Volvo Trucks: áramvonalasabb teherautók

Volvo Trucks: áramvonalasabb teherautók

Január végén a Volvo Trucks bemutatta a legújabb modellcsaládját FH Aero néven, amely – ahogy a nevéből is következtetni lehet – egy aerodinamikai továbbfejlesztést jelent az FH esetében. Ha röviden össze kellene foglalni, mit jelent az Aero elnevezés a gyakorlatban, akkor ez olyan csomag, amivel csökkenteni lehet a vontatók és a teherautók fogyasztását.

Gömbölyded orr

Az újdonság megszületésében minden bizonnyal szerepet játszott a 2021-ben bemutatott Volvo Efficiency Concept Truck, amely aerodinamikai szempontból továbbfejlesztett fülkét használ, és amit külső kamerarendszerrel is felszereltek a hagyományos visszapillantó tükrök pótlása érdekében. A gyakorlatban ez a normál FH-hoz képest egy 24 centiméterrel hosszabb orr-részt jelent. A korábban bemutatott aerodinamikai fejlesztésekkel (szűkebb sárvédőívek, a fülke elején lévő osztott vonalak tömítései és a fellépő zárása) együtt 5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményezhet a „hagyományos” FH-hoz képest. Az íveltebb, gömbölydedebb frontrész valamennyi – alacsony hálófülkés, hálófülkés, Globetrotter, Globetrotter XL és XXL – FH-kabinnál elérhető.

Nemcsak látványos, hanem rendkívül hasznos is. „Ha aerodinamikusabbá tesszük az orr-részt, azzal a légáramlás közelebb kerül a teherautó karosszériájához, vagyis az áramlás irányába ható fejlesztések még jobban megtérülnek majd” – jegyezte meg a svédországi bemutatón Anders Tenstam, a Volvo Trucks aerodinamikai részlegének vezető műszaki szakértője.

Külső kamerák a visszapillantók helyett

A Volvo FH Aero a meghosszabbított fülkén kívül az új kamerás monitorrendszerrel is rendelhető. Ilyenkor a hagyományos visszapillantó tükröket kívül szárny alakú elembe épített kamerák váltják fel. Így megszűnik a légáramlás egyik fő akadálya a jármű oldalain. Van még egy praktikus jellemzője az új dizájnnak: a fényszórók közötti rész lehajtható, így akár két fő is helyet tud rajta foglalni.

Exkluzív belső tér

A Volvo FH belső tere nem sokban változott, megmaradt például a műszerfal kialakítása. Ami viszont jól látható, a színes kijelzők megjelenése az A-oszlopokon. „Mindenki javítani akar az üzemanyag- vagy energiafogyasztásán, és a konvencionális visszapillantó tükrök elhagyásával, valamint a vékonyabb kameraegységekkel akár 1,5 százalékkal is javítható az energiahatékonyság” – jegyezte meg Szaló Gábor, a Volvo Trucks láthatóságért felelős vezető mérnöki szakértője.

A Volvo FH Aero 6 különböző belső felszereltségi szinttel kapható. A megrendelők vinil- és szövetkárpitozással, csak szövet- vagy plüsskárpitozással (Progressive) kérhetik ezeket a modelleket. Az exkluzívabb első megjelenést preferálók pedig háromféle (Robust, Dynamic és Progressive) stílusú bőrkárpitozás közül választhatnak. Az FH16 Aerónál viszont alap a bőrborítás. Mindegyiknél közös elem a kormánykeréken megjelenő új Volvo Iron Mark, ami a krómszerű szélekkel elegánsabbá teszi a kormánykereket.

A megrendelők alapvetően 2 méter hosszú ágyak közül választhatnak, amelyek alapból 74 centiméter szélesek, de van köztük 88 centiméteresre bővíthető változat is. A Globetrotter XXL fülkében 2,13 méter hosszú ágy van, amin még a legmagasabb sofőrök is kényelmesen kinyújtóztathatják magukat. A felső ágy 1,9 méter hosszú, és 60 vagy 70 centiméter széles. Igény esetén dönthető kivitelű fejtámlával is készülhet. A felső ágy helyére viszont esztétikus, belső világítással ellátott tárolószekrény is kérhető. A sztenderd tárolóhelyek terén egyébként sincs változás, így a szélvédő feletti szekrényekbe és a sofőrágy alatt a fejrésznél vagy a lábrésznél kialakított, 15, illetve 10 literes tárolórekeszekbe van lehetőség elhelyezni a személyes holmikat. A szerszámok, egyéb felszerelések tárolására két külső, egyenként 30 literes rekesz szolgál a kerekek fölött, a fülke oldalában.

A FM Low Entry esetében háromféle ülésopció áll rendelkezésre: készülhet mindössze sofőr-üléssel, valamint +1 vagy +3 utasülés-sel. A három utasülés a vezetőfülke hátsó részében helyezkedik el, vagyis a sofőrt az utasok nem akadályozzák a kilátásban, ami fontos például a kommunális feladatokat ellátó járműveknél.

Széles hajtáskínálat

A Volvo FH Aero esetében többféle hajtás is megtalálható a palettán. A dízelüzeműeknél a D13-as erőforrások érhetők el 4 teljesítményszinttel (420, 460, 500, 540 LE). Az elektromos Volvo FH 450-666 LE-s teljesítménnyel készülhet, hatótávolsága pedig a maximális, 540 kWh kapacitású akkumulátorcsomag esetén 300 kilométer is lehet. A gázüzemű változat hajtásáról G13-as, 6 hengeres motor gondoskodik, amely 420, 460 és 500 LE-s teljesítményszinteken érhető el.

