Tradicionális magyar vállalkozást vásárolt a WSZL – interjú Barna Zsolttal, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatójával és a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatójával, valamint Gyarmati Dezsővel, a Gyarmati Trans alapítójával

Tradicionális magyar vállalkozást vásárolt a WSZL – interjú Barna Zsolttal, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatójával és a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatójával, valamint Gyarmati Dezsővel, a Gyarmati Trans alapítójával

Április végén jelentette be a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. (WSZL), hogy megvásárolja a 85 darab hűtős gépjárművel rendelkező, tradicionális magyar családi vállalkozást, a Gyarmati Trans Árufuvarozási és Szállítmányozási Kft.-t. A több mint három évtizedre visszatekintő, belföldi és nemzetközi berkekben is jól ismert cég felvásárlása kapcsán a két cégvezetővel beszélgettünk.

– Hogyan alakult a Waberer’s Csoport eredménye az év I. negyedévében?

Barna Zsolt (B. ZS.): – Az árbevételünk 142,3 millió euróról 158,9 millió euróra ugrott, ami nagyon jelentős növekedésnek felel meg a tavalyi év azonos időszakához képest. Ezzel egy időben viszont a vállalatcsoport rendszeres EBIT-je a 2021-es év eredményénél 1 százalékkal jobban alakult, tehát 4,6 millió euróra nőtt, ami a korábbi trendekhez képest lassulásnak mondható, elsősorban azoknak a negatív gazdasági hatásoknak köszönhetően, amelyekkel meg kellett küzdenünk az I. negyedévben. Ezek közé tartozik az üzemanyagár-emelkedés, a növekvő energiaárak és a bérinfláció. Ennek ellenére nagyon stabil I. negyedév van a hátunk mögött, és a költségnyomást gyakorlatilag tudtuk érvényesíteni az árainkban.

– Mennyire van hatással az orosz–ukrán háború a Waberer’s Csoport működésére?

B. ZS: – Mi jelen pillanatban nem látjuk ennek a negatív gazdasági hatását, viszont szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy a munkavállalóink jelentős hányada, mintegy 14 százaléka ukrán állampolgár. Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy ukrán kollégáinknak a jelen terhelt helyzetben is nyugodt munkakörülményeket tudjunk biztosítani: segítünk a családjaik kimenekítésében és elhelyezésében is. Ugyanakkor az ellátási láncok zavarai a szervezési hatékonyságunkat jelentős kihívások elé állítják, amelyek döntően a jármű- és az elektronikai iparban jelentkeznek.

– Miért döntöttek a Gyarmati Trans megvásárlása mellett?

B. ZS: – A Waberer’s Csoport jelentős fejlődési potenciállal rendelkező üzletága a regionális logisztika, aminek a zászlóshajója a WSZL. E vállalat évi 70 milliárd forintos forgalmából 11 milliárd kimondottan a hűtődisztribúcióhoz és -logisztikához kapcsolódó tevékenység. Ezt jelen pillanatban legalább 400 eszközzel látja el társaságunk. A Gyarmati Dezsővel történő együttműködés csaknem 12 százalékos növekedési lehetőséget jelent e szegmensben számunkra, ezenkívül nagyon komoly szinergiahatást is képvisel a disztribúciós tevékenységünkben. Emellett büszkén jelenthetem ki, hogy az élelmiszerpiac meghatározó szereplőivel is bővülhet az ügyfélportfóliónk. Végül, de nem utolsósorban az sem mellékes, hogy a Gyarmati Trans Magyarország legendás fuvarozócégei közé tartozik, amely már közel negyven éve tevékenykedik a piacon. Az alapítója még egy Barkas-szal kezdte a pályáját, és teljesen önerőből egy komoly családi vállalkozássá fejlesztette a cégét.

– Miért mondtak igent a „beolvadásra”?

Gyarmati Dezső (GY. D.): – A Gyarmati Trans Árufuvarozási és Szállítmányozási Kft. egy több tíz éve működő vállalkozás, amely nemrég a generációváltás válaszútjához érkezett. Az én korom és az utánpótlás hiánya ezt a megoldást szülte, mi sajnos nem tudjuk továbbadni ezt a vállalkozást másnak. A döntésünk meghozatalát ez a korántsem szokványos gazdasági környezet is felgyorsította. Mivel a Waberer’s Csoport befektetőként jelentkezett nálunk, azt gondolom, hogy ez a legelőnyösebb választás mindenki számára, hiszen így mind a munkavállalóink, mind pedig az üzletfeleink vonatkozásában biztosított a folytonosság. Ez egyébként a tárgyalások során is kiemelt szempont volt számunkra, éppen ezért úgy vélem, hogy a partnereink és a munkatársaink számára egyaránt optimális megoldás született.

– Milyenek az első benyomásai az üzlettel kapcsolatban? Milyen együtt dolgozni a WSZL-lel?

