„A fuvarozóknak közgazdász fejjel is gondolkodniuk kell!” – interjú Réthy Kingával, az UTA Magyarország ügyvezető igazgatójával

„A fuvarozóknak közgazdász fejjel is gondolkodniuk kell!” – interjú Réthy Kingával, az UTA Magyarország ügyvezető igazgatójával

Idén ünnepli 60 éves fennállását az UNION TANK Eckstein GmbH & Co. KG (UTA Edenred), amely napjainkban fenntartható mobilitási megoldásokat kínál az európai üzemanyagkártya- és útdíjfizetési piacon. A magyar leányvállalat vezetőjével az idei kihívásokról, az azokra adott UTA-s válaszokról és a közeljövő terveiről beszélgettünk.

– Milyen kihívásokkal kell szembenézniük a fuvarozóknak a piacon?

– Az utóbbi időszakban nem telik el úgy év, hogy ne érje valamilyen erőteljes, működést befolyásoló történés a közúti fuvarozókat. Gondoljunk csak a világjárványra, ami alapvetően határozta meg a 2020-as és 2021-es esztendőt, vagy az orosz–ukrán háborúra, amelynek hatásaival 2022-ben, 2023-ban és most már egyre nyilvánvalóbb, hogy 2024-ben is meg kell küzdeniük a piaci szereplőknek! A gazdasági hatások közül az üzemanyag árának állandó és hektikus változását, illetve az elszabaduló inflációt emelném ki, mint olyan fejleményeket, amelyektől egyetlen fuvarozóvállalkozás sem tudja függetleníteni magát. Az idei I. negyedév nem úgy alakult, ahogy azt előzetesen várták a fuvarozócégek, mert főleg az FMCG-szektorban csökkent az elszállítandó árumennyiség az előző év azonos időszakához képest. Ez látszott a statisztikákból, de az ügyfeleinktől is hasonló visszajelzéseket kaptunk. Az egész európai piacra jellemző visszaesés – összefüggésben a magas infláció okozta fogyasztáscsökkenéssel – körülbelül májusig tartott, utána ismét kezdett felpörögni a logisztika.

– Valamikor nyár derekán rossz hír érkezett a szakma szereplőinek: Németország brutális útdíjemelésre készül…

– Ez a napokban valósággá is vált, hiszen december 1-jétől Németországban a korábbi tengelyszám-alapú besorolás helyett a járművek szén-dioxid-kibocsátása alapján kell a közúti fuvarozóknak fizetni az elektronikus útdíjat. Az ún. külsőköltség-díjak bevezetését az európai uniós Eurovignetta irányelv teszi kötelezővé a tagállamok számára, és a németek az első fecskék, akik a leggyorsabban implementálták a jogrendjükbe az EU-s szabályozást. Számításaink szerint eddig egy 400 km-es útszakaszt 76 euróért használhatott egy kamion, néhány napja ez már 140 euróba kerül az üzemeltetőknek, ami 83 százalékos növekedés. Az útdíj ugyanakkor nem egységesen nő az egyes kategóriákban, mert Németországban 5 osztályba sorolják a nehézgépjárműveket. A 2019. július 1. előtt gyártott járművek tartoznak az 1. osztályba, ahol maximális, 83 százalékos a díjnövekmény. A fenti dátum után gyártott gépjárműveket a 2-es, a 3-as vagy a 4-es osztályba sorolják, itt 78, 74, illetve 41 százalékkal nő az útdíj. Egyedül az 5-ös osztályba sorolandó elektromos és hibrid nehéz-tehergépjárművek tulajdonosai ússzák meg a díjemelést, akik jelenleg még nagyon kevesen vannak, így a német állami költségvetés egyáltalán nem látja kárát annak, hogy az alternatív hajtáslánccal működő haszonjárműveket nem érinti az új szabályozás.

– A vállalkozásoknak maguknak kell elvégezni a kategóriába sorolást?

