KözútVilág Expo konferencia és kiállítás

A vasúti árufuvarozásra ható jogszabályváltozások

A vasúti árufuvarozásra ható jogszabályváltozások

A negyedik vasúti csomag „vívmányai”, a képzési rendelet küszöbön álló módosítása, illetve teljes átalakítása, a kiszolgáló létesítmények adatszolgáltatása, az egyeskocsi-fuvarozás állami támogatásának módja, valamint a karbantartási rendeletek állnak a jogalkotás és -alkalmazás aktuális kihívásainak toplistáján, mondta Rácz Gábor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasút Szabályozási Osztályának osztályvezetője a Vasúti fuvarozás online konferencián.

A negyedik EU-s vasúti jogszabálycsomagban az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) sok fontos kérdésben engedélyezési hatáskört kapott a nemzeti szint ellenében, ilyen például a vasúttársaságok egységes vasútbiztonsági engedélye, a járművek típusengedélye, illetve bizonyos távközlési és biztosítóberendezési elemek beépítés előtti vizsgálata. Az új eljárásrend miatti esetleges többletidő-igénnyel érdemes kalkulálni.

Gyakorlati aggályként felmerült, hogy egyes külföldi vasútvállalatok az igényelt vasútbiztonsági tanúsítványaikat az ERA-n keresztül könnyebben megkaphatják, mint eddig az egyes országok nemzeti hatóságaitól. Noha az ERA adja ki a tanúsítványt, néhány kérdésben még kikérik a nemzeti hatóságok véleményét is. Az ERA és a nemzeti hatóságok között ez az eljárásrend rendkívül sok egyeztetést igényel, ami időigényes és nehézkes.

A magyar vasúti társaságok, akárcsak a külföldiek, egyre inkább nemzetközi forgalmakban gondolkodnak. Mivel egyszerűbb lett a közlekedéshez szükséges vasútbiztonsági tanúsítványok megszerzése, ezért a régiós vasúthálózaton jelentős mennyiségű új versenytárs jelenhet meg a korlátozások eltűnésével.

Kidolgozás alatt van a képzési rendelet módosítása, amely a hatósági helyett a belső vizsgák nagyobb arányú megjelenésének lehetőségét teremti meg. Ez a vasúti munkakörök felét érinti. A hatósági vizsgák a forgalmi és járművezetői területeken természetesen megmaradnak, de a végrehajtó jellegű munkakörökben társasági vizsgák lesznek.

Megjelenik a képzési rendeletben a korszerűbb oktatási lehetősége, például e-learning és más megértést, tanulást segítő eszközök, ami a fiatalabb generációnak sokkal megfoghatóbbá teszi a tananyagot. Egy 150 oldalas papírjegyzet, ami a nyolcvanas évek terminológiáját tartalmazza, ma már egyszerűen nem feldolgozható. Ez szintén egy vasúti versenyhátrány, amit enyhíteni kell.

Lassacskán konkrét eredmények születnek a teljes képzési rendszer átalakítása kapcsán is. Készült egy átfogó tanulmány arról, mi is a gond, amelyben rengeteg probléma felmerült. Ennek nyomán kezdődött el egy nagyon intenzív munka a HUNGRAIL vezetésével, hogy a munkakör alapú képzési rendszer helyett egy tevékenység alapúra lehessen átállni, ami modulrendszerű lenne. Ezzel kiszűrhetővé válnának a felesleges oktatások, a képzési programok párhuzamosságai, ami gyorsabbá és olcsóbbá is teheti a képzést.

A kiszolgáló létesítmények adatszolgáltatására vonatkozó ITM-rendelet az árufuvarozó társaságoknak érdekes lehet. A fontosabb adatok már ma is elérhetőek, ennél többet nem is várnak el, de a vasúti törvényben van egy vonatkozó felhatalmazás, amit szeretnének kitölteni egy jogszabállyal. Nem teszik bonyolultabbá és terhesebbé ezt az adatszolgáltatást, amihez módosítanak egy rendeletet.

A vasúti egyeskocsi-fuvarozás állami támogatását elrendelte egy kormányhatározat 2020 júliusában. Az Európai Bizottság előzetes jóváhagyása március közepére megérkezett, a végleges júniusig megjöhet. Addig is lázasan dolgoznak azon, hogy ennek a konstrukcióját kialakítsák. A MÁV kezeli majd ezt a támogatási rendszert, oly módon, hogy bármely vasúti társaság könnyen igénybe tudja venni és ez ne igényeljen sem jelentős adminisztrációt, sem pénzügyi vállalást, és a támogatás elősegítse az egyeskocsi-forgalomnak akár a növekedését is. Ehhez rengeteg elszámolási és számviteli kérdést kell megoldani, összhangban az államháztartási törvénnyel és annak végrehajtási rendeleteivel. A közlekedési adatok nagy része a MÁV rendszereiben rendelkezésre áll, az IT-rendszerük fejlesztési irányait kell kijelölni.

Van még egy tervük: a vasúti járművek karbantartási rendszeréről szóló jogszabályok egységes keretbe foglalása. A több EU-s irányelvből és közvetlenül alkalmazandó EU-s rendeletből származó jogszabály gyakorlata igazi szellemi kihívás, hiszen minden szabályt úgy kell megalkotni, hogy nem lehet ellentétes az EU-s végrehajtási rendelettel, mert az kizár minden egyéb nemzeti jogalkotást. Viszont ettől függetlenül a magyar rendszernek önmagában zártnak és működőképesnek kell lennie. Ez nem egy hétköznapi feladvány, de igyekeznek úgy összerakni, hogy elég legyen csak egy jogszabályt tanulmányozni. Ez komolyan segítené a jogalkalmazást a társaságoknak.

 

Változott két TSI

Az OPE TSI június 16-án lép hatályba, és a legmarkánsabb változás benne, hogy a 4.7.2.2.1. pontban a vizsgálatok gyakoriságát ritkította az EU, és a 4.7.3.2 pontban a látási követelményeket jelentősen leszállította, emiatt valószínűleg módosítani fogják a hazai vasút-egészségügyi rendeletet. A TAF TSI-t is módosította – technikailag – egy április idusán hatályba lépett EU Bizottsági végrehajtási rendelet az adatszámítás és az adatcsere egyszerűsítése és javítása, valamint a változáskezelési eljárás aktualizálása tekintetében.