Gy. D.: – Azt gondolom, hogy nem véletlenül a WSZL lett a befutó. A cégem eladása előtt rendkívül profi, szakszerű és alapos egyeztetéseken győztük meg egymást, hogy a projekt mindkét fél számára kedvező megoldás lehet. A megbízható logisztika és a magas technikai nívó mind fontos biztosítékai annak, hogy a Gyarmati Trans által kiszolgált partneri kör a jövőben biztonságosabb, magasabb színvonalú kiszolgálásban részesülhessen. És bízom benne, hogy azok a cégek is megrendelőinkké válhatnak, amelyeket korábban a kapacitáshiányok miatt nem tudtunk kiszolgálni. A benyomásom a várakozásoknak megfelelően alakult, és egyáltalán nem bántam meg a döntésemet.

– Az elkövetkezendő 3 évben még aktívan részt fog venni a folyamatokban. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Gy. D.: – Ennek a részletei kidolgozás alatt vannak, de annyit elöljáróban elmondhatok, hogy a WSZL szeretné integrálni a szolgáltatásaiba a mi tevékenységünket, és ez természetesen nem megy egyik napról a másikra. Az átadás-átvétel a megrendelői kör igényeit szem előtt tartva történik, de a következő három évben én magam is segíteni fogom a minél sikeresebb átadást.

– Várhatók-e bármilyen változások a Gyarmati Trans-nál az akvizíció lezárását követően?

B. ZS: – Ahogy elhangzott, gyakorlatilag a teljes operációt integráljuk, ennek kapcsán szeretnénk azokat az előnyöket kihasználni, amelyek a Gyarmati Trans-nál, illetve a WSZL hálózatán belül már megvannak. Alapvető változásokat egyelőre nem tervezünk, de az információtechnológia terén például szeretnénk a Waberer’s rendszereit használni, a munkaerő tekintetében pedig természetesen számítunk a Gyarmati Trans munkavállalóira. Ami jelentős újdonság, hogy a Gyarmati Trans mint önálló entitás megszűnik, és a WSZL keretein belül működik tovább.

– Milyen fejlesztéseket tervez a WSZL a hűtős üzletágban?  

B. ZS: – Azt mindenképpen fontosnak tartom kiemelni ezzel kapcsolatban, hogy a járműmegújítási program természetesen ki fog hatni a hűtős járműparkra is. Még ebben az évben 40 új tehergépjármű fog érkezni, ami a jelenlegi piaci környezetben pozitív hírnek tekinthető, azt hiszem. Folytatjuk a kisáruszállító járműparkunk fejlesztését is, amelynek keretében például több mint 30 darab új jármű érkezése várható ebben a kategóriában, ezáltal is növelve a vállalat képességét az utolsó kilométerek kiszolgálására. Emellett az ecseri beruházásunk is a következő lépcsőfokhoz érkezett, ott ugyanis egy közel 60 ezer négyzetméter alapterületű, korszerű city- és fulfillment logisztikai bázis felépítését kezdheti meg a Waberer’s Csoport.

 

A GYARMATI TRANS TÖRTÉNETÉNEK MÉRFÖLDKÖVEI

1986    Egyéni vállalkozás általános fuvarozói „tehertaxi” szolgáltatásra,

specializálódás baromfi hústermékek fuvarozására,

az első hűtős gépkocsi, 1 hűtődobozos Barkas beszerzése

1987    Az első partnerük az Orosháza Merian

1990    Az első telephely kialakítása Orosházán, 100 négyzetméteren

1999    A hűtős flotta fejlesztése 13 darabosra

2000    A Gyarmati Trans Kft. megalakulása

2004    A Gyulai Húskombinát szállítási ágazatának teljes körű megvásárlása,

országos telephelyhálózat kiépítése gyulai és budapesti központokkal,

a hűtős járműállomány bővítése 60 darabosra

2005    Az orosházi központi telephely teljes körű felújítása

2006    Budapesten egy 350 négyzetméteres hűtőraktár, telephely kialakítása

2008    A budapesti hűtőraktár 220 négyzetméteres bővítése,

Gyöngyösön egy 750 négyzetméteres hűtőraktárbázis kialakítása

2010    Budapest egy másik helyszínén egy 1500 négyzetméteres hűtőraktár építése,

a hűtős flotta bővítése csaknem 100 darabosra

2011    Orosházán újabb 120 négyzetméteres hűtőraktár építése

2012    A gépjárműpark fejlesztése és bővítése

2013    A hűtős flotta frissítése és bővítése 112 darabosra

2014    A partnerkör bővítése, új üzletág – élőállat-szállítás – kiépítése,

az árbevétel évi 10 százalékos növelése

2022    Az áruszállítási és logisztikai tevékenységek, egyes tárgyi eszközök,

valamint a tevékenységet végző munkavállalói kör mint üzletág

eladása a Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft.-nek

 

Aranyi Péter