AkkuLog

Töretlen lendület, dinamikus fejlődés – beszélgetés Hartvich Tamással, a HRT Spedition tulajdonosával és ügyvezető igazgatójával

Töretlen lendület, dinamikus fejlődés – beszélgetés Hartvich Tamással, a HRT Spedition tulajdonosával és ügyvezető igazgatójával

Hartvich Tamás a sportpályafutása vége felé, 15 éve került kapcsolatba a speditőrszakmával. 2010-ben szállítmányozócéget alapított, amely a tavalyi 9,5 milliárd forintos árbevétellel lapunk toplistájának 27. helyén szerepel. Ez látványos, csaknem 20 százalékos bővülés az előző évi forgalmukhoz képest, idén pedig átlépik a 13 milliárd forintos határt, kis híján 40 százalékos növekedéssel – mindezt járványidőszakban. Milyen tényezők hatására, hogyan sikerült elérni ezt a teljesítményt, és hogyan készülnek 2022-re? Erről kérdeztük a HRT Spedition tulajdonosát, ügyvezető igazgatóját.

– Hogyan emlékszik a kezdetekre?

– A HRT 2010-ben alakult. Eleinte néhány fős volt a cég, és a kis létszám miatt mindent kellett csinálnom az értékesítéstől a fuvarszervezésig, a számlázástól a kintlévőség-kezelésig. Ez egy jó tapasztalat volt, és úgy gondolom, ezt most is hasznosítom a mindennapjaimban. Kezdetben nagyon nehéz volt boldogulni új szállítmányozóként, nehezen fogadtak el bennünket a piacon. A bizalomhiány miatt kevés autót adtak az alvállalkozók, és így lényegesen nehezebb volt kiszolgálni a megbízóinkat. Azt gondolom, hogy ez nem változott: ha valaki belefog egy ilyen vállalkozásba, akkor ma is számolnia kell ezzel a nehézséggel.

– Milyen mérföldkövek mentén épült a cég?

– Már a kezdetektől két irodával működtünk Budapesten és Egerben, ami 2011-ben bővült a német, majd 2013-ban a lengyel irodánkkal. Fő tevékenységünk a belföldi és nemzetközi szállítmányozás, raktározás, egy palettától egészen a komplett, illetve a túlméretes szállításokig. Megbízásaink jelentős részét az európai közutakon továbbítjuk, de emellett tengeri, vasúti és légi szállítmányaink is vannak. A HRT életében nagy változás volt, amikor 2016-ben Egerben, majd 2019-ben Budapesten saját telephelyeket vásároltunk. Az egri telephelyünk egy 23 ezer négyzetméteres terület, amelyen folyamatos beruházások zajlanak, és ahol egyre több cégnek tudunk biztosítani raktárhelyiséget, illetve irodákat. Kialakítottunk egy 800 négyzetméteres irodát, amelybe 2020-ban tudtunk beköltözni. Ez egy minőségi váltás volt, hiszen olyan munkakörnyezetet tudunk nyújtani a munkavállalóinknak, ami önmagában is vonzó lehet számukra. A budapesti kollégáknak ez a váltás 2019 végén következett be, amikor egy felújítást követően beköltöztünk a jelenlegi irodánkba, ami szintén kivételesen jó adottságokkal bír.

– Milyen flotta szolgálja ki a közúti fuvarozási üzletágukat?

– Jelenleg csaknem 1000 alvállalkozónak és többezer autónak adunk megbízást,  a többségüknek rendszeresen, másoknak alkalmanként. Ugyanakkor ebben az évben ismét egy mérföldkőhöz érkeztünk azzal, hogy a saját fuvareszközeinket a HRT Cégcsoport tagjaként a HRT Intertrans Kft. irányítja, így sikerült kettéválasztani a két fő tevékenységünket, a szállítmányozást és a fuvarozást. Talán nemcsak ettől az évtől, hanem már korábban is lett volna ennek létjogosultsága, mivel 2018 óta naponta több mint 200 db fuvart bonyolítunk le. Idén ott tartunk, hogy túlvagyunk a 60 ezer db leszervezett fuvaron. Márciusban bővültünk 5 db Volvo típusú vontatóval és hozzá 5 db Kögel gyártmányú pótkocsival, amelyek számát év végére 12-re növeljük. Ezek a járművek Euro6-os besorolásúak, hiszen az alacsony fogyasztás mellett fontos számunkra a környezetvédelem. Az Intertrans autók 99 százalékban nemzetközi viszonylatokon mozognak, míg a speditőrfuvarjaink nemzetközi-belföldi eloszlása 60:40 arányú.

– Mit emelne ki piaci versenyelőnyükként?

– Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a kezdetektől igen dinamikusan fejlődött a cég, és a mai napig tudjuk tartani ezt a lendületet. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy igyekszünk a megbízóinknak olyan minőségi szolgáltatást nyújtani, amivel őket is versenyelőnybe juttatjuk. A jelenlegi változékony piaci környezetben a jó árképzés, a gyorsaság és a rugalmasság mellett nagyon fontos, hogy minden esetben van megoldás a megbízóink részére. Az indulásunk óta megköveteljük ezt a szemléletet a kollégáktól, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy a tavaly március óta tartó bizonytalan helyzetet – amikor hónapról hónapra, de gyakran még hetente is változnak a feltételek – képesek voltunk a magunk javára fordítani.

– Mi jelenti most a legnagyobb kihívást ebben az iparágban?