– Igen, amit az UTA kalkulátora segítségével egyszerűen el tudnak intézni. A gyártótól beszerezhető COC- és CIF-dokumentumokból kiolvasható szén-dioxid-kibocsátási érték, illetve a járműalcsoport és az első járműregisztráció dátuma alapján kell az üzemeltetőknek szén-dioxid-osztályba sorolni a járműveiket. Fontosnak tartom kiemelni, hogy minden jármű egyedi elbírálás alá esik, tehát azonos szén-dioxid-kibocsátású járművek is tartozhatnak különböző CO2-kategóriába, az alcsoporttól és egyéb adatoktól függően. A jármű 6 évig lehet a regisztrált kategóriában, utána újra kell regisztrálni. Ha egy fuvarozó nem rendelkezik az osztályba soroláshoz szükséges adatokkal és dokumentumokkal, akkor az általa forgalomban tartott eszköz automatikusan az 1. osztályba kerül. További fejfájást és jelentős költségnövekedést okozhat a vállalkozásoknak, hogy 2024 júliusától – alig fél év múlva – a 3,5 tonna össztömegnél nehezebb gépjárművek után is útdíjat kell fizetni Németországban; eddig csak 7,5 tonnától tartoztak a járművek a használatarányos útdíjfizetési rendszerbe. Egyébként az osztrákok sem késlekednek sokat. Ausztriában 2024. január 1-jétől szintén CO2-alapon kell fizetni az e-útdíjat, ahol nagyságrendileg 15 százalékos emelkedésre lehet felkészülni. Ehhez képest a svájci útdíjváltozás szinte messzinek tűnik. 2024 decemberétől az útdíjfizető készülék 2G-ről 4G-re vált. Mi erre már most felkészültünk a 4G-szabványokkal teljesen kompatibilis UTA One Next készülékünkkel, hogy ebben is támogassuk a vállalkozásokat.

– A drasztikus költségemelkedést lehet egyáltalán kezelni?

– A megnövekedett költségek hatalmas kihívás elé állítják a fuvarozói társadalmat. Ahogy több szakmai konferencián is elhangzott már, a fuvarozóknak közgazdász fejjel is gondolkodniuk kell! Pontosan kell kalkulálniuk a költségeiket, az önköltségszámításban nagyon otthon kell lenniük, és meg kell próbálni továbbhárítani a költségeiket a megbízók felé, hogy gazdaságosan tudják működtetni a vállalkozásukat. Ez utóbbi, úgy gondolom, a hosszú távú szerződések esetében könnyebben megvalósítható, mint az alkalmi fuvaroknál.

– Milyen megoldásokkal támogatja a fuvarozói szektort az UTA?

– Anyacégünk immár 60 éve nyújt megbízható útdíjfizetési szolgáltatásokat ügyfeleinek az UTA One és az UTA One Next fedélzeti eszközök segítségével. A másik fő tevékenysége az üzemanyagkártya- és szervizkártya-forgalmazás: szerte Európában közel 69 ezer töltőállomáson fogadják el az UTA-kártyát. Emellett adózási, jármű- és mobilitási szolgáltatásokkal állunk partnereink rendelkezésére, akik között jó néhány autóbuszos személyszállító vállalkozás is van. Azért emelem most ki őket, mert jövő év február 1-jétől a buszosok is bekerülnek a használatarányos útdíjfizetési rendszerbe. Így számukra is nagy segítség lehet az UTA One és az UTA One Next, ami 17 útdíjfizetési rendszert fed le 15 európai országban, és utólagos fizetési lehetőséget biztosít a HU-GO rendszerben is. Hasonló előnyöket kaphatnak ügyfeleink – akár árufuvarozók, akár személyszállítók – az UTA-üzemanyagkártyával is. Partnereinknek a honlapunkon megnyitott CO2 regisztrációs portállal is igyekszünk segíteni, ahova online feltölthetik a jármű-regisztrációhoz szükséges dokumentumaikat. Célunk, hogy rugalmasak legyünk, szolgáltatásainkkal minél jobban alkalmazkodjunk a megváltozott piaci körülményekhez és mind információkkal, mind szolgáltatásokkal támogassuk ügyfeleinket.

