Trieszti kikötő: eredmények, fejlesztések, további lehetőségek

Trieszti kikötő: eredmények, fejlesztések, további lehetőségek

A trieszti kikötő már 2018-ban jelentős mértékben bővült, és a folyamat nem áll meg. Az olasz terminál legnagyobb partnerének továbbra is Magyarország számít, de más visegrádi országok is bővítik az együttműködésüket a Trieste Marine Terminállal (TMT). A fejlesztésekről Carolina Semino, a kikötő értékesítési és marketingvezetője számolt be a tavaly novemberi NavigátorVilág Expo konferencián.

„Kapacitásaink mostanra elérték a 690 ezer TEU konténert. A növekedés hátterében több ok áll, az egyik legfontosabb, ami talán minden kikötőt érint, az az intermodális kapcsolat fejlesztése” – emelte ki Carolina Semino előadásának bevezetőjében. A TMT korábbi előrejelzése azt mutatta, hogy a kikötő vasúti szempontból felülmúlja a 205 ezer TEU konténert idén, és a létesítményben összesen 3500 vonat fog megfordulni ebben az évben.

A fejlődő tendenciát jól bizonyítja, hogy az elmúlt években Trieszt érdemben tudta növelni a kapcsolatait a különböző piacok irányába. „Erős sajátosságunk, hogy bár voltaképpen egy olasz kikötő vagyunk, de több kapcsolódásunk van a kelet-közép-európai országok felé, mint a saját országunkhoz” – hangsúlyozta a TMT értékesítési és marketingvezetője. A terminál többek között összeköttetésben áll Németországgal, Ausztriával és hazánkkal is. Magyarországgal 2015-ben jött létre kapcsolat, a Trieszt–Budapest vasútvonalnak köszönhetően. „Egyértelműen elmondható, hogy Magyarország még mindig az egyik legfőbb piacunknak számít. Úgy számolunk, hogy az idei eredményeket illetően megismételjük a 2018-as esztendőt. Tehát idén is Magyarország lehet a legjelentősebb piac számunkra, még akkor is, ha Szlovákia és Csehország meglehetősen gyorsan zárkózik fel” – árulta el a szakember.

A Budapest–Trieszt vasútvonal eredményei az év I–X. hónapjában minden téren növekedtek. Az idei év vonatkozásában arra számít a TMT, hogy eléri a közel 70 ezer TEU-t magyar viszonylatban, ami óriási eredmény lenne, hiszen Magyarországon tényleg a nulláról kezdte a trieszti kikötő a tevékenységét. „A szolgáltatásaink terén nincs új a Nap alatt a tavalyi esztendőhöz képest, hiszen idén is megtartottunk minden, eddig meglévő választási lehetőséget. Ennek megfelelően az útvonalunk még mindig Ausztrián keresztül vezet, és Magyarországra Sopronnál lépünk át. A tranzitidő pedig továbbra is megközelítőleg 26 óra” – tette hozzá Carolina Semino. Ez nagy előny a TMT számára, mert így el tudják kerülni az elakadási pontokat, és a vonatok gond nélkül meg tudnak érkezni a Csepeli Szabadkikötőbe.

Kérdés, hogy hogyan növekedhet a trieszti terminál, hogyan tud még több árura szert tenni. „Még mindig 900 ezres kapacitásunk van, és ebből az idén közel 700 ezret használtunk ki, tehát van területünk és terünk az újabb áruk részére” – hívta fel a figyelmet az előadó. Vasúti szempontból 7 ezer vonat fogadására van lehetőség egész évben, ennek a felét használta ki eddig a terminál. A létesítményen kívüli területre vonatkozó infrastruktúra fejlesztésére ugyancsak nagy hangsúlyt kell fordítani. Ha a kikötő nem tudja elviselni a terhelést, akkor az problémákhoz vezetne. Idén a kormány és a kikötői hatóságok olyan projektekbe fektettek be, amelyek a meglévő kapacitások növelését irányozzák elő akár rövid, akár hosszú távon.

Az idei évre vonatkozóan az előrejelzések azt mutatják, hogy a teljes kikötő vonatkozásában 10 ezer vonattal kell majd számolni. 2020-ra a kikötői hatóságok azt tervezik, hogy megnyitják a 2-es kaput a rendezési területen, ez pedig lehetővé teszi, hogy a kikötő több vonatot fogadjon. Ennek köszönhetően a kapacitása 2023-ra elérheti a 25 ezer vonatot. A másik nagy, 2020 közepén vagy 2021 elején záruló projekt arra irányul, hogy azoknak a vonatoknak, amelyek jelenleg a trieszti kikötő ipari területére mennek, közvetlen összeköttetésük legyen a nemzeti vonalra. Végső soron több vágány állhat majd a konténerszállító vonatok rendelkezésére. Ezzel együtt 2021 második felében újra aktiválják majd a Trieszt közelében található vasúti parkot, azzal a céllal, hogy oda kerüljön az ipari vonatok rendezési területe.

Carolina Semino végül egy fontos dologra is kitért előadásában. „Tisztában vagyunk azzal, hogy nagyon sok ügyfelünk már Magyarországon szeretné megoldani a vámkezelést, de természetesen erre a kikötőben is van lehetőség. Ez több ügyfélnél népszerű opció volt, ugyanis a konténeres vámkezelés legalább 30 százalékkal nőtt az elmúlt időszakban” – emelte ki a szakember. Hozzátette: természetesen az adatok még mindig nem hasonlíthatók össze a magyarországi vámkezelés mennyiségével. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy Olaszországban is van lehetőség a közvetlen azonosításra. Ez azt jelenti, hogy csak az importáló felet illeti felelősség, a szállítót nem.