130 évnyi tapasztalat a teherautó-gyártásban – beszélgetés Tringer Zoltánnal, a Renault Trucks Keleti Régió ügyvezetőjével

130 évnyi tapasztalat a teherautó-gyártásban – beszélgetés Tringer Zoltánnal, a Renault Trucks Keleti Régió ügyvezetőjével

Kitart-e a tavaly év végén jelentkező stagnálás idén is a haszonjármű-piacon? A 2023. évi eredményekről, a piac idei várható teljesítményéről és a márka 130 éves évfordulójáról beszélgettünk Tringer Zoltánnal.

– Tavaly a Renault Trucks 640 darab teherautót értékesített a 16 tonna feletti szegmensben. Hogyan értékelné 2023-at a piaci teljesítmény szempontjából?

– Többféle olvasata van, de összességében jó évet zártunk. A 16 tonna feletti kategóriában megtartottuk a 11 százalékos piaci részesedésünket, ami kiváló eredménynek mondható a mi szemszögünkből, mert meghaladja a Renault Trucks globális átlagát. Amennyiben Franciaországot mint honi piacot nem számítjuk, akkor kijelenthető, hogy ez az eredmény jelentősen kedvezőbb, mint az európai átlag. Véleményem szerint a hazai leányvállalat stabilitását dicséri, hogy Magyarországon most már évek óta tartjuk a két számjegyű piaci részesedést. Mindent összevetve tehát ez számunkra jó eredmény, ami pedig különösen örömmel tölt el, hogy a teljes, tehát a kishaszonjárműveket is magában foglaló értékesítés történelmi rekord lett: 749 darabra kúszott fel tavaly. Hozzáteszem, ez lehetett volna több is, de egész egyszerűen nem volt már további gyártási kapacitásunk. A 2023-as év egyik pozitív hozadéka, hogy nagyobb volt a kereslet, mint amennyit a gyártók elő tudtak állítani.

– Milyen trendek határozták meg az elmúlt évet a hazai haszonjárműpiacon? Voltak-e olyan globális folyamatok, amelyek hatással voltak a magyar fuvarozók beszerzéseire?

– 2020 óta gyakorlatilag egy folyamatosan változó piaci környezetről beszélhetünk. Hazánkban és a környező kelet-európai országokban eladott haszonjárművek nagy részét nyerges vontatók teszik ki. Vannak gyártók, akik csak erre koncentrálnak, és vannak, akik kevésbé; az utóbbiak közé tartozunk mi is. A nemzetközi fuvarozásban nyilvánvalóan azokat a változásokat látjuk, amelyek az aktuális folyamatokat tükrözik. Ezek közé tartozik, hogy például mennyire erős a fuvarozóknál az üzleti oldal, vagyis mennyi fuvarozni való áru van a piacon, és milyen árakat tudnak elérni a jövedelmező működés érdekében. Ilyen szempontból óriási ugrások voltak az elmúlt négy évben: a világjárvány és az azokhoz köthető leállások, továbbá a különböző komponensek hiánya, a részleges vagy teljes gyárleállások, a nyersanyagár elszabadulása radikális költségnövekedést okoztak. Ezeket a változásokat véleményem szerint nem volt könnyű lekövetni. A mi régiónkra hatással van, hogy gazdasági szempontból Németországban nem feltétlenül mennek jól a dolgok, a szomszédunkban pedig zajlik egy háború. Az utóbbi komoly hatást fejt ki a nemzetközi piacokra. A 2022-es esztendőt leszámítva nem volt olyan év az évtized eleje óta, ami számukra a nyugodt építkezésről szólhatott volna. Bár most csökkenő fázisban van a hazai piac, de nem mondanám azt, hogy dráma van.

– Hogyan alakult a használt vontatók és teherautók ára tavaly?

– Talán a használt járművek futották be a legextrémebb pályát. Mi ezen a téren nemcsak hazánkért, hanem összesen 4 országért (Magyarország, Románia, Bulgária, Ukrajna) vagyunk felelősek. 2020-ban építettünk ki a biatorbágyi központtal együtt egy olyan, 9 telephelyből álló hálózatot, amely a használt járművek értékesítését látja el. Több mint 1000 járművet forgalmazunk, így széles választékkal rendelkezünk.  Érdekes módon a 2022-es év vége és a 2023-as év eleje arról szólt, hogy soha nem látott magasságokba ugrott a használt haszonjárművek ára, a vontatóké egyenesen megduplázódott. A meredek emelkedést az okozta, hogy azt az időszakot 8–10 hónapos szállítási határidők jellemezték az új teherautók piacán. Egész egyszerűen nem volt elegendő jármű. Mi akkortájt ezt úgy próbáltuk lefedni, hogy használt járműveket adtunk bérbe rövid távra azoknak az ügyfeleknek, akik vártak az újakra. Ezt követően, tavaly ezzel ellentétes trendek jelentkeztek: 2023 augusztusa és októbere között a korábbi időszakra vonatkozó magas árszint visszaesett. Most pedig azt tapasztaljuk, hogy mindez stabilizálódni látszik, tehát megállt a használt járművek árcsökkenése, de az egészséges kereslet továbbra is fennáll.

