AkkuLog

Új repülők a levegőben, gazdaságos típusok a flottában

Izgalmas első repüléseket láthatunk tavasszal a repülőgépgyártóknál. A gazdaságos repülők a tesztelés befejezése után válhatnak a mindennapok részévé.

A330neo: start jövőre

Az Airbus tavaly óta gyártja a korszerűhajtóművekkel modernizált A320Neo-t,  amelyből márciusig 88 darabot adott át a megrendelő légitársaságoknak. Eddig összesen 20 cég állította üzembe a típust. A hosszabb és nagyobb befogadóképességű A321neo berepülése most ér véget, a LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt típusváltozata 160 tesztrepülés alkalmával több mint 400 órát töltött a levegőben, hogy megszerezze a légialkalmassági engedélyt. A repülő fejlesztését a Wizz Air szakemberei is nyomon követik, hiszen a cég 110 darabot rendelt belőle, és 2019-ben érkeznek Budapestre. Március végén pedig a gépcsalád legkisebb tagja, a 150–160 fős A319neo első példánya is a levegőbe emelkedett a hamburgi gyár repülőterén. Bár szinte minden rendszere megegyezik a nagyobb típussal, de itt még egy közel egyéves tesztidőszak következik, mielőtt utasokat tudna szállítani.

Az Airbus nagy reményeket fűz a hajtóművekkel feljavított A330neo típushoz. A repülőgép szinte készen áll, de már most látszik, hogy több hónapot csúszik az első felszállása, amelyet az idei év első hónapjai helyett csak a nyáron teljesíthet a gép. Így már az is biztosnak tűnik, hogy nem tartható az első példányok idén év végi forgalomba állítása, csak 2018 elején kaphatja meg a TAP Air Portugal, mint első üzemeltető a repülőgépet. Toulouseban még egy érdekességet tartogatnak, több hónapos csúszás után – várhatóan 2017 év végén – kereskedelmi forgalomba állhat a Qatar Airways-nél az Airbus A350-1000-es típusa, amelyik most a legnagyobb két hajtóműves repülőgép a gyártó kínálatában.

Már a MAX 10 a cél

A Boeing számára a 737 MAX típus a legfontosabb az idei évben. A tavalyi szűzrepülés után a típus idén már utasokat is fog szállítani, elsőként várhatóan valamelyik nagyobb diszkont cég színeiben. De még nem tudni, hogy ez a Southwest vagy a Norwegian lesz, avagy a malajziai Malindo Air színeiben mutatkozik majd be az első gép. Az amerikai légialkalmassági engedélyt már megszerezték, hamarosan a többi szükséges engedélyre is pecsét kerülhet Rentonban. A 737 MAX szereplése nagyon fontos, mert a megrendelések tekintetében az amerikai gyártó elmaradt az európai versenytárstól ebben a kategóriában. A gépcsalád következő tagja, a 737 MAX 9-es is bemutatkozott március elején, és nemsokára várható az első repülése is. Ugyanakkor intenzív tervezés zajlik annak érdekében, hogy még nagyobb törzsű gépet gyártsanak MAX 10 néven, mert a piacon erre ígérkezik nagyobb kereslet.

Keleti gép, nyugati technika

Néhány hete levegőbe emelkedett a Dreamliner széria utolsó variánsa, a 787-10-es is, 330 főre székezve kereskedelmi forgalomba várhatóan csak jövőre fog állni a Singapore Airlines színeiben.

Embraer E195-E2: most még tesztüzemben, két év múlva már utasokkal a fedélzetén is repülhet

A brazil Embraer a földi bemutatást követő hetekben, váratlanul gyorsan levegőbe emelte az E195-E2 első példányát. A hajtóművek modernizációján alapuló fejlesztéssel a regionális piacon próbálják megismételni az Airbus receptjét, amit egy méretkategóriával feljebb megvalósított. Sikeres teszt esetén a 144 székes gép két év múlva már utasokkal a fedélzetén is repülhet elsőként a brazil Azul légicégnél, amely a legtöbbet, összesen 30-at rendelt a gépből.

Oroszországban nagyon várják az Irkut MC-21-es első repülését, amellyel talán saját gyártású választ adhatnak a keskenytörzsű piacon. A keleti tervezésű sárkányban nyugati technika lapul, hiszen Pratt & Whitney hajtóműveivel szerelik a 135–178 székes gépet. Megrendelői között főként orosz társaságokat látunk, élükön az indító légitársasággal, az Aeroflottal.

Comac C919: Kína első saját fejlesztésű keskenytörzsű repülője nyugati technikával készült

Éveket csúszott Kína első saját fejlesztésű keskenytörzsű repülője, a Comac C919-es, de talán a nyár elején levegőbe tud majd emelkedni. Itt is nyugati technika biztosítja az alapot, hiszen a CFM International LEAP-1C hajtóművével szerelik a keskenytörzsű utasszállítót. Az indítócég a China Airlines lesz, eddig 537 gépet adtak el, 90 százalékban kínai légitársaságoknak.

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.