NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Itt a legújabb magyar fejlesztésű autóbusz

Itt a legújabb magyar fejlesztésű autóbusz

Mercedes-Benz REFORM 501 LE néven hazai fejlesztésű, elővárosi autóbuszt mutatott be a közelmúltban az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. A 12 típusból álló termékcsalád újabb tagjának a leleplezése mellett bejelentették, hogy az ITK Holding bővítette együttműködését a Mercedes-Benz Transporter divíziójával is, továbbá szerződést kötött a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-vel a cégcsoport jövőbeni fejlesztéseihez szükséges 200 ezer négyzetméteres ingatlan megvásárlásáról.

 

A mobilitás egyre tökéletesedő technológiája

Az ITK cégcsoport a mobilitás terén az elmúlt időszakban kitűzött céljainak elérése érdekében határozottan hajtja végre az emberközpontúságra, értékteremtésre, innovációra és a fenntarthatóságra épülő stratégiáját, mondta köszöntőjében Kossa György. Az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a holnap világa a mobilitás soha nem látott lehetőségeit hordozza, ami számukra innovációt, fejlesztést, közös gondolkodást jelent. A mobilitás olyan, mint a tavasz, minden évben azt hozza, amire vágyunk és számítunk: megújulást, frissességet, a természet körforgását. A tavasz a megújulás erejét, a folyamatos fejlődést és a környezet értékei iránti felelősséget jelenti. Ezért komplex, működő és felelős közlekedési rendszereket alkotunk ügyfeleink részére, folyamatos kutatás-fejlesztési tevékenységünkkel a jövő fenntartható és felelős mobilitásának alapjait teremtjük meg, hangoztatta Kossa György. A mobilitás a megújulás és az újítás ereje, a technikai fejlesztésen, a gépeken, berendezéseken, drótokon és chipeken túl emberekről is szól. Mi embereket látunk, akik buszra, hajóra szállnak, autóba ülnek, kamionokat vezetnek, gépjárműflottákat irányítanak. Vezetőket, akik közlekedési rendszerek biztonságáért, hatékony működéséért felelősek. Ismerjük a gépeket, a járműveket, hajtástechnológiáikat, kommunikációs rendszereiket, működésüket, erejüket, lehetőségeiket. Emlékszünk apró sikerekre és fejlesztési kudarcokra. Mindennap tanulunk valamit gépekről, technikáról, működésről, többet az emberekről, akik nap mint nap használják mindazt, amit mi megálmodunk és megvalósítunk. A mobilitás a tapasztalat szolgálata, örök emberi vágy, mozdulni és mozgásban lenni, elindulni és megérkezni, el- és többre jutni, máshol lenni – gyorsan, kényelmesen, élvezetesen. A mozdulat öröme, a távolság áthidalása, a messzeség uralása a modern ember hétköznapjainak része. Ehhez folyamatos fejlesztés, közös gondolkodás, a vágyak és lehetőségek összehangolása, tudás, tapasztalat, biztonság iránti elkötelezettség, működő rendszerek megalkotásának képessége szükséges. A kor kihívásainak megfelelően a mobilitás egyre tökéletesedő technológiáját alkotjuk meg és üzemeltetjük, zárta köszöntőjét Kossa György.

 

Debrecen neve mellé felkerült a Mercedes-csillag

Az ITK Holding a MOL-csoporttal való együttműködésének köszönhetően az ország egyik legnagyobb tőkeerejű magyar járműgyártójává, járműfejlesztőjévé lépett elő, Debrecen pedig Európa legnagyobb járműipari központjaihoz csatlakozik. Papp László, a cívisváros polgármestere úgy fogalmazott, az ITK Holdinggal, a Mercedes-Benz Hungária Kft.-vel és az EvoBusszal való együttműködés nyomán a város neve mellé felkerült a Mercedes-csillag. Már működik az ITK által épített, kisszériás gyártásra alkalmas oktatási-fejlesztési központ, illetve kezdetét veszi a Mercedes autóbuszokat előállító új gyár építése Debrecenben. Az ehhez szükséges 200 ezer négyzetméteres ingatlan megvásárlásáról nemrég kötött szerződést az Inter Traction Electrics Kft. a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-vel és a Civis Ház Zrt.-vel. A kormány gazdaságpolitikájának eredményeként a kelet-magyarországi régió, amely az Európai Unióban a sereghajtók közé tartozott versenyképességi szempontból, mára a legígéretesebben fejlődő régiók egyike lett.

