NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

A rendkívül sokoldalú vasútspecialisták – beszélgetés Csomós Norberttel, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation ügyvezető igazgatójával

A rendkívül sokoldalú vasútspecialisták – beszélgetés Csomós Norberttel, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation ügyvezető igazgatójával

A MÁV-REC Kft. meghökkentően szerteágazó üzletágakból épül fel. A piaci feltételek alapján működő, a piaci viszonyokhoz jól, gyorsan és hatékonyan alkalmazkodni képes vállalat a MÁV Csoport szektorában is dolgozik, így a szinergiák kihasználása közös előnyöket kovácsolhat mindkét fél számára. Ennek az aktivitásnak, a gyors és nyitott kommunikációnak, a tulajdonosi támogatói légkörnek is köszönhető, hogy új szolgáltatásokat tudtak kiépíteni és sikeresen működtetni.

– Hogyan lettek ennyire sokszínűek?

– Kezdetben a cég küldetése a MÁV-nál keletkező újrahasznosítható hulladékok kezelése és hasznosítása volt. Új lendületet a LAC Holding mint új többségi tulajdonos megjelenése hozott. Ettől kezdve a cég vezetése folyamatosan kereste azokat az ipari és logisztikai szolgáltatási pontokat, amelyekbe bekapcsolódhatott és hatékonyan tud működni. Így alakítottuk ki a vasútüzemi szolgáltatási divíziónkat, ahol ma már számos nagyvállalatnak nyújtunk szolgáltatást, a telephelyeiken belül és kívül is mozgatva a vasúti kocsikat a saját mozdonyainkkal, további kiegészítő rakodási és vasútüzemi szolgáltatásokat is kínálva. Cégünk az UIC/EUR rakodólapok védjegyoltalmi és minőségellenőrzési feladatait is ellátja. E munka sikeressége tette lehetővé, hogy Európában független minőségellenőrző szervezetként más rakodólap-gyártónak is végzünk termékellenőrzési feladatokat. A vasútüzemi szolgáltatásaink végzése során merült fel a gondolat, hogy érdemes vállalkozni a vasutasok képzésével és vizsgáztatásával is. Az eltelt évek alatt bebizonyosodott, hogy van igény a magas szintű szakmai képzésekre; programjaink mára az erdei vasúttól a „nagyvasútig” kínálnak különböző képzéseket, akár külsős helyszíneken is. A jelenlegi új projektünk a CELIZ program (www.celiz.org), amelyben koncepciót készítünk az ITM részére a Kína és EU között növekvő vasúti áruforgalom mint lehetőség kihasználására, a záhonyi átrakókörzet szükségszerű fejlesztésére, illetve kínai vállalkozások magyarországi ipari parkba történő betelepülésének elősegítésére. Jelenleg az előkészítő munka folyik, azonban a gyakorlatban már megvalósul, hogy a következő két évben 1000 konténervonat érkezik majd Kínából záhonyi belépéssel. Ez a tény is igazolja, hogy a tavalyi év elején jól döntöttük, amikor konzorciumi partnereinkkel belevágtunk e hatalmas előkészítő feladat elvégzésébe.

– A cég új neve MÁV-REC Railway Engineering Corporation lett. Mitől számítanak építési, mérnöki vállalatnak?

– A cég elnevezésében a REC mint a „recycling” szó rövidítése a környezetvédelmi, hulladékgazdálkodási tevékenységre hivatott utalni. Az elmúlt években a portfóliónkban a környezetvédelem melletti szolgáltatások olyan fejlődésen mentek keresztül, amelynek eredményei már túlnőttek a hulladékgazdálkodási szolgáltatásainkon. Partnereink többségének a vasúttal szorosan összefüggő szolgáltatásokat nyújtunk, így az új név jobban tükrözi a cég jelenlegi portfólióját, illetve a divíziók azon belüli súlyát. A CELIZ projekt indulása volt az a mérföldkő, amely után egyértelműen kimondtuk: megérett az idő a cégnév változtatására. Az „engineering” szóval kapcsolatban mi tágabban gondolkodunk: vasúti technológiák és stratégiák kidolgozásán és megvalósításán dolgozunk, amelyhez kapcsolódhatnak vasúti tervezési és építési munkák is.

– A MÁV-REC referenciái között szállítmányozási feladatok is szerepelnek. Ez a kiegészítő szolgáltatás alkalmi vagy rendszeres tevékenységük?

– A MÁV-REC nem egy klasszikus értelemben vett szállítmányozási, logisztikai cég, nem foglalkozik például fuvarszervezéssel. Ettől függetlenül nagyon sok speciális feladattal kerestek meg minket a múltban, amelyek lebonyolítását sikeresen el tudtuk végezni. Ilyen volt a haditechnikai eszközök vasúti szállítása vagy több millió tonna kő vasúti fuvarozása és rakodása az M7-es autópálya építéséhez. A CER Cargóhoz rendkívül szorosan kapcsolódunk. Néhány kollégámmal részt vettünk a cégalapítás folyamatában, egy irodaházban dolgozunk, napi szintű szakmai kapcsolatunk van, számos közös feladatot is teljesítettünk az elmúlt időszakban. Mindamellett mindkét cég tulajdonosi körében is közös a LAC Holding Zrt. meghatározó részesedése.

 

Andó Gergely