– Milyen piaci eredményre számít ebben az évben? Várható-e bővülés a 16 tonna feletti szegmensben?

– Ez nehéz kérdés. Van egy tervünk, ami megközelítőleg akkora volument irányoz elő, mint amekkora a tavalyi évet jellemezte. A gazdasági szakemberek ugyanakkor az egész régióra enyhe recessziót vizionálnak. Ez azt is jelenti, hogy ha tudnánk realizálni a 2024-es évre tervezett volument, az nagyobb piaci részesedést jelenthetne számunkra. Ennek ellenére azt gondolom, hogy 10–15 százalékos piac-csökkenéssel kell számolni idén. Szeretnénk úgy menedzselni ezt az évet, hogy az ne jelentse a piaci részesedésünk csökkenését.

– Tavaly elstartolt az elektromos nehézkategóriás (T-, C-, K-) család sorozatgyártása. Mennyire érdeklődnek ezek iránt a hazai ügyfelek?

– Európának ez a része az érdeklődés szempontjából visszafogottnak mondható – és ezzel diplomatikusan fogalmaztam. Ennek háttere, hogy az elektromos járművek értékesítése lényegében azokra a piacokra koncentrálódik, ahol jelentős mértékű állami támogatás van. Ez a támogatás akár 60–160 ezer euróig is terjedhet járművenként. A teljesköltség-számítás egészen más szintre emelkedik, ha például Svájcban nem kell útdíjat fizetni az elektromos hajtású teherautóknak. A nyugati és a keleti régió nyilvánvalóan mind szemléletben, mind gazdasági teljesítőképességben különbözik. A Nyugat-Európában futó elektromos járműpark már 11 millió kilométeren van túl, ami azért nem kevés. Ennek ellenére azt gondolom, hogy az elektromobilitás fejlesztéséből a közép-kelet-európai országok sem fognak tudni kimaradni, mert annyira erős a szén-dioxid-előírás és a hozzá köthető lépések, hogy a gyártók nem fognak tudni csak hagyományos járműveket eladni ahhoz, hogy az értékesített teherautóik összesített károsanyag-kibocsátása a kritikus érték alatt maradjon. Az érdeklődés tehát kicsi, de a presszió óriási. És ez utóbbi egyelőre nem csökken, bár az Euro 7-es motorok bevezetése terén a döntéshozók már a halasztás mellett döntöttek. Fontos figyelembe venni, hogy ma ez a téma hármas beruházást igényel a gyártó, a fuvarozó és az árutulajdonos megbízó részéről. Egy kicsit tehát más az üzleti modell működési mechanizmusa, mint mondjuk a hagyományos járművek esetében. Örömmel árulhatom el, hogy hozzánk májusban érkezik meg az első elektromos T-vontató, ami ideális lesz a regionális terítési fuvarfeladatok ellátására.

– Két Renault márkájú elektromos teherautó is forgalomban van a Waberer’s-nél már egy ideje. Milyen visszajelzéseket kapnak ezekkel a járművekkel kapcsolatban?

– Úgy tudom, hogy megelégedéssel használják ezeket a fuvareszközöket. Amikor megállapodunk egy ilyen jármű beszerzéséről, mindig megkapjuk a hozzá kapcsolódó üzemeltetési tervet, így mi mindig az ügyfél igényeinek megfelelően tudjuk konfigurálni a kívánt eszközt a hatótáv, a terhelhetőség, illetve egyéb más paraméterek alapján. Szerintem csak úgy lehet elektromos járműveket értékesíteni, ha azt megelőzi egy előzetes konzultáció és kalkuláció. Így senkit sem érhet csalódás.

– Milyen újdonságokkal készül a Renault Trucks az idei évre? Várhatóak-e akciók a vállalat háza táján a 130 éves évforduló kapcsán?

– A vállalat központi kommunikációja döntő részben már jó ideje az elektromos átállásról szól. A Renault Trucks azon kevés márka közé tartozik, amely rendelkezik a teljes haszonjármű-kínálatot lefedő elektromos palettával, kezdve az elektromos fuvarkerékpárokkal a vontatókig. A jövő e járművek bemutatásáról, megismertetéséről és fejlesztéséről szól számunkra. Annak ellenére, hogy jelenleg szűk piaci szegmenst képviselnek, a Renault Trucks meglehetősen markáns, 19 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhet ezen a téren. Azt gondolom, hogy a 130 éves fennállás hagyományaira és szakmai tapasztalatára építve a vállalat továbbra is éllovas szeretne maradni az elektromos átállásban, tehát biztos vagyok benne, hogy idén is ez lesz a meghatározó. Helyi szinten különböző programokkal készülünk, mert ez egy olyan mérföldkő, amely valamennyi kollégám szívét büszkeséggel tölti el. Nem szeretném minden meglepetésről lerántani a leplet, de annyit elárulhatok, hogy külön logót terveztünk a születésnap alkalmából, továbbá szó van belső és partnerrendezvényekről is. Elkészült és már elérhető a saját gyártású sorozatunk, a Renault Trucks Világa III. évada, így bátorítani szeretnék mindenkit, hogy az ezzel kapcsolatos hírekért kövesse figyelemmel a Renault Trucks Magyarország Facebook- és YouTube-oldalát!

 

Aranyi Péter