűjtőtevékenységétől. A legnagyobb kihívás az, hogy miként tudjuk az igényeket operatív oldalról kiszolgálni és a száguldó fejlődés mögé a kiszolgálóegységet gyorsan mögé rakni. Gondolok itt arra, hogy olyan ütemben növekszik a küldeményszám, hogy gyakorlatilag évről évre kellene új területet bérelni. Tavaly épp léptünk egy nagyot: az előző 2600 négyzetméteres, házhozszállításra dedikált területet, amit Szigetszentmiklóson béreltünk, lecseréltük egy 5600 négyzetméteres területre az Ócsai úton; egyrészt nem fértünk el, másrészt több rámpára volt szükségünk, valamint közelebb van a központi dunaharaszti telephelyünkhöz és a főbb partnereinkhez. Most a beszállításokat is optimalizálni tudjuk, és gyorsíthatjuk a teljes küldeményforgást. A fuvareszközök és a sofőri-rakodói személyzet alvállalkozói lábakon állnak, stratégiai partnerekkel dolgozunk, és próbáljuk bővíteni a körüket. Csak a házhozszállításra dedikált autóink száma meghaladja a 80-at országos szinten. Komoly kihívás, hogy ezt az infrastruktúrát folyamatosan fenn tudjuk tartani és bővíteni, a kis házhozszállítós autókat és a különböző dimenziójú termékeket – merthogy a megbízóink köre elég széles, ebből kifolyólag az áru milyensége, dimenziója ugyancsak vegyes – miként tudjuk költséghatékony, időben is a legkedvezőbb túrába rendezni ahhoz, hogy minél több küldeményt ki tudjunk egy autóval szállítani és ne kelljen végtelen flottát fenntartani. Az autókat tehát optimalizálni kell, azzal párhuzamosan, hogy ezeket a nehéz termékeket házhoz vigyük megfelelő létszámú és minőségű munkaerővel. A tavalyi időszakot meglehetősen gördülékenyen teljesítettük, kellő ütemben tudtuk a létszámot bővíteni, a vevőink nagy megelégedésére.

– Ebben az évben mire számítanak?

– A bővülési lehetőség óriási. Ha már csak a hazai lakáscélú állami támogatásoktól meglódult felújítási lázra gondolok, nagyon nagy növekedés várható idén is, tekintve, hogy a bútor- és barkácsszegmens a portfóliónk jellemző szelete. Ennek az üzletágnak a forgalmát a közeljövőben leginkább majd az befolyásolja, hogy milyen ütemben térnek vissza az emberek a munkába, hogyan alakul az irodai és otthoni munkavégzés aránya. Egy biztos: a fogyasztók rászoktak az online vásárlásra, ezért bátrabb jóslatként újabb kétszámjegyű növekedést prognosztizálhatunk az idei évre. Ami pedig a GW-t illeti, folyamatosan törekszünk a megbízói és vásárlói igények kiváló színvonalon történő kiszolgálására, továbbá keressük azokat a hiánypótló és hozzáadott értéket képviselő megoldásokat, amelyeket a jól bejáratott disztribúciós hálózatunk minden résztvevője országos szinten biztosítani tud a partnereinek.

 

NÉVJEGY

Csiszár Zsolt Pécsen született és tanult, majd 2004-ben kommunikáció szakon szerzett diplomát úgy, hogy közben elvégezte az Academic Year at the American University in Bulgaria (AUBG) egyéves kiegészítő kurzusát. A médiacégnél, ahol a pályáját kezdte, már értékesítéssel foglalkozott, és ezt folytatta az Office Depot-nál és a Corporate Express / Staples cégeknél, az utóbbi jogutódnál immár országigazgató pozícióban. 2009-ben megkereste az FM Logistic, ahol előbb magyarországi, később regionális értékesítési vezetőként dolgozott. Ugyanebben a beosztásban 2016 szeptembere óta erősíti a Gebrüder Weiss csapatát, számos nagynevű, nemzetközi B2B és B2C szegmensben aktív cég szavazott általa bizalmat többek között a Gebrüder Weiss Home Delivery szolgáltatásának is.

 

Varga Violetta