Az erőforrásokhoz alapesetben 12 fokozatú, automatizált fokozatváltási rendszerrel ellátott I-Shift váltóegység csatlakozik.  A megnövelt hatékonyság érdekében az új Aero új váltószoftvereket kapott, emellett a Volvo domborzatkövető tempomatja, az I-See is komoly frissítéseken esett át. Innentől kezdve nemcsak a domborzatot ismeri és kezeli hatékonyan, hanem számításba veszi a kanyarokat és a körforgalmakat is. Ezeket olyan tempóban közelíti meg a szerelvény, hogy azokat hatékonyan és biztonságosan be tudja venni.

Csúcstartó motor

A Volvo Aero nemcsak az aerodinamikai jellemzők javítását foglalja magában, hanem egyúttal elhozta az EU-s piac legerősebb teherautójának, az FH16 780-asnak a megjelenését is. Mindez a vadonatúj 780 LE-s, D17 típusú motornak köszönhető, amely szabad szemmel is hatalmasnak tűnik a D13 típusú erőforrásokhoz képes. A 6 hengeres, 17 300 köbcentiméteres motor elérhető még 600 és 700 LE-s változatban is. A legnagyobb nyomaték értelemszerűen a 780 LE-s változat esetén áll rendelkezésre, ez ugyanis 3800 Nm nyomaték leadására képes 1008–1400 percenkénti fordulatszám mellett. Fontos megjegyezni, hogy ezzel a dízelmotorral 10 LE-vel és 100 Nm-es nyomatékkal sikerült lekörözni a másik svéd versenytársat.

Komfortos vezetés

A göteborgi pályán történő tesztvezetésre a Volvo Trucks az Aero család valamennyi tagját, így többek között az elektromos és az LNG-üzemű változatokat is elhozta. Az újdonságok egyszerű kezelhetőséget és komfortos vezetési élményt kínálnak. Az elinduláshoz mindössze sebességbe kell tenni a váltót a sofőrülés oldalán lévő kar vagy a műszerfalon található gomb segítségével, majd a rögzítőfék kioldásával már mozgásba is hozható az FH Aero. Az extrakönnyű VDS-kormányzás révén erőfeszítés nélkül lehet kifordulni a halszálkából ezekkel a teherautókkal.

A dízeles változatok teljesítményére egyáltalán nem lehetett panasz, de a gázüzemű FH Aero sem bizonyult lomhának. Valamennyi FH Aero teljes terheléssel vett részt a tesztben, az erős oldalszél miatt azonban kiemelt figyelmet kellett fordítani a kormányzásra. Ennek ellenére sem mulasztottam el kipróbálni az elektromos változatnál egy-egy izzasztó helyzetet; ilyen volt az emelkedőn történő megállás és elindulás. Az elektromos FH Aero gond nélkül hajtotta végre a feladatot, megálláskor ugyanis aktiválódott a rögzítőfék, majd a menetpedálra való lépés után a monstrum visszagurulás nélkül folytatta útját a 8–10 százalékos emelkedőn.

A külső monitorrendszer számtalan előnyt rejt a sofőr számára. Az egyik, hogy nem takarja ki a visszapillantó háza a látóteret, ami jól jön olyan helyzetekben, amikor egyszerre többféle veszélyeztetett útfelhasználó tartózkodik a jármű környezetében. Ezenkívül manuális pásztázási funkcióval van ellátva, vagyis a kamerák követik a félpótkocsi mozgását. Emellett nincs képtorzulás, mint a domború tükröknél, a referenciavonalak pedig segítik a sofőrt sávváltáskor, illetve tolatáskor. Hátulról beeső napfény esetén viszont a kijelző megőrzi a kontrasztosságát, vagyis nem vakítja el a napfény a sofőrt. A kamera lencséje sötétben tisztább és élesebb képet mutat, és a sofőr akkor is aktiválhatja őket, ha mondjuk elhúzott függönyöknél mozgást észlel a kamion környezetében. Ez a hagyományosnál értelemszerűen nem lehetséges.

A Volvo FH Aero tehát tökéletesen egyesíti a legújabb aerodinamikai megoldásokat az FH eddig meglévő előnyeivel, így például a precíz és könnyű VDS-kormányzással vagy a nyomatékos motorokkal. Fontos megjegyezni, hogy a Volvo FH Aero nem váltja le az FH-családot, a két változat párhuzamosan fog készülni. Ennek oka abban keresendő, hogy az FH Aero 2500 euróval drágább.  Az Aeroba ugyanakkor könnyű beleszeretni, hiszen olyan eleganciát sugall, amellyel jelenleg kevés vontató büszkélkedhet. Érthető, hogy a plusz 24 centiméternek ára van, de könnyen lehet, hogy a kedvezőbb üzemanyag-felhasználással visszahozhatja a rá befizetett pluszpénzt.

Másik modell

Az FH Aero mellett a Volvo bemutatta a vadonatúj FM Low Entry modellt is. Az újdonságot a londoni Direct Vision Standard elvárásainak megfelelően készítették fel, és azon kritériumok alapján már ötcsillagos minősítéssel rendelkezik. Az újdonság ismertetőjegyei közé tartozik az áramvonalasabb homlokfal, az alacsonyabb lépcsők és a teljesen sík padló alkalmazása. Illetve, ahogy az FH Aero esetében, úgy ennél is hangsúlyosabban jelenik meg a Volvo Iron Mark, amely messziről is jól azonosítható az új FM Low Entry esetében.

 

Aranyi Péter