A logisztikai forradalom részeseként

A logisztikai forradalom részeseként

Örvendetes folyamat a Rail Cargo Terminal – BILK-re (RCT – BILK) érkező konténerforgalom növekedése. A társaság felkészült a fokozódó terhelésre és a szigorú menetrendi követelményekre. Működésének minden területén fejlesztéseket és hatékonyságjavító intézkedéseket hajt végre annak érdekében, hogy megbízói elvárásainak megfeleljen, tudtuk meg Lippai Viktortól, a Rail Cargo Terminal – BILK Igazgatóságának tagjától.

Időzített menetrend

A forgalomnövekedés újabb mérföldköveként újabb menetrendszerű járat indult a rijekai kikötő és a budapesti terminál között: a heti 2 pár szerelvény egyenként 76 TEU mennyiségű ázsiai árut hoz, és ugyanennyi magyarországi feladású terméket visz az adriai kikötőben horgonyzó konténerszállító hajókra. Ezek kezelését a szoros határidők betartása mellett kell az ügyfelek és a partnerek megelégedésére teljesítenie a terminálnak.
A konténervonatok a tengeri szállításban megszokott módon a hajóindulásokhoz időzített menetrenddel futnak. Mivel az adriai kikötők irányából gyakori a torlódás, a közreműködő vasútnak, a vasúti operátornak és a terminálnak egyaránt képesnek kell lennie ezeket a vonatokat a lehető leggyorsabban kezelni és megfordítani. Mindez magasfokú koordinációt vár el az említett vállalatok részéről, amelyből a Rail Cargo Group jól vizsgázott.

Hatékonyságjavító intézkedések

Lippai Viktor, az Igazgatóság tagja úgy véli, hogy az ügyfelek akkor elégedettek a terminál szolgáltatásaival, ha a kiszolgálási idő tervezhető, valamint a kiadott adatok és az egyéb információk megbízhatóan használhatóak. Ennek a célnak vetik alá hatékonyságjavító törekvései­ket, amelyek ahhoz is hozzájárulnak, hogy a terminál optimális kihasználtsággal és kapacitással működjön.
Az RCT – BILK-ben kitűzött célok gyors megvalósítása érdekében egymással párhuzamosan futó projekteket indítottak. Lippai Viktor meggyőződése, hogy a terminál megbízói akkor érzékelnek majd jelentős javulást, amikor a BILK-en teljesen megszűnik a várakozási idő. További törekvés, hogy javítsák a megrendelők számára biztosított adatok pontosságát és az adatszolgáltatás gyorsaságát. Hangsúlyozta: az év végéig ezen a területen is jelentős előrelépést szeretnének elérni.

Felgyorsult a közúti kiszolgálás

A közúti sorban állás megszüntetésére tett intézkedések már sikerrel jártak: a projekt az előző év végén zárult, az azóta kiértékelt mutatószámok alapján kijelenthető, hogy a közúti kiszolgálás jelentősen felgyorsult.
A terminál szakemberei feltárták az okokat, amelyek a sorok kialakulásához vezetnek. A projekt során szimultán kezelték a problémakör különböző elemeit, és egyszerre hajtották végre a szükséges fejlesztéseket: a terminálon külön kaput nyitottak az üres alvázak fogadására, és ezzel párhuzamosan az itt dolgozó kollégák műszakját is a napi szezonalitás ritmusához igazították. A beléptetés adminisztratív kezelésének gyorsítása érdekében fejlesztéseket hajtottak végre az informatikai rendszerben.

Fókuszban az informatikai projektek

A fejlesztésekkel kapcsolatban Lippai Viktor rámutatott arra, hogy a digi­talizációt érintő törekvések mellett a kivitelezés korlátai is megjelentek. A globális fejlesztőpiac ugyanis munkaerőhiánnyal küzd, miközben a digitális igények exponenciálisan növekednek, aminek következtében a szakemberek egyre kevésbé optimisták. Jelenleg nehezebben tudnak határozott válaszokat adni arra, hogy a nagyszabású komplex digitális platformokon alapuló projekteket miből és mikorra lehet megvalósítani. A terminál ezért inkább kis lépésekkel igyekszik haladni, és kibővített informatikai csapatával a leginkább sürgető feladatokra koncentrál.

10 nap alatt Kínából az RCT – BILK-re

Lippai Viktor megítélése szerint napjainkban logisztikai forradalom zajlik, amelynek a Rail Cargo Terminal – BILK is részese. Ennek legutóbbi kiemelkedő mozzanata a Xian felől érkező vonatprojekt volt, amely mindössze 10 nap alatt ért a BILK-re Kínából. Ezzel egy olyan szolgáltatás jelent meg a piacon, amely képes versenyezni a tengeri szállítások árával, a légi fuvarozások sebességével, de az utóbbinál lényegesen kevésbé terheli a környezetünket. A projektekben részt vevő vállalatok és a bekapcsolt hálózati pontok közös sikere, hogy egyre többen számolnak ezekkel a vonatokkal, egyre több importőr igyekszik beépíteni ezen szolgáltatásokat az ellátási láncába. Ugyanakkor az aktuális volumen még nem elegendő. A megoldás kizárólag akkor lesz fenntartható, ha tervezhetővé válik, és csak akkor lesz az, ha megbízható mértékű árualap képződik az operátorok, speditőrök, gyártók és importőrök közötti tárgyalásokon. Minél több gyártó vállalat dönt úgy, hogy felszáll ezekre a vonatokra, azok menetrendje annál biztonságosabb, kiszámíthatóbb lesz.