Sokan érdeklődnek az e-teherautók iránt – interjú Szemerey Loránddal, a WIN Capital alapítójával és Vass Andrással, a Scania Hungária kelet-magyarországi régiójának igazgatójával

Sokan érdeklődnek az e-teherautók iránt – interjú Szemerey Loránddal, a WIN Capital alapítójával és Vass Andrással, a Scania Hungária kelet-magyarországi régiójának igazgatójával

A WIN Capital már évek óta élen jár a hazai elektromobilitásban. A társaság eddig átalakított, nullemissziós nyerges vontatókkal bővítette a flottáját, de idén márciusban egy gyári fejlesztésű Scania 25P típusú teherautót állított forgalomba. A részletekről Szemerey Lorándot, a WIN Capital alapítóját kérdeztük.

– Milyen tapasztalataik vannak az eddig használt elektromos teherautóikkal?

– Jelenleg 5 darab, átalakított elektromos nyerges vontatóval rendelkezünk. Az 1. már 2021 végétől forgalomban van, az 5. pedig körülbelül 2 hónappal ezelőtt készült el, és mindegyiknek megvan a hozzárendelt helye és megbízója, ahol a szolgáltatást nyújtják. A legelső, amivel a legtöbb tapasztalattal rendelkezünk, 2021. december 6-a és 2022. december 6-a között 365 naptári napból 360-at dolgozott frissáru-kiszállítási szegmensben, amit a hétfőtől vasárnapig tartó folyamatos munkavégzés jellemez. Mindössze 5 olyan nap volt egy év alatt, amikor valamilyen okból kifolyólag nem állt az autó rendelkezésre. Akkor, amikor munkában volt, átlagosan 3,8 fuvart végzett el Pest vármegyei logisztikai központok, illetve budapesti üzletek között. Ez szerintem egy elég stabil működést mutat, amihez egyik dízelüzemű autónk sem ért fel.

– Milyen elhatározás vezette Önöket arra, hogy újabb elektromos, immáron gyári fejlesztésű teherautóval bővítsék a flottát?

– Úgy voltunk vele, hogy az átalakítottakból a jelenlegi 5 darab megfelelő mennyiség arra, hogy tapasztalatokat szerezzünk az elektromos teherautókkal. Értelemszerűen fontos volt számunkra, hogy megtanulhassuk az e-teherautók üzemeltetésével kapcsolatos teendőket, feladatokat, és szerettük volna megtapasztalni az ilyen típusú meghajtás előnyeit. Nyilván volt egyfajta kíváncsiság is bennünk, illetve egyfajta továbbtanulás reménye is azzal kapcsolatban, hogy egy nemzetközileg elismert gyártó termékével tudjuk szélesíteni az alternatív hajtáshoz köthető szolgáltatásainkat.

– Hol fog szolgálatot teljesíteni ez az elektromos Scania?

– Biatorbágyról, az ALDI logisztikai központjából fog kiszállítani a vonzáskörzetében lévő üzletekbe, és alapvetően az ALDI Magyarország Bt.-nek fog szolgáltatni.

– Amennyiben kedvezőek lesznek a tapasztalatok, akkor elképzelhető, hogy még több ilyen járművet vásárolnak?

– Természetesen. A legelső átalakított elektromos nyerges vontató is ide került. És, ahogy említettem, azzal is nagyon kedvező tapasztalatokat szereztünk. De nemcsak a technikai paraméterek révén, hanem a gépkocsivezetők elégedettsége révén is azt látjuk, hogy ezeknek az elektromos teherautóknak van létjogosultságuk az áruszállításban.

– A WIN Capitalnak milyen elképzelései vannak a zöld árufuvarozást illetően?