– Képesek lépést tartani a digitalizáció rohamos fejlődésével?

– Három új szoftver fejlesztésén vagyunk túl annak érdekében, hogy versenyben tudjunk maradni a di-gitalizációs sztrádán. Az egyik az UTA SmartCockpit üzemanyag-tervezési szoftver, amely egyelőre Ausztriában és Németországban működik, de 2024 végéig tervezzük a hazai bevezetését is. Az EETS-kompatibilis fedélzeti egységekhez (UTA One, UTA One Next) csatlakoztatható UTA SmartConnect telematikai szoftvert ennél előbb, már jövő év I. negyedévében megismerhetik a magyarországi ügyfeleink. Akár az irodában, akár útközben vannak, ez a szolgáltatásunk bármikor teljes áttekintést nyújt számukra a járműveik pontos helyéről, útvonaláról és állapotáról, így pontos információkat oszthatnak meg a logisztikai partnereikkel és megbízóikkal a szállítmányok állapotáról. Az UTA SmartConnect számos előnnyel rendelkezik: például valós idejű nyomon követés és közlekedési információk, optimalizált útvonal- és üzemanyagfogyasztás-tervezés, üresfutások csökkentése, tachográfadatok automatikus letöltése, szervizidőszakok beállítása. Ez a digitális platform nagy segítség lesz a cégek számára, a teljes fuvarozási tevékenységüket átláthatóvá teszi. A harmadik friss fejlesztésünk a mobiltelefonról működtethető UTA EasyFuel digitális üzemanyagkártya, amellyel üzemanyagot vásárolhatnak a gépkocsivezetők, az üzemeltetőknek pedig lehetőséget ad a tankolások ellenőrzésére, hogy hol, mikor, mennyi gázolajat tankolt a sofőr kolléga. A digitális üzemanyagkártya Németországban már működik, rögtön a kútoszlopnál tud fizetni a gépjárművezető, nem is kell bemennie a shopba, így gyorsítva a tranzakciót. Itthon a töltőállomások nagy részénél sajnos még hiányzik a technológiai, informatikai háttér a bevezetéséhez. Ugyanakkor az üzemanyagkutak is elkötelezettek a digitalizálás irányába, tehát elképzelhető, hogy már 2024 második felében a magyar fuvarozópartnereink is használni tudják majd fizetésre az UTA EasyFuel digitális üzemanyagkártyát.

– Milyen további tervekkel készülnek a következő időszakra?

– Tovább szeretnénk bővülni üzemanyagkártya-fronton is. A nagyobb UTA-kártya elfogadóhelyek – MOL, Orlen, OMV – mellett már a kisebb hálózatok felé is nyitottunk, ügyfeleink így például az EDO, a Mobil Petrol és az ENVI kúthálózatokon is használhatják a kártyáinkat. 2024 I. negyedévében tervezzük elindítani az UTA mobilitási flottakártyát, amit nemcsak árufuvarozó és autóbuszos cégeknek, hanem személy- és kistehergépjárműveket üzemeltető vállalkozásoknak is kínálunk majd. Hiszen ők is egyre inkább szembesülnek az emelkedő benzin- és gázolajárak jelentette kihívásokkal, az üzemanyagok jövedéki adójának jövő év elejétől esedékes növekedése miatt pedig még inkább árérzékenyebbek lesznek. Így a kisebb flották is kedvezménnyel szeretnének tankolni akár belföldön is, utólag fizetve a számlát, amire az UTA-flottakártya kiváló megoldás lehet. De hadd említsek még egy külföldi vonatkozású, befejezett fejlesztést! Az UTA 2023 októberében kibővítette partnerségét a Repsollal, Spanyolország vezető energetikai vállalatával, és az UTA elfogadóhálózatához csatolta a Repsol összes spanyolországi töltőállomását. A megállapodás lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy több mint 3300 töltőállomáson UTA-kártyájukkal vásároljanak hagyományos és alternatív üzemanyagokat (CNG és LNG), valamint AdBlue-t, emellett biztonságos parkoláshoz, járműmosáshoz és egyéb ingyenes szolgáltatásokhoz is hozzáférhetnek.

