Gigakonténerhajók Hamburgban

Ez a cikk a NavigátorVilág májusi számában jelent meg.

Márciusban kötött ki Hamburgban a „CMA CGM Antoine De Saint Exupery”, a legnagyobb konténerhajó, amely eddig befutott az elbai kikötőbe. Az óceánjáró érkezése újabb mérföldkő a Hamburgi Kikötő történelmében azon az úton, hogy a világ egyik legjelentősebb és legmodernebb konténerátrakodóhelyévé váljon.

1968. május 31-én kezdődött a konténer diadalútja a Hamburgi Kikötőben, ami világszerte forradalmasította a szállítást: ezen a napon kötött ki az „American Lancer” konténerhajó. Akkoriban sokan kételkedve fogadták a fejleményeket. Vajon sikeres lesz ez az új szállítási rendszer a maga szabványosított „dobozaival”? Megéri befektetni egy konténerátrakodóhelybe? Ma már tudjuk: ha a hatvanas években nem merték volna optimista politikusok és vezető hajózási szakemberek bevezetni az újításokat Hamburgban, akkor ma nem lehetne a kikötő a világkereskedelem jelentős fordítókorongja.

A konténerek jelentősége

Napjainkban az évi 9 milliós konténerátrakodás a legerősebb szegmens a kikötő életében. A Hamburgi Kikötő a legnagyobb német univerzális kikötő és a legfontosabb átrakodóhely az ország exporttevékenységében. Egyúttal a több, mint 155 ezer munkahellyel a legfontosabb munkaadó Észak-Németországban. Ahhoz, hogy meg tudja tartani és tovább erősíthesse piaci pozícióját, az elmúlt 50 évben sikeresen reagált az új és újabb piaci feltételekre. Hogy milyen tempójú a fordulat, jól mutatja az „American Lancer” és a „CMA CGM Antoine De Saint Exupery” közötti különbség: míg az „American Lancer“ akkoriban a maga 213 méteres hosszával 1200 TEU szállítására volt alkalmas, addig a 400 méteres „CMA CGM Antoine De Saint Exupery“ ennek 17-szeresére, 20 776 TEU-ra képes. Ha ennyi konténert egymás mellé helyeznénk, több, mint 125 kilométert tennének ki. A HHLA Konténerterminál Buchard rakodóterminálján (CTB) a konténeróriás 7000 TEU-t fog lerakodni, és 4000 TEU-t rakodnak vissza rá. A legmodernebb átrakodótechnika és a háttérben bonyolított hatékony hálózat megbízható, gondos és pontos rakománykezelést garantál.

 Nagyteljesítményű kikötőhelyek a Buchard rakodóterminálon (CTB)

Míg a hatvanas évek végén óránként 12–18 konténert tudott egy konténerhíd átrakodni, manapság a korszerű berendezésekkel ennek több, mint kétszeresét lehet átmozgatni. Egy emeléssel 2 db 40 lábas vagy 4 db 20 lábas konténert lehet velük megmozgatni 110 tonna összsúlyig, ez 70 db középkategóriás gépkocsinak felel meg. 30 ilyen daru áll a Buchard rakodóterminálon, ennek fele úgynevezett megaship-híd, azaz óriáshajó-híd. A Buchard rakodóterminálon két nagyteljesítményű kikötőhely áll rendelkezésre, amelyeken csekkolni lehet az új, 20 ezer TEU-s konténerhajókat is. Itt vetik be a hamburgi terminálüzemeltető legnagyobb konténerhídjait, amelyek egyenként átérik a megahajók teljes szélességét 24 konténersorig. A CTB-n 13 ilyen híd működik, ebből 9 dolgozik az óriás konténerhajón. A HHLA terminál dolgozói 7 nyolcórás műszakban dolgoznak: összesen 470 műszakot terveztek be az üzemeltetők arra, hogy a konténeróriás tartani tudja a menetrendjét, és késlekedés nélkül el tudja hagyni Hamburgot.