– Nincs varázsgömbünk, hogy megmondjuk, melyik alternatív hajtás lesz a befutó. Rengeteg próbálkozás van az LNG- és a CNG-meghajtás terén, de a hidrogéncellás és elektromos járművek szempontjából is ígéretes kísérletezéseknek lehetünk szemtanúi. Hogy ezek közül melyik lesz az, amelyik hosszú távon alternatívája tud lenni a jelenlegi dízel-gázolaj meghajtásnak, azt most nem tudom megmondani. Nyilván azok a társaságok lesznek előnyben, akik minden fejlesztési irányba nyitottak, minden újdonságra képesek beruházni, és tudnak tapasztalatokat gyűjteni. Ha kialakul a következő években, hogy melyik alternatíva lesz a mérvadó, akkor nem a nulláról kell elkezdeniük utolérni azokat, akik már lépéselőnybe kerültek másokkal szemben. Jelenleg az elektromos flottánk már 6 darab teherautóból áll, ami országos szinten is egyedülálló. Ennek ellenére várhatóan más alternatív hajtású teherautókkal is kísérletezni fogunk. Tárgyalunk hidrogén- és LNG-hajtású nyerges vontatók teszteléséről és beszerzéséről is.

– Az ügyfeleik mennyire nyitottak alternatív hajtású teherautókra? Gondolok itt elsősorban arra, hogy ezek magasabb kilométerköltségekkel járhatnak, mind mondjuk a dízelüzemű fuvareszközök.

– Ezeket a többletköltségeket nyilvánvalóan egy az egyben nem tudjuk átterhelni, de ezek az alternatív hajtású technológiák azoknál a megbízóknál tudnak érvényesülni, akik elkötelezettek a fenntartható megoldások irányába, illetve elkötelezettek a szolgáltató felé is, és egy stratégiai együttműködés keretében meg tudjuk találni azokat a közös pontokat, ahol gazdaságosan tudjuk üzemeltetni az alternatív hajtású technológiákat. Most tehát az látszik, hogy a dízelüzeműekkel szemben ezeket minimális többletköltségekkel tudjuk rendelkezésre bocsátani.

 

Március elején a gödöllői Grassalkovich Kastélyban ünnepélyesen átadták hazánk első elektromos Scania 25P típusú elektromos teherautóját, amelyet fővárosi, illetve Budapest környéki áruszállításra fognak használni. Vass Andrással, a Scania Hungária kelet-magyarországi régiójának igazgatójával beszélgettünk.

– Mennyire tekinthető első fecskének a nemrég átadott elektromos Scania?

– A hagyományos dízelhajtás mellett már 4–5 éve elkezdődött az alternatív üzemanyagokkal hajtott járművek bevezetése Magyarországon. Ennek köszönhetően már sor került néhány darab sűrített földgázzal (CNG) és cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott teherautó értékesítésére idehaza. Az utóbbi talán lehetett volna nagyobb volumenű is, de kifejezetten fékezte ezen járművek értékesítését a megfelelő töltőinfrastruktúra hiánya. Ami az elektromos járműveket illeti, a tavalyi év folyamán sikerült értékesíteni az első hibrid járműveinket. Az első elektromos teherautó kulcsait pedig március elején nyújtottuk át a WIN Capital Kft.-nek. Az első közúti tesztek alapján mondhatjuk, hogy nagyon jól teljesítenek e járműveink is. Természetesen gyári tapasztalatok és kalkulátorprogramok is a rendelkezésünkre állnak, így meg tudjuk mondani, hogy mire számíthatnak a jövendőbeli üzemeltetők.

– Ki volt a kezdeményező fél?

– Ez egy nagyon jó együttműködés volt az ügyfél részéről. Egyrészt a gyárnak volt egy nagyon erős elvárása a tekintetben, hogy minden ország próbáljon meg az elektromosság irányába elmozdulni. Másrészt pedig maga a partner is azok közül az üzemeltetők közül került ki, akik évek óta nyitottak az elektromos meghajtásra. Tény, hogy erről a termékről másképpen kell gondolkodni egy olyan üzemeltetőnek, amelyik a dízelhez van szokva, mert teljesen más az árazása és a felhasználása.

