Felszálló ágban, légörvények nélkül – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

Felszálló ágban, légörvények nélkül – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

Talpra, mi több, tartós növekedési pályára állt a hazai repülőgép-karbantartási piac egyetlen 100 százalékos állami tulajdonú cége, az Aeroplex Közép-Európai Kft. A részletekbe a „sikerkovács”, a társaságot harmadik éve irányító Demény Árpád avatja be a NavigátorVilág olvasóit, bár az ügyvezető igazgató beszélgetésünk során többször is hangsúlyozta: csapatmunka áll az eredmények hátterében.

– Milyen folyamatok vezettek az Aeroplex mélyrepüléséig?

– A cég 1992-ig a MALÉV részeként működött, az ezt követő két évtizedben pedig mint önálló kft., de a magyar állami légitársaság leányvállalataként, amelyben 50–50 százalékban volt tulajdonos a MALÉV és az amerikai Lockhead Martin. A közös tulajdon rövid ideig állt fenn, ezután az ACE Malév leányvállalataként üzemelt tovább. A 2012-es MALÉV-csőd következtében lett valóban önállóan gazdálkodó társaság az Aeroplex, hiszen már nem állt mögötte egy nagy nemzeti légitársaság, ami egyben azt is jelentette, hogy a cég már nem számolhatott a MALÉV-es idők kedvező piaci feltételeivel és a stabil háttérértékesítési bázissal. Egy egzakt számmal kifejezve: a MALÉV csődje több mint 50 százalékos árbevétel-kieséssel járt az Aero­plex életében. A kedvezőtlen körülmények szinte természetes módon negatív irányba befolyásolták a társaság gazdálkodását, amely egy-két felélénküléstől eltekintve elindult a lejtőn, évről évre egyre nagyobb veszteségeket halmozott fel, miközben számos szakembertől volt kénytelen megválni. Véleményem szerint ebben az időszakban kellett volna egy nagyon komoly átszervezést végrehajtani a cégnél. Sajnos ez nem történt meg, így 2016-ig – folyamatos lejtmenetben, évente többszáz millió forintos veszteséget termelve – csakis a túlélés lehetett az egyetlen reális cél.

– Mikor és hogyan sikerült megállítani a céget a lejtőn?

– Korábban, 2009–2011-ig már dolgoztam az Aeroplexnél mint műszaki igazgató, majd négy év után, többszöri megkeresésre tértem vissza ugyanebbe a munkakörbe, 2016-tól pedig elvállaltam az ügyvezető igazgatói pozíciót is. A tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től folyamatos és töretlen bizalmat kaptam a cég reorganizációjára, először operatív területen, majd átfogóan, cégszinten is. E tulajdonosi bizalom nélkül esélytelen lett volna a lejtmenet megállítása, de azt hiszem, az eredményeink is azt mutatják, hogy rászolgáltunk erre a bizalomra. A 2016-os év volt a vízválasztó, akkor gyakorlatilag a nulláról felépítettük az operatív stratégiát, aminek egyetlen célja volt: a működési hatékonyság növelésével és természetesen a költségek kordában tartásával ismét piacképessé tenni az Aeroplexet. Az intézkedéseink már az év második felében meghozták a gyümölcsüket, sikerült megfordítani az évek óta tartó negatív trendeket. A menedzsment és a mögötte lévő teljes személyi állomány segítségével a cég – nyugodtan mondhatom – egy történelmi, pozitív fordulaton esett át, és ma a stabil, megfontolt és minden (operatív, humán, mérnökségi, logisztikai, pénzügyi) területet átfogó stratégiának köszönhetően egyértelműen növekvő pályán van. A tavalyi eredményünk meghaladta a 600 millió forintot, és az idei év is a terveink szerint alakul. Az újratervezés egyben egy operatív kultúraváltást is jelentett, ami a cégben rejlő és a múltból hozott szakmai tudást ötvözi az eredményközpontú szemlélettel. Nincs azzal semmi baj, ha esetleg megtorpan a cég, a lényeg, hogy folyamatosan figyeljük a trendeket, és kezdeményező módon, nagyon gyorsan meghozzuk a megfelelő döntéseket. Reggel 9 órakor már látjuk az előző napi teljesítményt, és ha az nem az elvárásaink szerint alakul, rögtön közbeavatkozunk.

– A piaci partnereik értékelik az erőfeszítéseiket?