 

60 ÉVES AZ UTA

Európa vezető mobilitási szolgáltatóját, az UNION TANK Eckstein GmbH & Co. KG (UTA Edenred) céget Heinrich Eckstein 1963-ban alapította a németországi Aschaffenburgban. A vállalat – amely mára az Edenred SE része – jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt 60 évben, és napjainkban innovációs úttörőként fenntartható és zökkenőmentes mobilitási megoldásokat hozott a szállítási, logisztikai és flottakezelési szektorok számára is.

Üzemanyagcsekkel kezdődött

Heinrich Eckstein kis létszámú alkalmazottal kezdte vállalkozását, amikor még az volt a szokás, hogy a sofőrök indulás előtt különböző pénznemekben – ún. kocsipénzben – kaptak egy adott összeget az üzemanyag, a javítások és egyéb kiadások fedezésére. A lopások és a pénzzel való visszaélések megelőzése érdekében Eckstein üzemanyagcsekket kínált ügyfeleinek, hogy készpénz nélkül vásárolhassanak gázolajat. Ezeket később felváltották a mágnescsíkkal ellátott szolgáltatási kártyák, amelyekkel az ügyfelek rendezhetik költségeiket az UTA partner-töltőállomásain.

Teljes körű mobilitás

Ahogy növekedett a német gazdaság, úgy nőtt a szállítási igény, ezzel párhuzamosan pedig az UTA ügyfeleinek és elfogadópartnereinek száma is. Eközben az UTA megkezdte a nemzetközi terjeszkedését leányvállalatok és értékesítési irodák létrehozásával, valamint ügynöki képviseletek kinevezésével.

A nagy népszerűségnek örvendő UTA Card és az UTA eCard segítségével az UTA ügyfelei már 40 országban több mint 81 ezer elfogadóhelyből álló európai hálózathoz férhetnek hozzá, amely az üzemanyag-vásárlás mellett 27 országban egyszerű és kényelmes útdíjfizetést és széleskörű szolgáltatások igénybevételét biztosítja.

A partnerek között 36 országban több mint 63 ezer töltőállomás található. Az UTA elfogadóhálózata a dízel és benzin mellett alternatív üzemanyagokat, így például biodízelt, HVO 100-at, LNG-t és CNG-t is kínál. Emellett már 28 országban – például Németországban – is elérhető a több mint 511 ezer elektromos töltőpontból álló hálózat, amely Európa-szerte folyamatosan bővül, azonban Magyarországon egyelőre nincs kialakított töltőpont.

A 3,5 tonna feletti járművek számára kifejlesztett fedélzeti útdíjfizetési eszköz, az UTA One Next szinte határok nélküli közlekedést biztosít Európa-szerte. A megoldás 15 európai ország 17 útdíjfizetési rendszerét fedi le, így ez a legátfogóbb európai elektronikus szolgáltatás ezen a piacon. A személygépkocsik és kisteherautók számára az UTA One Move kínál útdíjfizetési megoldást.

Az UTA Edenred sikerében kulcsszerepet játszanak az UTA elfogadópartnerei, akik a nemzetközi hálózathoz való csatlakozással egyfelől növelhetik a potenciális ügyfelek körét, másfelől készpénzmentes feldolgozással és versenyképes árképzéssel bővíthetik piaci kínálatukat.

Digitalizáció, fenntarthatóság

A vállalat egyik célkitűzése, hogy digitális mobilitási platformmá fejlődjön olyan megoldásai révén, mint az UTA SmartCockpit üzemanyag-tervezési szoftver, az UTA SmartConnect telematikai szoftver és az UTA EasyFuel digitális üzemanyagkártya. A fenntarthatóság szintén szerves része a vállalat stratégiájának. Az UTA Edenred Move for Good fenntarthatósági programján és az UTA Carbon Offset szén-dioxid-kompenzációs programján keresztül támogatja ügyfeleit a klímasemleges, költséghatékony mobilitás felé vezető úton.

 

Dékány Zsolt