 

Egy valóságos sikertörténet küszöbén

Az ITK Holding tavaly mutatta be Debrecenben a magyar mérnökök által tervezett városi autóbuszt, az első járművet, amelyet Mercedes-Benz alvázra épített. Most, egy évvel később pedig egy helyközi, elővárosi közlekedésre alkalmas autóbusz is legurult a gyártósorról, szintén Evobus alvázzal, mely a biztonságos üzemeltetés és a magas rendelkezésre állás garanciája. Günther Kopács, az Evobus GmbH közép-európai értékesítési igazgatója szerint az ITK Holdinggal megkezdett együttműködés valóságos sikertörténet lehet egy új, az alvázszállításokra épülő üzleti modellel, ami reményt ad arra, hogy a magas hazai hozzáadott értékkel rendelkező járművek megtalálják helyüket a magyarországi autóbuszgyártó piaci szegmensben.

 

Kaméleonokból kreált kisbuszok

A Mercedes-Benz Hungária Kft. és az ITK Holding szorosan együttműködik a Mercedes-Benz kishaszonjárművek szakszerű átalakítása kapcsán is, hívta fel a figyelmet Jörg Schmidt ügyvezető igazgató. Az ITK azt tervezi, hogy a haszongépjármű-kategória sikertermékére, a Mercedes-Benz Sprinterre alapozva készít majd egyedi kisbuszokat, különböző felhasználási céllal, amely minőségi rést tölt be a magyar piacon. Jó alapokat választott az ITK, mondta a Mercedes-Benz Hungária vezetője. Az 1995-ben bevezetett új Sprinterből eddig több mint 12 ezret értékesített a vállalat. A típus legújabb generációja egy igazán innovatív jármű, elérhetők benne egyebek mellett mind a személy-, mind az áruszállítás során kulcsfontosságú biztonsági rendszerek, valamint a Mercedes PRO connect szolgáltatáscsomagja, amellyel online kapcsolat létesíthető a központ és a flotta minden gépjárműve között. Mindehhez egy korszerű és az iparágban egyedülálló multimédiás kezelőfelület társul. A Sprinter egy nagyon jól variálható kishaszongépjármű, hiszen összesen 1700-féle változata létezik, az áruszállítótól a kisbuszon át a lakóautóig. A Sprinter a mi kaméleonunk, az eladott járművek jelentős hányada megy át valamilyen átalakításon, húzta alá Jörg Schmidt. Hozzátette: a felépítménygyártói kapcsolat, ami az ITK-val összeköti a vállalatot, azért kiemelkedően fontos, mert a Mercedes-Benz és egy professzionális felépítménygyártó tapasztalata együtt minden egyedi, különleges piaci igényt is maradéktalanul ki tud elégíteni. Ahhoz, hogy egy cég a megvásárolt Mercedes-Benz alvázakra a saját felépítményét elkészíthesse és forgalomba hozhassa, egy igen komoly minőségbiztosítási folyamaton kell keresztülmennie, amely szavatolja a vásárlók számára, hogy a gépjárművel a Mercedes-Benz minőséget kapják meg az átalakítás után is. Ez a minősítési procedúra több hónapos folyamat, mely során a Mercedes-Benz németországi központjának szakértői teljeskörűen vizsgálták és vizsgálják az ITK tervezési és gyártási folyamatait. Az eddigi eredmények azt valószínűsítik, hogy az ITK egy olyan magyar tulajdonú és Magyarországon gyártó cég lesz, amely a minőségbiztosítási folyamat lezárultával – várhatóan a jövő év első negyedévében – megszerzi a minősített VAN-partner tanúsítványt.