– Igen. A legnagyobb veszteséget néhány potenciálisan nagy ügyfél kiesése jelentette, amit részint a negatív trendek és az ezzel párosuló negatív hatások okoztak. Ilyen volt például a DHL távozása, de az elmúlt két év újrakezdett tárgyalásai és a közös munkánk után visszatértek az Aeroplexhez. Másfél éve már a sokadik tesztprojektet végezzük közösen, és bár még nincs aláírt szerződésünk, az európai igazgató minapi leveléből az derül ki, hogy hosszú távon szeretnének velünk mint stratégiai partnerrel együtt dolgozni, amit óriási fegyverténynek tartok. Ezért (is) szerepel a terveink között egy új, Magyarországon egyedülálló, szélestörzsű gépek karbantartására, javítására alkalmas hangár felépítése, ha minden jól megy, 2021. januári átadással. A kapacitásbővítésre irányuló elképzeléseink több légitársasági partnertől is pozitív visszhangra találtak. Ez a cég működése szempontjából szintén örömteli fejlemény, mint ahogy az is, hogy idén októbertől jövő júniusig a teljes kapacitásunkat eladtuk, és az új érdeklődőket sajnos már el kell utasítanunk. Az új stratégiai projektek és a bővülés egy folyamatos fizikai átalakulással párosul, mint a jelenlegi hangárfelújítás és -festés, új területek visszaigénylése és átalakítása, műhelyek felújítása, csak néhányat kiemelve a folyamatban lévő logisztikai projektjeink közül. Szintén kiemelkedő és stratégiailag az egyik legfontosabb projektünk a General Electric céggel tavaly aláírt hosszú távú szerződésünk. Ez a stratégiai fontossága mellett egyrészt első lépésünk a hajtóműiparág irányába, másrészt pedig nagyfokú stabilitást jelent úgy a berendezés-karbantartás üzletágunknak, mint a teljes ACE-nek.

– A munkatársak hogyan fogadták a teljesen új alapokra helyezett know-how-t?

– A többség az átalakítás kezdete óta abszolút partner ezekben a folyamatokban, a menedzsmentnek sikerült megértetnie a kollégákkal, hogy a cég jövője és az ő munkahelyük szempontjából elengedhetetlen a társaság működésének új alapokra helyezése. Természetesen kiemelt feladatomnak tartom a szakemberállomány megőrzését, még inkább a létszámbővítést. Ezen a területen is előre léptünk: egyrészt bevezettünk egy életpályamodellt és motivációs rendszert, illetve 2017-ben a csepeli Kossuth Lajos Kéttannyelvű Gimnáziummal együttműködésben elindítottuk a duális képzésünket, az iparági elvárásoknak és egyben a XXI. századi követelményeknek megfelelő ösztöndíjprogrammal kiegészítve. Az augusztus végi tanévnyitón a humán igazgatónk is részt vett, találkozott az ösztöndíjas tanulókkal, bemutatva nekik az életpályamodellünket. Nagyon jó a szakmai kapcsolat az intézménnyel, ahol a közeljövőben egy önálló Aeroplex-osztályt is el szeretnénk indítani. A fenti intézkedések nagymértékben növelték a dolgozói morált, stabilitást, biztonságot nyújtva munkatársainknak, egyúttal pedig egyre vonzóbbá teszik a társaságot a fiatal korosztályok számára. Sőt, büszkén mondhatom, hogy több olyan volt kollégával is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk, akik hajlandók visszatérni hozzánk. Egyébként igyekszünk bővíteni a duális képzési rendszerünket is: néhány héten belül aláírjuk az erre vonatkozó együttműködési megállapodást a Budapesti Műszaki Egyetemmel.

– Milyen további terveik vannak az új hangár felépítése és a duális képzés kiterjesztése mellett?

– Mindhárom üzletágunkban (hangár-, forgalmi és berendezés-karbantartás) tovább szeretnénk növekedni, és a néhány napja újra cserélt vállalati szoftverünk működtetése ugyancsak komoly kihívásokkal jár. A legnagyobb „falat” azonban megtalálni az új hangár működtetéséhez szükséges mintegy 200 szakembert. Az életpályamodellünk és az ösztöndíjprogramunk bevezetésének ez is a célja, és az elkövetkező néhány év egyik legnagyobb feladata. Bízom benne, hogy a menedzsmenttel és a jelenlegi 500 fős, illetve a reményeink szerint egyre bővülő dolgozói állománnyal ennek a kihívásnak is meg tudunk felelni – mint ahogy néhány éve sikerült az Aeroplexet a lejtőről visszafordítani és stabil növekedési pályára állítani.

NÉVJEGY
Demény Árpád a Műszaki Egyetemen szerzett okleveles gépész­mérnöki diplomát. 1992-től 11 évig a General Electric-nél dolgozott, ahol különböző pozíciókat töltött be Magyarországon és az Egyesült Államokban. Egy rövid, műszaki igazgatóként az élelmiszeripari gépek üzemeltetésében töltött időszak után, 2004–2009-ig a PCC amerikai multinacionális cég hazai vállalatának, a PCC-AFT Európa Kft.-nek a műszaki igazgatója, majd ügyvezető igazgatója. A cégirányításban, gyártásban, termelésben, tervezésben, műanyag- és fémfröccsöntés terén szerzett széles körű tapasztalatokkal a háta mögött, 2009-ben lépett be először a repülőgépek világába, elvállalva az Aeroplex Kft. felkérését, előbb mint osztályvezető, később mint műszaki igazgató. 2011-ben Székesfehérvárra költözött, a Bericap Bt. német multinacionális cég műszaki igazgatója lett. A légi iparágba 2015-ben tért vissza az Aeroplex Kft. műszaki igazgatójaként, 2016-tól a társaság ügyvezető igazgatója. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től átvehette az Év Menedzsere 2018-díjat.

Szöveg: Dékány Zsolt