Korszerűsítik a hegyeshalmi rendező-pályaudvar vágányhálózatát

Korszerűsítik a hegyeshalmi rendező-pályaudvar vágányhálózatát

A MÁV tavasszal elkezdte a hegyeshalmi határállomás tehervágányainak korszerűsítését. A tehervonatok hatékonyabb és biztonságosabb közlekedése érdekében kerül sor a felújításokra, amit szeptember végéig fejez be a vasúttársaság.

A korábbi korszerűsítések keretében a rendező-pályaudvaron már végeztek karbantartásokat, az idei beruházási forrásoknak köszönhetően pedig már jelentősebb felújításra van lehetőség. A munkák során két vágányt teljesen átépítenek, korszerű sínekkel, továbbá a fővonalhoz csatlakozó vágányrészben összesen 22 váltót és 600 méternyi vágányszakaszt korszerűsítenek. Ezáltal lehetővé válik, hogy öt teherforgalmi vágányon a tengelyterhelést a mostani 21-ről 22,5 tonnára emeljék. A sebességkorlátozások is megszűnnek, mindezek által jelentősen bővül az állomás kapacitása.

Hegyeshalom rendező-pályaudvarán 12 vonatfogadó, illetve indító fővágány van. A rendezői 1-6. vágányok csak 25 kV MÁV szabvány szerinti villamos felsővezetékkel, a rendezői 7-12-es vágányok MÁV/ÖBB 25/15 kV átkapcsolható, villamos felsővezeték hálózattal rendelkeznek. A 2. és a 5. vágányokat korábban felújították. Idén a 6-os és 11-es vágányokat, valamint a vágányutakban fekvő váltókat korszerűsítik, ez utóbbi munkák miatt csökken le drámaian a rendező-pályaudvar kapacitása az átépítés idejére.
A vasúttársaság a fejlesztésekkel kívánja elérni a növekvő teherforgalom gördülékeny és kiszámítható megoldását a fontos hegyeshalmi határállomáson is. A MÁV saját forrásból, mintegy kétmilliárd forint értékben végzi el a korszerűsítéseket.

A vágányzári munkálatok a személy-pályaudvari vágányokat nem érintik, a személyszállító vonatok a menetrendben meghirdetett alapmenetrend szerint zavartalanul közlekedhetnek.
A hegyeshalmi határállomás az egyik legforgalmasabb vasúti határátkelőhely. Itt közlekednek a Győr felől érkező és Szlovákia vagy Ausztria felé haladó személy- és tehervonatok, a Rajka–Gyékényes vonali tehervonatok, a Csorna és Pozsony közötti személyvonatok, illetve mindezek ellenkező útirányú párjai. A Rajka–Őrihódos viszonylatú vonatok is érinthetik az állomást. Tavaly 16 ezer tehervonat fordult meg Hegyeshalomban, ez 2016-hoz képest 15 százalékos teljesítménynövekedést jelent.

Amennyiben a személyvonatokat is beszámítjuk, akkor a forgalom éves átlagban körülbelül napi 190 vonatot jelent, ebből 56 személyszállító, 98 tehervonat (ezek 80%-a rendező-pályaudvaron áll meg) és 26 egyéb szerelvény (mozdony-, szerelvény- és munkavonatok, melyek fele a rendező-pályaudvari vágányokat is érinti). Az utóbbi időben jelentős növekedésnek indult a teherforgalom, mind a tranzit, mind a helyi szállítmányok jelentős forgalmat adnak az állomásnak.

A felújítás miatt csökken a rendezői rész kapacitása, legnagyobb mértékben augusztus 7-től szeptember 3-ig. A határátmenetben közlekedő tehervonatok mennyiségét alapvetően az határozza meg, hogy a menetvonal tulajdonosok a vonathoz milyen (pl. tolatási) szolgáltatásokat igényeltek és milyen átfutási idővel képesek biztosítani a mozdonycserét, amely az eltérő vontatási feszültség miatt szükséges. A vasútvállalatokkal történő technológiai egyeztetések folyamatban vannak.