NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Közúti fuvarozói toplista 2019: a stagnálás éve

Közúti fuvarozói toplista 2019: a stagnálás éve

A 2019-es üzleti évről a közúti fuvarozást fő tevékenységként cégformában végzők közül 6127 cég tett közzé november közepéig pozitív árbevételű beszámolót, együttesen 1402,5 milliárd forintos bevételről, míg 2018-ról 6403-an, 1375,5 milliárd forintos összárbevétellel (a Waberer’s International számai nélkül). A 2019-es év tehát sem az áremelésről, sem a piac (további) konszolidációjáról nem szólt.

A közúti fuvarozói toplista táblázatai ide kattintva tölthetők le!

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly 202,6 millió tonna árut fuvaroztak a magyar cégek, 4 millió tonnával (2 százalékkal) kevesebbet, mint egy évvel korábban. A tonnák számánál fontosabb árutonna-kilométert nézve 2,7 százalékpontos volt a csökkenés 2019-ben.

A toplistánkon a Waberer’s-en kívül szereplő 109 cég együttes árbevétele 514 milliárd forint volt, ami a piac 36,6 százaléka. Ők 33,5 milliárd forinttal tudták növelni az árbevételüket, ami a piaci növekmény nagy része, így a több ezer kisfuvarosnak a szinten tartás is éppen csak sikerült. A legalább 1 milliárd forintos árbevételű fuvarozócégek száma 255 (tavaly 244 volt), míg a félmilliárd felettiek száma csupán néggyel nőtt, 542-re. A már komoly 100 milliós határt 2100 cég érte el. 4027 cég tehát 100 millió alatt keresett, együttesen 122,5 milliárd forintot.

A 2019-es évről a nagyobb piaci szereplők közül nem adott lapzártánkig le beszámolót a GEFCO Magyarország (tavalyi helyezése: 8.) és a TEMMEL (82.). A tavalyi toplistások közül a Szemerey-Plus (55.) árbevétele a felére, 1,6 milliárd forintra csökkent, így lekerült a toplistánkról; a többi kikerülő a lista végéről esett ki, minimális árbevétel-csökkenés miatt.

Érdekes, hogy Szemerey Lóránd mellett a szakma másik legendája, Wáberer György fuvarozócégei sem remekeltek 2019-ben. A Supernova Intertrans a 12. helyezésére ugyan büszke lehet, de a két egymás utáni évben elszenvedett veszteségére már nem. Másik cége, az ACTIVE-LOG (ez évi listánkon a 92.) szintén tőkerendezésre szorult az ismétlődő veszteség miatt.

A másik alig érthető történet a NYÍR-FLOP-HOLDING-é, ahol 1,7 milliárd forintos árbevétel-csökkenés mellett közel félmilliárdos veszteség keletkezett. Az Ekol Logistics 6,7 milliárd forintos árbevétel-csökkenése még a Waberer’s-ét is felülmúlja, ám a cég adózott eredménye alig változott, mert az igénybe vett és a közvetített szolgáltatásainak költsége is hasonló összeggel csökkent: mondhatni jóval kevesebb munkával ugyanannyit kerestek. A másik végletet a Strabag Logisztika képviseli, szinte a semmiből indulva 2,5 milliárd forintos árbevételt elérve, de az ő esetükben „a név kötelez”. Figyelemre méltó Suhajda Balázs cége, az S.B. Trans & Spedition, amely 2 milliárd forintos léptékben tudott növekedni, ami 50 százalékos lépcsőnek felel meg – zsinórban negyedszer egymás után. További 13 cég 1–2 milliárd forinttal nőtt.

A toplistás közúti fuvarozóknál dolgozók átlagosan 550 ezer forintba kerültek havonta a munkáltatóiknak, 5 százalékkal többe, mint egy évvel korábban. Igazán különleges a Szibéria Speed Trans, a V-TRANS HUNGARY és a Rudi Transport üzleti modellje, amely cégeknél 1–3 fő alkalmazásával érnek el 2 milliárd forint feletti árbevételt – akik ráadásul átlag alatt keresnek. Szintén érthetetlen a FILINGER-EUROTRANS-nál az egyik évről a másikra meghétszereződött bérköltség, a dolgozói létszám enyhe növekedése mellett.

A már említett ACTIVE-LOG pedig látszólag úgy növelte 50-ről 225-re az alkalmazottai létszámát, hogy a bértömeg alig változott. A cég szöveges pénzügyi beszámolója szerint a társaságnál az átlagos állományi létszám 2 fő volt saját foglalkoztatásban, míg kettős foglalkoztatásban 223 fő – vélelmezhetően az azonos tulajdonosi szerkezetű Supernova Intertrans-szal közösködtek.

Eredményoldalról

A 2019-ről beszámolót leadó cégek közül 4662 volt képes eredmény termelésére, együttesen 86,6 milliárd forint értékben, míg legalább 100 ezer forintos vesztesége 1871 cégnek volt 13,9 milliárd forint értékben – ebből 1,8 milliárdért a Wáberer György vezette (és fele részben tulajdonolta) Supernova Intertrans volt a felelős. Az átlagos közúti fuvarozó 229 millió forint árbevétel mellett 11,9 millió forintos eredményt ért el, 8 főt foglalkoztatva – szemben a 2018-as 211,2 milliós átlagos árbevétellel és 10,4 milliós eredménnyel.