Cargo on the Danube Conference

Eddig csak menő volt, idén már szokássá válik a közösségi autózás

Eddig csak menő volt, idén már szokássá válik a közösségi autózás

A budapesti közösségi autózás piacán az aktív fogyasztók száma elérte azt a kritikus, 30–40 ezres küszöböt, ami alapján már kellően elterjedtnek és közismertnek nevezhető a szolgáltatás.

A szolgáltatók szerint az elmúlt években a fogyasztók megtapasztalhatták, hogy jól és megbízhatóan működnek az autómegosztó szolgáltatások, így az idei év arról szól, hogy egyre inkább szokássá válik és beépül a budapesti közlekedők mindennapjaiba a közösségi autózás.

A hazai carsharing piac mára felzárkózott a hasonló méretű európai nagyvárosokhoz. Budapesten nagyságrendileg összesen 30–40 ezer aktív felhasználót tudhat magáénak a két autómegosztó szolgáltatás (az átfedéseket kiszűrve), ami a város adottságait nézve már megfelelő méretű bázis ahhoz, hogy elmondhassuk: a fogyasztók itthon is megszokták és használják a carsharing modellt.

A GreenGo Car Europe Kft. ügyvezetője, Michaletzky Bálint arra számít, hogy következő lépésként a fogyasztói elköteleződés éve jöhet az autómegosztók magyar piacán. „Szolgáltatóként 2019-ben már nem az az első számú cél, hogy minél nagyobb, diverzebb flottát vagy lefedettséget mutassunk fel, hanem hogy a regisztrált érdeklődők körében bővítsük az aktív közösségi autózást” – emeli ki.Ebben segítségükre van az a bővülő tudásbázis, amit a mindennapi fogyasztói visszajelzésekből és más használati adatokból nyernek.

A GreenGo 2016-ban 45, kizárólag elektromos autóval indította el szolgáltatását, Madriddal szinte egyidőben, harmadikként a világon. Ma már 300 e-autóból álló, percalapon bérelhető flottával működnek. Ezzel autónként nagyjából 5–10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet váltanak ki.

Az elköteleződés a nemzetközi felmérések alapján is elkerülhetetlen lépés. A közlekedési piacot elemző Frost & Sullivan kutatása szerint az autómegosztó szolgáltatásokat használók száma világszinten 2025-re megduplázódik: a jelenlegi 22 millióról 45 millióra nő, ami az egyes szolgáltatókat is lépéskényszerben tartja, hogy saját adat alapú újításokkal és rugalmas használati megoldásokkal álljanak elő.