Vasúti versenyelőny – csak digitalizált árufuvarozással!

Vasúti versenyelőny – csak digitalizált árufuvarozással!

A Rail Navigator Kft. és jogelődjei már több mint 30 éve foglalkoznak vasúti informatikai fejlesztésekkel. Néhány éve vették fel a portfóliójukba a digitalizációt: hatékony informatikai és szoftvermegoldásokat biztosítanak főleg magán-vasúttársaságok részére, hogy ők is hozzáférhessenek a rendszerekhez havidíjas szolgáltatás keretében. A részletekről Kónya Péter, a Rail Navigator vezető fejlesztője tartott előadást a Digitalizáció 2023 konferencián.

A mindenkori megfelelő döntések meghozatalához vitathatatlanul azon-nali és pontos adatokra van szükség. A vasútvállalatok számára a napi munka részei a számítógépek, tabletek és okostelefonok, a digitalizáció azonban nem itt ér véget, hanem ezek-kel kezdődik! A rendelkezésre álló eszközök felhasználásával hatékonyabbá tehető a munka, amennyiben a megfelelő szoftvereket használják. A táblázatkezelők, e-mailek, sms-ek, ppt-k alkalmazásánál a vállalatok sokszor megrekednek; az igazi megoldás a professzionális célszoftver használata. A cél a hatékonyság növelése azzal, hogy a cég számára fontos adatok és kimutatások azonnal rendelkezésre álljanak a nap 24 órájában.

Az elterjedt megoldások, a különböző táblázatkezelő rendszerek legfőbb hátránya, hogy nem specializált eszközök: svájci bicskák, amikkel borotválkozni meg mobiltelefonálni is lehet, de úgy igazából egyikre sem jók, értékelte sommásan Kónya Péter. Ezek a táblázatok nem csatolhatóak sem hatósági, sem EU-s rendszerekhez, nem alkalmasak összetett műveletek elvégzésére sem, tulajdonképpen az adatbiztonságot sem garantálják, és összességében lassítja a döntéshozatalt az adatok manuális előkészítése.

Nem mellesleg minden vállalatnak meg kell felelni olyan jövőbeni kihívásoknak, ahol szükségessé válik a digitális adatcsere a partnerekkel és a különböző hatóságokkal. Ilyen például az áruszállítással összefüg-gő dokumentumok digitalizációjának uniós irányelve (electronic Freight Transport Information, eFTI). Az EU 2020/1056 rendelet meghatározza az Európai Unió területén a közúti, vasúti, belvízi és légi áruszállításhoz kapcsolódó, jogszabályban előírt információk elektronikus úton történő, az érintett gazdasági szereplők és az illetékes hatóságok közötti közlésének jogi keretét. Célja ösztönözni az áruszállítás és a logisztika digitalizációját abból a célból, hogy csökkenjenek az adminisztratív költségek, javuljon az illetékes hatóságok végrehajtási képessége, valamint fokozódjon a szállítás hatékonysága és fenntarthatósága. A magyar jogi lehetőségek ehhez adottak: a 2005. évi CLXXXIII. Törvény a vasúti közlekedésről 20. §-a kimondja, hogy a vállalkozó vasúti társaságok szabadon új technológiákat és új szolgáltatásokat fejleszthetnek ki, és elfogadhatnak bármilyen innovatív igazgatási technikát.

Nagyon fontos elv a Rail Navigatornál, hogy rendszerint a végfelhasználói oldalról indulva tervezik meg a szoftvereket. Eddig mintegy 46 ezer menetokmány keletkezett az integrált rendszerükben, amely kapcsolódik a VPE-hez, az IÜR-höz a MÁV-nál, illetve a VIHAR rendszerhez a GYSEV esetében. A szoftver rendelkezik személyzet-nyilvántartási és ezen belül is a vizsgák kezelésére alkalmas modullal, amely legújabban a mozdonyvezetői tanúsítványok előállításával is foglalkozik, akár több nyelven is. Létezik a rendszerben vezénylő modul, nyilvántartja a járművek adatait, továbbá infrastruktúraadatok és térképek folyamatos feldolgozásával mindig naprakész eszközökkel tudnak dolgozni a felhasználóik. A speciális – interaktív, kattintható – saját térképükön kifejezetten az országos pályahálózatot emelték ki, amelyen vasúti objektumokra lehet rákeresni. A szolgálat során keletkezett eseményeket is összegyűjtik egy mobilalkalmazás segítségével, amit kifejezetten hagyományos boltban kapható mobilkészülékekre fejlesztettek ki. A Dosszié elnevezésű integrált dokumentumkövető rendszerük pedig lehetővé teszi, hogy a keletkező digitális dokumentumok igazolhatóan és ellenőrizhetően kerüljenek a munkavállalókhoz.

Ráadásul mindezt webalkalmazással, tehát bármikor, bárhonnan elérhetően biztosítja a Rail Navigator, központi online ügyfélszolgálattal támogatva. A rendszer a saját szervereiken fut, redundánsan több helyszínen elhelyezett szerverfarmokon, megoldva a biztonságos adattárolást és archiválást.

Végezetül a folyamatban lévő fejlesztésekről szólva Kónya Péter említette a központivizsga-bejelentő és -visszaigazoló rendszert, elektronikus interfész kialakításával, valamint lépéseket tesznek olyan irányba, hogy ne csak a vasúti operatív munkát fedjék le, hanem már a fuvarfeladatokat is szeretnék az elejétől kezdve nyomon követni.