AkkuLog

A városi közlekedés aktuális kérdései, megoldandó feladatai

A BKV több mint 1,3 milliárd utast szállított 2016-ban, ebből 900 milliót a kötöttpályás ágazatok, melyek a férőhelykilométer-teljesítmények kétharmadát, illetve a társaság 2134 darabos járműállományának több mint a felét adják.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója

BKV 2012-es forgalmi teljesítményének 23 százalékát elvesztette 2017-re. Ennek egyik oka a magánoperátorok megjelenése a főváros autóbuszos közösségi közlekedésében, ami a társaság buszágazatában a férőhelykilométer-teljesítményt tekintve öt év alatt 3 milliárdos zuhanást eredményezett, a 2012-es majd’ 7 milliárdról 4 milliárdra. A 2017-re prognosztizált csökkenés pedig elsősorban a HÉV-ágazat BKV-ból történő leválasztásának és az M3-as metró felújítás miatti leállásának a következménye. Bolla Tibor cáfolta a társaság veszteséges gazdálkodásáról szóló információkat, aláhúzva, hogy a BKV 2010 óta pozitív – az elmúlt két évben 4 milliárdhoz közeli – üzemi eredmény mellett működik, és az adózás előtti eredménye három éve szintén pozitív, tavaly 3,9 milliárd forint volt.

Az elnök-vezérigazgató szerint a legfontosabb feladat a járműpark és az eszközállomány folyamatos megújítása. A járművek jelentős részének életkora meghaladta a tervezett élettartamot: az autóbuszok átlagos életkora 13,9 év (a tervezett 10-zel szemben), a villamosoké 32,8 év a 30-cal szemben, a Földalatti Vasúté 42,7 év ugyancsak a 30-cal szemben. A metrók és a trolibuszok összességében nem számítanak öregnek, előbbiek átlagéletkora 23 év, ami 7-tel kevesebb a tervezettnél, utóbbiaké pedig 16,6 év, tehát még 3,5 évet futhatnak a tervezett életkor eléréséig. A BKV által üzemeltetett infrastruktúra esetében csak a felújított, illetve új metróvonalak (M2 és M4) és az EU-s forrásból fejlesztett villamosvonalak állapota megfelelő, a villamoshálózat többi részének, az M3, a trolibuszhálózat és a földalatti műszaki színvonala viszont a normál állapotszint alatt marad.

A járműállomány minőségi összetétele, az utaskiszolgálás színvonala mindazonáltal jelentősen javult az elmúlt években. Amíg 2012 végén 12 százalék volt a klimatizált járművek aránya, addig tavaly év végén 44 százalék, az alacsonypadlós járművek száma pedig az elmúlt négy év alatt a duplájára nőtt, ma már háromból két járművet a mozgáskorlátozottak is akadálymentesen igénybe tudnak venni.

A főváros életében a legnagyobb kihívásnak az M3-as metró – mint a legforgalmasabb hazai vasútvonal – elavult infrastruktúrájának és járműparkjának 219 millió euróba kerülő felújítását nevezte Bolla Tibor. Nem új, de újjal egyenértékű járművek álltak és állnak folyamatosan forgalomba, viszont lesz teljesen új is, annyiban, hogy mindent kicserélnek benne, hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a 222 szerelvény élettartama az orosz fél vállalása alapján legalább 30 év. Sikeres tendereztetés esetén az infrastruktúra több szakaszban történő felújítása a nyár második felében kezdődhet Kőbánya-Kispest és a Népliget között.

A Fővárosi Közgyűlés néhány hónapja úgy döntött, hogy a metrópótláshoz szükséges mintegy 150 autóbuszt a Budapesti Közlekedési Központnak és a BKV-nak kell biztosítania. Ezek fele-fele részben új, illetve használt szóló és csuklós járművek lesznek, köztük körülbelül 30 reaktivált csuklós Ikarust is forgalomba állítanak. A buszok ma jelenleg még nem állnak rendelkezésre – felújítás vagy szállítás alatt vannak –, de a beruházás nyári kezdetére az összes hadra fogható lesz. Az elnök-vezérigazgató elmondta, a jelentős többletteljesítmény biztosításához számos járművezetőt kell felvennie, illetve visszacsábítania a BKV-nak, amit persze nem könnyít meg, hogy hiányszakmáról van szó. Ezért a kezdeti időszakban a törvényes kereteken belül a sofőrök túlórákkal biztosítják majd, hogy a szükséges mennyiségű metrópótló autóbusz kiállhasson.

A társaság folyamatosan fejleszti és újítja fel a több mint 600 darabos villamosflottáját. A járműállomány felét adó 320 Tatra villamosból a 2000-es évektől napjainkig 170 újult meg, de a flotta fiatalabb típusain is jelentős javítások zajlanak. Megkezdődött a Combinók 10 éves nagyjavítása, a TW6000 típusnál a forgóvázak és gépészeti főegységek teljes körű felújítása, illetve a TW6100-asok (hannoveri) honosítása. A CAF-ok érkezésével a legkorszerűtlenebb ipari csuklós típusból 40-et ugyan leselejteztek, ám 38-ra középtávon így is szükség van, hiszen pl. a Szabadság hídon csak ezek férnek el, ezért a nagyjavításuk már javában zajlik. A felújítások mellett a járműbeszerzések szintén jelentősen javították a BKV által üzemeltetett villamos-, autóbusz- és trolibuszflotta minőségét.

 

A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.