 

A MOL literek helyett kilométerekben gondolkodik

Elektromos buszok, önvezető gépjárművek, robottaxik, autómegosztáson alapuló szolgáltatások – és ki tudja, még mit hoz a jövő. Ratatics Péter, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója felidézte, hogy Európában a fogyasztók mintegy 50 százaléka hajlandó lenne a saját tulajdonú gépjárművétől megválni, ha elérhető és versenyképes szolgáltatás keretében robottaxikat tudna igénybe venni. Az autó- és az olajipar az elmúlt 100 évben békében elvoltak egymás mellett, de ennek az időszaknak vége abban az értelemben, hogy ezek után immár egymással sokkal szorosabb együttműködésben kell válaszokat találniuk a közlekedést érintő jövőbeni kihívásokra. Az persze kérdés, hogy a fosszilis üzemanyagok iránti kereslet mikor és hogyan fog megváltozni, az viszont nem lehet vita tárgya, hogy a fogyasztók mobilitási igénye jelentősen növekszik majd, emlékeztetett a szakember. A MOL erre alapozva kidolgozta a 2030-as stratégiáját, melyben már nem literekben, hanem kilométerekben gondolkodik, élményt és kényelmet akar kínálni, legyen szó helyi vagy helyközi közlekedésről. A MOL az olajvállalatok közül elsőként lépett az elektromobilitás útjára, állt a kerékpár- és autómegosztás, a flottaszolgáltatási piac élére, és az ITK többségi tulajdonrészének megvásárlásával elsőként lépett a közösségi közlekedési piacra is. Az ITK Holding minőségi termékeivel, szolgáltatásaival, a cég munkatársainak szellemiségével és mentalitásával bizonyította, hogy magas szintű és színvonalú termék-előállításra és szolgáltatásnyújtásra képes, ami a MOL által támogatott és intenzíven kommunikált regionális terjeszkedésre is jó alapot teremt.

 

Az autóbuszos közösségi közlekedés gazdaságélénkítő hatása

Egy ország akkor igazán sikeres, ha a saját vállalkozóira és vállalkozásaira, saját kutatás-fejlesztési eredményeire, innovációira és saját termékeire tud támaszkodni, jelentette ki Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. A Mercedes-Benz REFORM 501 LE elővárosi autóbusz is egy innováció, sőt annál sokkal több. Nemcsak egy új autóbuszmodell, hanem egyszersmind egy kiváló működési modell is. Példa arra, hogy milyen az, amikor egy vállalkozás és egy város összefog, amikor egy magyar cég olyan eredményt tud felmutatni, ami egy hazai nagyvállalat és egy külföldi járműipari cég figyelmét is felkelti.

Meg kell változtatni hazánk leányvállalatország-arculatát! Meg kell teremteni azt az ideális környezetet, ahol az innovatív termékfejlesztési folyamatokat helyben, magyar munkaerővel végzik el a vállalatok. Meg kell erősíteni a hazai kis- és középvállalkozásokat, növelni a termelékenységüket, támogatva őket a digitalizáció korszakába való zökkenőmentes belépésben, sorolta a feladatokat a szaktárca vezetője. Jelenleg Budapest a hazai innováció központja, de a kormány a vidéki városokat is szeretné magasabb sebességi fokozatba kapcsolni, megerősítve az ott működő kutató- és tudásközpontokat.

A jövő okos városának egyik építőköve a jól szervezett, modern, utasbarát, innovatív, fenntartható, integrált és rugalmas közösségi közlekedési rendszer, amely egyszerre biztosítja a megnövekedett mobilitási igények kielégítését és az egyéni közlekedéssel szemben is vonzó alternatívát nyújt az utasoknak. Palkovics László szerint ehhez elengedhetetlen az összehangolt menetrend és a magas színvonalú, a mai kor követelményeinek megfelelő járműállomány. Az autóbuszos közösségi közlekedésre a közszolgáltatás biztosításán túl a kormány gazdaságfejlesztési eszközként is tekint, hiszen jelentős és állandó keresletet biztosít a buszgyártás, a járműjavítás, a személyszállítás területén, munkahelyeket teremt, valamint az üzemeltetési koncepció függvényében erősítheti az országos vagy helyi vállalkozások fejlődését. Ezért a szaktárca autóbusz-stratégiájának egyik kiemelt célja a magyar buszgyártás erősítése, továbbá elsősorban a hazai gyártók termékeiből egy magas hozzáadott értékkel rendelkező, egységes járműflotta kialakítása, hangsúlyozta a miniszter.