– Gyakorlatilag folyamatosan magasabb a kereslet, mint a kínálat, vagyis kevesebb az autó, mint amennyire szükség lenne, az árak pedig nagyon gyakran változnak. Szükséges lenne az árakat emelni, mert a költségek és a bérek folyamatosan nőnek, de egy ilyen sokszereplős piacon sajnos mindig van valaki, aki olcsóbban dolgozik, és ezzel a többiek fuvardíját is az alacsonyabb szinteken tartja. Az egy tévhit, hogy a speditőrök verik le az árakat, hiszen nekik is az lenne az érdekük, hogy a megbízóknál emelkedjenek a fuvardíjak.

– Hol tart most a cég?

– Minden évet egy tervezőtáblával indítunk, amiben a vezetőinkkel közösen, részletesen kidolgozzuk az adott évet mind bevétel, mind kiadás szempontjából. Az idei évet úgy terveztük meg, mint minden évet, szándékosan nem számoltunk a járványhelyzet miatt kialakult bizonytalansággal. Ami teljesen megváltozott és egy új helyzetet teremtett, az az értékesítés gyakorlata volt. Mindig is előnyben részesítettük a személyes bemutatkozást és kapcsolattartást, de voltak olyan időszakok, amikor látogatási tilalom volt a cégek többségénél. Azt gondoltuk, hogy ez hátrányosan fogja érinteni az értékesítést az új cégmegkeresések szempontjából, de végül nem így lett, sőt! Felgyorsította a folyamatokat, a megbízóknak autókra volt szükségük, amit a megnövekedett igények miatt viszont sokan nem tudtak kiszolgálni. Számunkra ez egy jó belépési pont volt, és ezt ki is használtuk. Ahogy emelkednek a számaink, úgy egyre nehezebb tartani a növekedés százalékos arányát, ebben az évben mégis nem várt eredményt produkálunk: a tavalyi 9,5 milliárd forint után 2021-ben sikerül átlépni a 13 milliárd forintos forgalmat.

– Érzékelik-e a munkaerőhiányt?

– A jövőnk tervezésénél figyelembe kell vennünk a munkaerőpiaci problémákat, azt, hogy nagyon nehezen tudunk létszámban fejlődni, ezért sokszor úgy érezzük, hogy ez szab határt a növekedésünknek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy folyamatosan keressük azokat a jelentkezőket, akik erősíteni tudják a HRT csapatát. Mindig úgy alakítottuk a létszámot, hogy az összes megbízónkat maximálisan ki tudjunk szolgálni. Azt gondolom, hogy a hozzánk jelentkezők nem is sejtik, hogy milyen lehetőségeik vannak nálunk. Amit biztosítani tudunk számukra, az egy kivételesen jó munkakörnyezet, egy rendkívül jó és hatékony csapat, ahol lehetőséget kapnak arra, hogy a céggel együtt fejlődjenek. Ennek érdekében a munkatársaink részére rendszeres képzéseket tartunk mind szakmai, mind egyéni képességek terén.

– Mi mindent terveznek 2022-re?

– A következő esztendőnek ismét úgy állunk neki, mintha nem lennének nehezítő körülmények. Szeretnénk haladni tovább, bár megmondom őszintén, hogy idén magasra tettük a lécet, és azzal is tisztában vagyunk, hogy ilyen ütemben fejlődni folyamatosan egy óriási kihívás számunkra. Már folyik és várhatóan tavasszal befejeződik a budapesti iroda bővítése, ezzel is teret biztosítva az új munkaerőnek. Egerben a tervezőasztalon már megszületett egy új 1400 négyzetméteres raktárépület, aminek a felépítése még várat magára, de ahogy lehetőség lesz rá, belekezdünk abba is, hiszen az felmérések alapján a környezetünkben lévő cégeknek lenne rá igénye. A hosszabb távú terveink között szerepel egy nagyobb raktár megépítése is Egerben, egy csaknem 23 ezer négyzetméteres területen, amit idén sikerült megvásárolnunk a jelenlegi logisztikai parkunk mellett.

 

NÉVJEGY

„Hivatásos kosárlabdázó voltam 30 évig, mindig is ez volt az álmom, és hálás vagyok a sorsnak, hogy megvalósíthattam. A pályafutásomat azonban sportsérülések nehezítették: 4-szer műtötték a gerincemet, 2-szer a térdemet, ezért tudtam, hogy valamilyen polgári foglalkozás felé kell orientálódnom. A kosárlabdával párhuzamosan pénzügyi tanulmányokat folytattam előbb Salgótarjánban (PSZF), majd az egri főiskolán (EKF); néha nagyon nehéz volt összeegyeztetni a két dolgot, de utólag visszatekintve megérte. 2006-ban, amikor még az élvonalban játszottam, feleségemmel családalapítás céljából úgy döntöttünk, hogy megállapodunk végre egy helyen, és visszaköltöztünk Budapestre, a III. kerületbe, ahol az otthonom volt mindig is. Ekkor kezdődött a szakmai karrierem: egy régebbi csapatom szponzorcégénél segítettem a munkát. Ennél a speditőrcégnél vezettem a budapesti irodát, és itt ismerkedtem meg a szállítmányozással. A HRT 2010-ben alakult, amely évszám mindig kedves marad nekem, mert egybeesik a nagyobbik lányom születésével. 2014-ben született meg a kisebbik lányom, ezt követően végleg abbahagytam a kosárlabdát.”