Bejáratott kapcsolat a CMA CGM és a Hamburgi Kikötő között

A CMA CGM jelentős résztvevő a konténeres tengeri hajózásban, és már hosszú évek óta a Hamburgi Kikötő egyik fő ügyfele: a francia tengeri hajózási vállalat 10 vonalszolgálattal és saját hajókkal van jelen a kikötőben, valamint további 11 vonalszolgálattal kiveszi a részét az eseti behajózásokból is. Az elmúlt évben több, mint 930-szor kötöttek ki Hamburgban CMA CGM-hajók. Az első CMA CGM-hajó 1983-ban a 802 TEU kapacitású „Katjana” volt, saját rakodóeszközökkel. A 147 méter hosszú teherhajó akkor 50 konténert rakodott át Hamburgban. Összehasonlításképpen: az Ázsia és Európa között közlekedő „CMA CGM Antoine De Saint Exupery” mintegy 11 ezer TEU-t fog átrakodni a Buchardon. Ám a CMA CGM nemcsak nagyságrendileg fejlődött, hanem a fenntarthatóság szempontjából is: a gigakonténerhajó a környezetvédelmet, az üzemanyag- és olajfelhasználást illetően a legmodernebb technológiákkal felszerelt, amelyek számottevően csökkentik a széndioxid-kibocsátást. Peter Wolf, a CMA CGM Németország ügyvezető igazgatója nagy jelentőséget tulajdonít a „CMA CGM Antoine De Saint Exupery” első kikötésének: „Nagyon örülünk, hogy Hamburgban köszönthetjük új zászlóshajónkat, amely kulcsszerepet fog játszani az Ázsia és Nyugat-Európa közötti rendszeres forgalomban. Az, hogy a legnagyobb hajóink már évtizedek óta a Hamburgi Kikötőben horgonyoznak le, nemcsak a bizalmunkat fejezi ki Hamburg iránt, hanem azt a törekvésünket is, hogy folyamatosan növekedjünk a német piacon. A CMA CGM az elmúlt években a kereskedelmi hajózás vezető képviselőjévé nőtte ki magát, és szeretnék megerősíteni ezt a pozíciónkat.”

Németországnak érdeke, hogy a Hamburgi Kikötő erős legyen

„A konténeres hajózás rohamos léptekben fejlődött az elmúlt években” – véli Andreas Brummermann, a Hamburgi Kikötő másodkapitánya. A Hamburgi Kikötő azonban jól felkészült ezekre az új, terjedelmes konténerhajókra. Jelenleg évente kereken 9000 tengeri hajó éri el a kikötőt, ennek fele konténerhajó. A 2015-ös első kikötést követően ma háromszoros raktérkapacitással rendelkeznek, ami 18 ezer TEU egyidejű befogadását jelenti. 2017-ben csak a nagyméretű, 18–20 ezer TEU kapacitású konténerhajók 102-szer kötöttek ki itt. Ez több, mint 52 százalékos többletet jelent. Az ilyen léptékű gyors fejlődés nemcsak Hamburgot, de a a világon az összes többi kikötőt is kihívások elé állítja. „A HHLA még idejében felkészült a hajóméretek változásaira, hiszen jelentős befektetéseket végeztünk a legmodernebb híd- és raktártechnikában” – mutatott rá Jens Hansen elnökségi tag és a HHLA műszaki vezetője. „De nemcsak a rakodóterminálokat fejlesztjük, hanem olyan intézkedéseket is foganatosítottunk, amelyek révén biztonságosan és megbízhatóan meg tudjuk oldani a gigakonténerhajók extramennyiségű rakományának le- és felrakodását, valamint oda-visszaszállítását. Így 2017-ben bevezettük a tehergépkocsik számára az úgynevezett slot könyvelési rendszert, amellyel sikeresen megoldottuk a legtöbb extrahelyzetet is. Ez a rendszer egyre elfogadottabbá válik minden érintett körében. Az altenwerderi pályaudvar kiépítésével és a Buchard rakparton ez évre tervezett pályaudvar-létesítéssel ezen felül kiépül az összeköttetés Európa háttérországbeli forgalmaihoz.” A tengeri elérhetőség biztosításáról, vagyis az Elbán történő biztonságos behajózásról nyilatkozott Ingo Egloff , a Hamburg Hafen marketingigazgatója: „Az, hogy a CMA CGM Hamburgba küldte legújabb zászlóshajóját, további bizonyíték arra, hogy kezelni tudjuk ezeket az óriáshajókat és hogy ez a nagy tengeri hajóstársaság mellettünk tette le a voksát. Ez kiemeli azt is, hogy a Hamburgi Kikötő megbízható teljesítőképességgel rendelkezik. Mindez igencsak fontos, hiszen exportnemzetként egy erős Hamburgi Kikötőre van szükségünk.”

A jövőt a digitális hálózatosítás határozza meg

És miként fest a konténer jövője Hamburgban? A kikötő konténerizálási folyamata már szinte teljesen lezárult – az átrakodott darabáru 98 százalékát már konténerekben szállítják. Ráadásul a határához érkezett a konténeres hajós szállítás mennyiségi növekedése, illetve ez már csak apró lépésekben fog változni. Ezzel együtt azonban nem ér véget a Hamburgi Kikötő fejlesztése: a rakpartokon bonyolított folyamatok optimalizálásában még a jövőben is nagy növekedési potenciál van, és lehet min javítani. A digitalizálással például 4.0-ás kikötővé fog válni. A műszaki innovációk, az automatizált munkafolyamatok és a digitális hálózatosítás révén biztosítottá válhat a szállítási és logisztikai lánc kialakításának dinamikája. Ez egy olyan növekedési folyamat, amelyben nagy szerepet fognak játszani a digitalizálásra összpontosító nagy ügyfelek, mint például a CMA CGM. Mindez olyan változásokhoz vezet majd a Hamburgi Kikötőben, amelyek nagyságrendileg felveszik a versenyt a konténerizálás mértékével és nagyságával. Hamburg felkészült erre a változásra és változtatásra, és éllovasként már most aktívan ki is veszi belőle a részét.