Következő generációs intercity villamos motorvonatok beszerzéséről szerződött a Stadler és a GYSEV

Következő generációs intercity villamos motorvonatok beszerzéséről szerződött a Stadler és a GYSEV

9 + 4 intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a Stadler és a GYSEV Zrt. A járműveket az üzemeltető vasúttársaság 2027-től a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest viszonylaton tervezi forgalomba állítani. A szerződés aláírásának vasúttörténelmi jelentősége is van, ugyanis új intercity motorvonatokat utoljára pontosan 30 éve szereztek be Magyarországon.

Új intercity motorvonatok

A szerződés egy 9 járműből álló alapmegrendelésből és egy maximum 4 darab járműre vonatkozó opcióból áll. A GYSEV-nek a szerződés életbelépésétől számított három hónapig van lehetősége eldönteni, hogy hogy hány darab opciós vonatot rendel a Stadlertől. A szállítási ütemezés szerint az első járművet a Stadler a szerződés életbelépését követő 36. hónapban adja át a GYSEV-nek, míg az alapmegrendelés utolsó egysége 44 hónapon belül áll utasforgalomba a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest viszonylatokon. Ezt követően a Stadlernek további két év áll rendelkezésére, hogy az ausztriai közlekedésre feljogosító engedélyeket is megszerezze. Az aláírt szállítói szerződés életbelépésének feltétele a finanszírozási szerződés megkötése. A beszerzést a GYSEV EIB hitelből tervezi finanszírozni.

Energiatakarékos, korszerű kialakítás

A GYSEV utazóközönsége már jól ismeri a FLIRT vonatokat, ugyanis 2013 és 2018 között három beszerzés keretében a vasúttársaság összesen 20 darab FLIRT vonatot rendelt a Stadlertől. Az új intercity járművek viszont számos tekintetben különböznek majd a korábban beszerzett flottától, a szolgáltatás magasabb színvonalát követi és tükrözi a jármű külső és belső megjelenése is. A karbantartásbarát kialakítás mellett a járműveket a gyártó olyan korszerű villamos vontatómotorokkal is ellátja, amelynek köszönhetően az intercity vonatok alacsonyabb energiafogyasztási értékek mellett üzemeltethetők, ez pedig csökkenti a jármű teljes élettartamára vetített költségeket is.

A 160 km/h sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma pedig a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható. Téli konfiguráció esetén az ülőhelyek száma 280, amelyből 32 első osztályú. Nyári konfiguráció esetén, amikor a kerékpárok szállítására nagyobb az igény, a másodosztályú ülőhelyek csökkentésével 18 kerékpár szállítása válik lehetővé. Az új járművek már a tavaly végén életbe lépett legújabb nemzetközi szabványok szerint készülnek. Korszerű utastájékoztató rendszer, az utasok biztonságát javító biztonsági kamerák, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók, tágas, világos, légkondicionált és alacsonypadlós utazóterek, illetve két hagyományos és egy mozgássérült mosdó jellemzik az új vonatokat. Az intercity viszonylatokon szokásos hosszabb menetidő miatt a járműveket étel- és italautomatákkal is ellátják, a megvásárolt ételek elfogyasztására pedig egy étkezőzónát is kialakítanak.

Hazai gyártás a fókuszban

A FLIRT típus a Stadler legsikeresebb terméke, 2002 óta már több mint 2500 egységet értékesítettek belőle 21 országban. A járműtípus Magyarországon is nagyon jól ismert, jelenleg 20 darab közlekedik a GYSEV, 123 pedig a MÁV kötelékében. A legsikeresebb típus gyártásából a Stadler hazai üzeme eddig is kivette a részét, a szolnoki gyár csaknem 1000 FLIRT vonat gyártásában vett részt, amely összesen 3883 kocsiszekrényt jelent. A most aláírt megbízás keretében, az összes opciós megrendeléstől függően, összesen 65 FLIRT IC kocsiszekrény készülhet Szolnokon a GYSEV részére.