– Milyen hatótávval rendelkezik az új modell?

– Az első magyar rendszámú Scania elektromos teherautó 300 kWh kapacitású akkupakkal rendelkezik, ami körülbelül 250 kilométeres hatótávra lehet elegendő. A hatótáv azonban nagyban függ attól is, hogy milyen árut visz. Mivel hűtőfelépítményes, ezért annak üzemeltetése jelentősen befolyásolni fogja az energiafogyasztását. A járművel hűtött, fagyasztott és mélyfagyasztott áru egyaránt szállítható. Abban biztos vagyok, hogy budapesti és főváros környéki áruterítésre tökéletesen alkalmazható lesz majd az új elektromos Scania.

– Az elektromos töltőhálózat terén milyen támogatást kínálnak?

– Mi egy jármű átadásakor általában komplex szolgáltatásokat nyújtunk: a finanszírozásra, a biztosításra, a töltési infrastruktúrára és a karbantartásra is kínálunk megoldásokat. A töltési infrastruktúráért felelős gyári szerződött partnerünk a Kempower, ők biztosítják a töltőegységeket, illetve a töltőinfrastruktúrát. Mi vállaljuk, hogy felmérjük az ügyfél igényeit, és segítünk az energiabeszerzésben vagy ennek a monitorozásában. Mindemellett az üzemeltetők számára olyan töltési rendszert is biztosítunk, amelyben egy menedzsmentszoftver tudja, hogy melyik járművet mikorra kell feltölteni. Így az üzemeltetők pontosan látják, hogy napközben hogyan alakul egy-egy jármű töltöttségi szintje, és előre tudják szervezni a napi fuvarfeladataikat. Ha pedig esetleg szükség van egy többlettöltésre, akkor az is betervezhető az útvonalba. A fuvarozóknak tehát nem a saját tapasztalataik alapján kell megtanulniuk, hogy egy-egy járművel naponta mennyi kilométert lehet megtenni.

– Mennyire igaz, hogy az elektromos áruszállítókat kevesebbet kell szervizelni? 

– A szervizigény inkább más, mint mondjuk a dízeljárművek esetében. Az elektromotor és a hajtáslánc is egy sokkal egyszerűbb szerkezet az akkumulátortechnológiás teherautóknál. Értelemszerűen a fékek is kevésbé kopnak, tehát ezen a téren is kevesebb költséggel kell számolni.

– Ön milyennek látja most az elektromos áruszállítás helyzetét? Mennyire könnyű egy üzemeltetőnek ilyen nullemissziós teherautóhoz jutni? 

– Biztos vagyok benne, hogy a jelenlegi helyzet, ami még eléggé kiforratlan a tehergépjárművek zöld rendszámával kapcsolatban, változni fog. Az állam igazából nemigen ösztönzi a használatukat, de örvendetes lenne, ha később változna a törvényi szabályozás azzal, hogy előnyben részesíti az elektromos járműveket a dízelüzeműekkel szemben. El kell ismerni, hogy az, aki jelenleg ilyen járművet vásárol, az jelentős összeget fektet be, hiszen fizet az energiáért vagy a töltőinfrastruktúra kiépítéséért is. Abban biztos vagyok, hogy a jövő az elektromosságé az áruszállításban. Azt nem gondolom, hogy mindjárt és azonnal, valamint azt sem, hogy minden területen. Azt sem lehet még tudni, hogy az akkumulátortechnológiás változatok mellett milyen szerephez jutnak majd a hidrogéncellás változatok. Annyi bizonyos, hogy a Scania saját akkumulátorgyártó üzemet épít, és biztosan fejlődni fognak még az akkumulátorok akár az energiasűrűségben, akár a méretüket illetően.

– Idén számíthatunk még elektromos Scania jármű átadására?

– Legyen ez meglepetés! Annyit tudok mondani, hogy az ügyfelek részéről komoly az érdeklődés.

 

Aranyi Péter